Medlem
Att unzippa

När jag unzippar något med winrar så blir hela datorn seg ? jag menar jag kör på 4 kärnor på 3GHZ och 2gig ram, de bör allafall klara av att unzippa och göra massa annat, när jag kollar på aktivitetshanteraren så är CPU på 2% och minnet går upp med ca 5%...

Är de normalt ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Jag har en Quad proccessor och när jag använder winrar så brukar det bli riktigt segt, men på den gamla (P4) så går det snabbare, så för mig är det också så.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

hårddiskaktiviteten som gör det kanske, jag är inte säker *sneglar efter nj


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Det är väl enkelt att förstå - winrar/winzip kör på normal prioritet och gör sitt bästa att packa upp de filer du vill ha. Om programmet skulle köra på lägre prioritet blir det dock mindre störande.

Medlem
Skrivet av johanp:

Det är väl enkelt att förstå - winrar/winzip kör på normal prioritet och gör sitt bästa att packa upp de filer du vill ha. Om programmet skulle köra på lägre prioritet blir det dock mindre störande.

7zip segar inte ner min dator fast det kör på normal prioritet

Medlem

nu har jag en c2q 2,6 med 1333mhz, och 4 gig ram, men winrar packar upp snabbt men, heeela datorn blir seg.


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Som Purresnurre säger, det är hårddiskaktiviteten som drar ner prestandan, allra helst om du har filen på samma disk som ditt windows.

Undvik att ha filen på samma fysiska enhet som operativsystemet och packa även upp den till en tredje om du har. (fysiska diskar alltså, inte partitioner.)

Ex:
C:\ här har vi windows med tempfiler och program som behöver diskaccess hela tiden för att funka optimalt.

D:\ Mellanlagringsdisk, här har vi Rarfiler och annat som inte behövs så ofta.

E:\ Destinationsdisk, här packar du upp saker till.

om du kör denna modell kommer datorn slippa läsa och skriva som en tok från samma disk som windows.

VIKTIGT: Högerdragndroppa rarfilerna från D: till E: Och välj packa upp här så kommer dom landa direkt utan att först packas upp till en tempmapp på C:\


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar