TFT/LCD skärmar - Vad bör man tänka på vid köp?

Medlem
TFT/LCD skärmar - Vad bör man tänka på vid köp?

Är i stånd att köpa en ny TFT/LCD skärm till datorn. Då jag spelar många shooters, som t.ex. quake 3, TF2, och så vidare är jag lite tveksam till vad man ska kika på vid köp.

Har förstått att jag bör sikta låg responstid (2-4 ms ungefär) men hur fungerar det med kontrast, ljusstyrka för bild, och liknande? Har även hört att TN teknik innebär en viss in/out lag (vad det nu innebär?). Det finns visserligen en del material på nätet, men då dessa ej är särskilt anpassade för spel/film och liknande vore det trevligt med lite hjälp så man vet vad man skall tänka på.

Inaktiv

Vet inte jättemycket om just skärmar men jag använder denna skärm http://www.webhallen.com/prod.php?id=69184 och den fungerar riktigt bra med snabba spel samt att kontrasten är perfekt. Går också väldigt lätt att ändra den givetvis.

Medlem
Skrivet av Khorney:

Är i stånd att köpa en ny TFT/LCD skärm till datorn. Då jag spelar många shooters, som t.ex. quake 3, TF2, och så vidare är jag lite tveksam till vad man ska kika på vid köp.

Har förstått att jag bör sikta låg responstid (2-4 ms ungefär) men hur fungerar det med kontrast, ljusstyrka för bild, och liknande? Har även hört att TN teknik innebär en viss in/out lag (vad det nu innebär?). Det finns visserligen en del material på nätet, men då dessa ej är särskilt anpassade för spel/film och liknande vore det trevligt med lite hjälp så man vet vad man skall tänka på.

Tror inte det är jättestor skillnad på 2 och 5ms, det går nog helt okej med 5ms.


signatur

B lup

Inaktiv

Vad jag vet är alla LCD'er som är specade 2ms egentligen 4-5ms. 2ms är ofta "grå-till-grå", 4-5ms är då svart-till-vit.

Jag använder Samsung 206BW, jäkligt nice skärm 19" wide har ju oftast 1440x900 vilket är en mindre upplösning än 1280x1024, som 17" t.ex använder. Skärmen jag har har 1680x1050 pga att det är 20".

Fina färger, fin kontrast, riktigt snabb. Riktigt prisvärd


signatur

Antec 900, Asus P5KC, 2gb 800mhz RAM, Intel Core2Duo E6750 2.66Ghz, Sapphire Radeon x1950PRO 512mb, Corsair 520w, Creative SB X-Fi XtremeGamer.

Inaktiv

Jo de babblar om 2ms hit och dit och det finns teknik med fördröjning så att det inte är 2ms i verkligheten.
Prisskillnad och kvalitetsskillnad är fortfarande rätt stor så ta något som någon som redan har en rekommenderar.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Input lag är att vikt också. Spelar ingen roll om du har 2-5ms om skärmen har en massa input lag, för då ghostar den i vilket fall som helst och är värdelös (enligt mig) för t.ex FPS-spel.

Medlem

Köp ingen skärm med en TN panel, värdelös svärta och en massa backlight bleeding. Köp en skärm med S-PVA panel istället dom har mycket bättre svärta och finare färger och så har dom ju ändå fått ner många paneler till 6 ms.

Medlem
Skrivet av Jühan:

Köp ingen skärm med en TN panel, värdelös svärta och en massa backlight bleeding. Köp en skärm med S-PVA panel istället dom har mycket bättre svärta och finare färger och så har dom ju ändå fått ner många paneler till 6 ms.

Dom är oftast mycket dyrare.

Medlem
Skrivet av V!ruS!:
Skrivet av Jühan:

Köp ingen skärm med en TN panel, värdelös svärta och en massa backlight bleeding. Köp en skärm med S-PVA panel istället dom har mycket bättre svärta och finare färger och så har dom ju ändå fått ner många paneler till 6 ms.

Dom är oftast mycket dyrare.

Man får vad man betalar för.

1
Skriv svar