Medlem
x1900 VS 8600gt

Kortfattat, har en ATI x1900 i min burk nu och den bara krånglar, troligtvis pga att det är en s.k hem-pc och har Nvidia moderkort. Skulle ha fått nvidia grafikkort ursprungligen men det var slut inför datorleverans så de stoppade i ATI i stället utan att ens säga nåt.

Och det har krånglat mer eller mindre lite konstant, konstiga störningar i grafiken i spel osv.
Tröttnat på skiten så funderar på köpa en ny grafikkort. Är inte så grafikkåt av mig så funderar mest på något likvärdigt x1900.

Funderade på 8800GT först men såg sen att finns GAINWARD 8600GT 512 PCIE för runt 900kr, typ hälften av vad 8800GT skulle gå på.

Nån som vet hur 8600GT är prestandamässigt? Bättre/sämre än x1900?

och nej, ni behöver inte tipsa om überbästa och dyraste grafikkorten, inte intresserad.

Medlem
Medlem

för typ 1600kr får du ett rätt hyfsat kort.. antingen ett 8800gt eller 9600gt


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

Installerat senaste driv på ATI hemsida? Catalyst 8.3. Den löste en hel del problem som jag hade.
I övrigt är väl 8600GT inte så dumt och jag skulle definitivt
föredra det framför X1900.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Jag skulle föredra X1950pro före Nvidias 8600 kort. Det är bättre än 8600GT i 95% av alla test. Även 256mb X1950pro spöar 8600GT 512mb. ATi's drivrutiner fungerar väldigt bra nu för tiden också.

Medlem

Haft datorn i snart 2 år och det har krånglar med ALLA ati:s drivrutiner jag testat under den tiden, typ från 6.7 fram till nu
Många andra arbetskamrater haft liknande problem så det enda jag kan tänka är att nforce moderkort + ati grafik är ingen bra kombination.
Visst, många spel funkar bra att spela. Typ Doom 3-motorn har aldrig krånglat, men sen spel som WoW, EQ2, gamla 2dspel etc får grafikstörningar konstant.
Tack för tips om nya drivisar men tror ingen större skillnad denna gången heller
Men lät på er som 8600gt är inte helt värdelöst iaf, får fundera lite om det blir en sån eller om jag slår till lite större och tar en 8800.

tack för hjälpen

Medlem
Skrivet av DrAbraham:

Haft datorn i snart 2 år och det har krånglar med ALLA ati:s drivrutiner jag testat under den tiden, typ från 6.7 fram till nu
Många andra arbetskamrater haft liknande problem så det enda jag kan tänka är att nforce moderkort + ati grafik är ingen bra kombination.
Visst, många spel funkar bra att spela. Typ Doom 3-motorn har aldrig krånglat, men sen spel som WoW, EQ2, gamla 2dspel etc får grafikstörningar konstant.
Tack för tips om nya drivisar men tror ingen större skillnad denna gången heller
Men lät på er som 8600gt är inte helt värdelöst iaf, får fundera lite om det blir en sån eller om jag slår till lite större och tar en 8800.

tack för hjälpen

Om du har råd ska du ta 8800

Medlem

Det är ungefär en person som svarat på hans fråga, alla andra jämför andra kort med 8600.

8600 är bättre prestandamässigt än 1900. Jag sitter själv på ett 8600 och för det priset jag betalade så har jag ingenting att klaga på, maxxar allt på cod4 förutom upplösningen.

Medlem
Skrivet av Crunchy:

8600 är bättre prestandamässigt än 1900. Jag sitter själv på ett 8600 och för det priset jag betalade så har jag ingenting att klaga på, maxxar allt på cod4 förutom upplösningen.

Tackar, bra veta att finns folk som nöjda med det kortet iaf
Får se vad det blir, får köra övertalning av frugan först för att se vad man råd med

1
Skriv svar