Datorn lägger av när jag spelar

Medlem
Datorn lägger av när jag spelar

Som sagt, den stannar bara. Inget segande eller ryckande i spelen. Det är precis som att nån rycker ur kontakten.
Har kollat loggar & temp men hittar inget. Ligger runt 50grader när jag lirar typ Crysis/COD4.

XP SP2 uppgraderat så mycket det bara går. Allt har nya drivisar. Helt rent system.
När den har stannat så är det bara att köra igång igen.
När jag bara är i windows så funkar den som den ska. Funderar på en ny installation igen men vill helst inte!

Datorn är helt ny.

AMD Athlon 6000+ dual core
9600GT 512mb
Asus moderkaka M2NBP-VM CSM

Inaktiv

Kortslutning? På ingenjörsspråk att det leder ibland eller vid högre ström alternativt vid start. Det händer att det är glapp i någon kontakt. Jag har framförallt sett glapp i den stora kontakten som sitter i moderkortet. Skulle undersöka det först och sedan hårdvaran del för del. Förutsätter att aggregatet är tillräckligt kraftigt och att allt är korrekt kopplat.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Nätagget är på 500w och alla kontakter sitter i.
Datorn funkar som den ska när jag bara är i windows, men när jag spelar i ca 20-30 min så säger det bara klick och datorn stannar. Har tabbat ur flera gånger och kollat temperaturerna och dom ligger stadigt.

CPU : 45
System : 40
nForce : 51
GPU : 53

Inga skäl för att datorn ska stanna. Och jag hittar inga inställningar för temperaturen heller i BIOS:en. Brukar ju finnas avstängningstemp.
nForce vet jag inte vad det är för nått. Säkert något bra.
Den såg jag drog upp i 70grader igår och då trodde jag att det är den jäkeln som strular. Satte dit en fläkt på´n och tempen rasade. Nice tänkte jag, nu funkar det. Men icke då...

Idle temp:
CPU : 27
System : 32
nForce : 44
GPU : 44

Medlem

testa med aida 32

med det kan du se det mesta i datorn


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv

Hm vore det överhettning borde det visa sig innan den lägger av.
Börjar luta åt moderkort, aggregat, grafikkort eller i alla fall hårdvara.
Fungerar det i Windows så...hm....kanju vara en kombination
att en viss temperatur gör så att någon krets tvärdör.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

När man tabbar ur spelet så sjunker temperaturen bara så du vet, mitt grafikkort ligge på 85-93 grader i spel(när jag har program på i bakgrunden som loggar temperaturen men om jag tabbar ur spelet så sjunker den snabbt till runt 70-78 så att tabba och lita på den temperaturen är inget jag skulle gjort.

Medlem

kolla kondensatorerna på moderkortet, för om några utav kondensatorerna har gått så kan det vara så att moderkortet kan inte förse CPUn med den spänning som krävs när du startar upp ett spel, och för att inte skada processorn så slår moderkortet av datorn.

Medlem

Satt och lirade Medal Of Honor Airborne igår och datorn stängde av sig. Startade om och körde igen och när jag kom till samma ställe så stängde den av sig igen. Testade en gång till och kom till exakt samma ställe och bums, avstängd. Har nu installerat om Windows och ska testa igen.
Problemet just nu är att alla partiskoner/partioner (hur tusan stavas det??) på hdd´sarna har försvunnit... Suck.. Alla bilder på ungarna och mycket annat är borta. Gissa om tanten kommer koka när jag berättar det
Prövade att stoppa i en av diskarna i en annan dator men det funkade inte det heller.
Nån som har en bra ide om detta med. Problemen blir bara fler och fler.

Medlem
Skrivet av Lenkan:

Satt och lirade Medal Of Honor Airborne igår och datorn stängde av sig. Startade om och körde igen och när jag kom till samma ställe så stängde den av sig igen. Testade en gång till och kom till exakt samma ställe och bums, avstängd. Har nu installerat om Windows och ska testa igen.
Problemet just nu är att alla partiskoner/partioner (hur tusan stavas det??) på hdd´sarna har försvunnit... Suck.. Alla bilder på ungarna och mycket annat är borta. Gissa om tanten kommer koka när jag berättar det
Prövade att stoppa i en av diskarna i en annan dator men det funkade inte det heller.
Nån som har en bra ide om detta med. Problemen blir bara fler och fler.

Finns program så du kan få tillbaka det men det beror på om bilderna av blivit överskrivna, så installera inget mer om du vill kunna få tillbaka dom.

Inaktiv

Jag hade ett problem en gång och det visade sig att hårddisken alternativt moderkortet hade problem med en viss typ av filer som förekommer i spel.
Det var dock ett tag sedan.
Partitionerna kan "poppa" tillbaks.
Har en känsla av att du borde flytta över allt till ett annat moderkort.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Jag hade ett problem en gång och det visade sig att hårddisken alternativt moderkortet hade problem med en viss typ av filer som förekommer i spel.
Det var dock ett tag sedan.
Partitionerna kan "poppa" tillbaks.
Har en känsla av att du borde flytta över allt till ett annat moderkort.

Jo, jag funderar på det med.
Har nyss formaterat om igen och samma sak händer. Plopp och datorn är tyst. Suck...

Medlem

JAAAAA!! Nu funkar datorn! Böt nätagg och nu verkar den funka som den ska :D:D Fyfan vad nice!!

Inaktiv

Bra det....var nog en kortis i alla fall då


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Stäng av automatisk omstart vid bsod: Kontrollpanelen->System->Avancerat
I rutan Uppstart och Återställning, klicka Inställningar

Sedan finns det en ruta som är icheckad med namnet "Automatisk omstart", bocka av den, klicka OK.

Nästa gång du startar upp datorn normalt och du eventuellt får en Bluescreen så kommer Windows visa den för dig så du kan se vad som gick fel.

ville bara tillägga det i fall du nu inte hade det


signatur

/Fat_cat

Medlem
Skrivet av unix:

Bra det....var nog en kortis i alla fall då

Det verkar så ja! Jag är nöjd och 600:- fattigare.

Skrivet av fat_cat:

Stäng av automatisk omstart vid bsod: Kontrollpanelen->System->Avancerat
I rutan Uppstart och Återställning, klicka Inställningar

Sedan finns det en ruta som är icheckad med namnet "Automatisk omstart", bocka av den, klicka OK.

Nästa gång du startar upp datorn normalt och du eventuellt får en Bluescreen så kommer Windows visa den för dig så du kan se vad som gick fel.

ville bara tillägga det i fall du nu inte hade det

Det var där den inställning var! Har letat runt som en galning efter den! Hatar när det bara startar om utan till synes någon anledning. Man tackar

1
Skriv svar