Datorn startar inte med diskarna i.

Inaktiv
Datorn startar inte med diskarna i.

Skulle damma ur datorn idag men när jag gjort det och kopplat in den igen så vägra den starta. Den går igång nån sekund sen dör den, så står den så och hoppar av o på. Detta har hänt förut men då har den alltid gått igång till slut.
Iallafall så kollade jag alla kablar flera ggr och tillslut hitta jag en ström sladd (som går till diskarna) som hade en kabel som inte riktigt satt fast i molex kontakten. Så jag peta i den och säkrade med eltejp. Trodde det skulle funka efter det, men inte. Har även testat en annan ström kontakt och bytt alla andra kablar till diskarna. Men ingen skillnad. Den funkar perfekt så fort jag kopplar bort diskarna men ej när dom sitter i.
Ska nämna att det är 2st sata diskar som körs i raid.
Kan det vara så att ett eventuellt glapp i strömmen kan ha skadat diskarna?
Vad kan jag göra, finns det nått jag kan testa.
Kan nämna att innan jag stängde av datorn för att damma ur den så funkade diskarna perfa.
Tacksam för hjälp!

Inaktiv

5 min efter jag skrivit ovanstående fick jag blåskärm, aldrig hänt innan. Stod att den skrev en logg men vet inte vart man hittar den. Kör vista. Nån som vet?

Inaktiv

Jadu, du får ta reda på vilken hårddisk som ej fungerar som den ska, du kan t.ex. ha skadat en kabel

Inaktiv
Skrivet av semjonov:

Jadu, du får ta reda på vilken hårddisk som ej fungerar som den ska, du kan t.ex. ha skadat en kabel

Menar du nån kabel i hårdisken? För annars har jag testat att byta kablar.

Inaktiv

Försök att rädda det som räddas kan genom att sätta i diskarna
i en annan burk och flytta över information.
Framledes undvik raid och kör sitället en C partition och sedan
andra partitioner där du sparar saker så slipper man eventuellt
förlora allt när något händer.
När det är överflyttat till annan hårddisk så formatera och
ominstallera.
Hoppas du kan spara filer som du förmodligen vill ha kvar, det suger
hårt när man förlorar en massa filer.
Provat att kolla BIOS och eventuellt kört en CMOS?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av unix:

Försök att rädda det som räddas kan genom att sätta i diskarna
i en annan burk och flytta över information.
Framledes undvik raid och kör sitället en C partition och sedan
andra partitioner där du sparar saker så slipper man eventuellt
förlora allt när något händer.
När det är överflyttat till annan hårddisk så formatera och
ominstallera.
Hoppas du kan spara filer som du förmodligen vill ha kvar, det suger
hårt när man förlorar en massa filer.
Provat att kolla BIOS och eventuellt kört en CMOS?

Vad jag vet kan jag inte koppla in diskarna i min andra burk då den raiden i funkar i den andra burken. Jag har 3 partitionen så jag kommer inte förlora allt. Har nämligen windows program o sånt viktigt på 2st andra diskar som jag oxå kör i raid. Dom som inte funkar har jag bara mindre viktigt. Men ska testa lite mer saker innan jag ger upp.

Inaktiv

Testade diskarna var för sig nyss och datorn boota i båda fallen så då testa jag att koppla in dom båda och allt fungerar som vanligt. Skumt?

Inaktiv

Pk tänkte inte på raid-problemet vid uppkoppling i annan burk.
Kanske är idé att göra om till partitioner ändå som jag nämnde tidigare.
Har sett folk som förlorat allt när de raidat och det är riktigt surt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Varför skulle jag inte köra raid? Får juh nästan dubbel prestanda av det. Krashar disken så kvittar det juh om jag har en eller flera partitioner.

Inaktiv
Skrivet av meskalin:

Varför skulle jag inte köra raid? Får juh nästan dubbel prestanda av det. Krashar disken så kvittar det juh om jag har en eller flera partitioner.

Dubbel prestanda i teorin, men långt ifrån i praktiken. Dessutom ökar risken för att förlora data med 50% (rätta mig om jag har fel?)

Förmodar att det är RAID-0 du kör med?

Inaktiv
Skrivet av Alcr:
Skrivet av meskalin:

Varför skulle jag inte köra raid? Får juh nästan dubbel prestanda av det. Krashar disken så kvittar det juh om jag har en eller flera partitioner.

Dubbel prestanda i teorin, men långt ifrån i praktiken. Dessutom ökar risken för att förlora data med 50% (rätta mig om jag har fel?)

Förmodar att det är RAID-0 du kör med?

Ja kör raid-0 ja. Har aldrig råkat ut för disk krash innan så jag känner mig rätt trygg. Kör seagates diskar och jag har stort förtroende för dom.
Det är bättre prestanda iallfall det märks och det behövs när det gäller diskar. Finns inget värre än en slö tuggande disk
Risken för att förlora data borde väl vara dubbelt så stor och det är väl 200%?

Inaktiv

Nu har det blivit värre. Precis som innan startar inte datorn (postar inte ens) när jag har diskarna inkopplade. Har testat att koppla in dom när jag är bios och sen startat om och det har funkat rätt bra tills nu. Nu får jag blåskärm och datorn startar om när diskarna belastas. Så nu ska jag försöka rädda det som går från diskarna och sen ta bort raid array:en och testa dom separat för o se vilken av dom som strular.
Har haft dom knappt ett år så borde väl ha garanti.

Inaktiv

Riktigt sunkigt när diskarna strular.
Hoppas det går bra med att rädda filer då.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av unix:

Riktigt sunkigt när diskarna strular.
Hoppas det går bra med att rädda filer då.

Ja det gick bra att få över allt jag ville spara. Verkar som datorn bara blir instabil när det skrivs till diskarna ej när man läser från dom. Flyttade över 300gb data utan en krash. Men kör jag ett test i programmet everest tex så tar det inte lång tid innan windows krashar.
Så det verkar mer som att kretsarna är skadade på nån av diskarna, inte lagringskivorna.

Inaktiv

Vad händer när datorn "dör" som du säger, slås den ifrån eller?
Det skulle kunna vara psun som börjar ge upp, hände mig en gång och symptomen var i korthet att datorn slogs ifrån precis efter uppstart, ibland senare, blåskärmar och konstiga krasher und so weiter..

Inaktiv

Det som hände var att den ca 1 sek efter jag tryckt på strömmen stängdes av sen fortsatte det så, av,på,av,på.
Har gjort dom NON-raid nu och försökt formatera dom men inte lyckats med det riktigt.
Får upp något felmeddelande om BADmbr (master boot record)
Har försökt köra fixmbr men verkar inte hända något.

Inaktiv

Sätta i dem sekundärt i en annan burk och ge dem en omgång med Partition Magic kanske?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av unix:

Sätta i dem sekundärt i en annan burk och ge dem en omgång med Partition Magic kanske?

Det va precis det jag gjorde, men jag gick ut i dos och testade att formatera via fdisk och då gick det bra. Gjorde lite skriv och läs test på diskarna och verkar som dom inte mår så bra för varje program jag testa med krashade efter en viss tid.
Ska testa när jag har tid att koppla in dom i den nya datorn igen o se hur det går där.

1
Skriv svar