Lite snabbt om hårddisken

Inaktiv
Lite snabbt om hårddisken

En polares dator började bete sig väldigt annorlunda. Rätt var det var när han t.ex. surfa eller läste e-post så blev skärmen bäcksvart och datorn tystnade lite. Då tvångsstängde vi av datorn eftersom det gick inte att göra så mycket annat. Vi provade att starta den igen lite senare och kom in i windows som normalt. Men efter kanske 5 minuter när vi startade Internet Explorer så blev skärmen svart och HDD lampan lös konstant. Provade att starta datorn igen på direkten men då svartnade skärmen precis vid "windows loggan" innan man kommer in i själva windows. Och samma sympton där HDD lampan lyser konstant och datorn svarar inte alls och skärmen är svart.

Jag tycker det känns som hårddisken har sumpats, men tänkte bara kolla om det kan vara någon annan åkomma innan vi beställer ny hårddisk. För jag kan fortfarande komma åt den och kopiera över saker när jag har den inkopplad i min dator utan att den verkar "dö".

Tacksam för svar

Medlem

Börja med att ta backup på allt till en annan disk. Därefter kan du t.ex. köra en disktest med lämpligt verktyg (Ultimate Boot CD har sånt, www.ultimatebootcd.com )

Medlem

Överhettning?

Inaktiv

Har varit lite off, men har kopierat över det som är av värde iaf. Provade sedan att sätta lite press på disken genom att köra en defrag och bråka lite med filkopiering osv. Efter ett tag så la den av igen så tror den sjunger på sista refrängen. Men som tur var så hann jag med en backup Tack för svaren.

Medlem

Om hårddisken håller på att lägga av så brukar den låta konstigt (inte alltid då ), det kommer små klick från läsar /skriv axeln. Eller så går det inte att flytta och kopiera vissa filer.


signatur

/Fat_cat

Medlem

Jag tycker det låter som om graffet är kasst


signatur

/Fat_cat

1
Skriv svar