Datorproblem, Vpu-Recover

Medlem
Datorproblem, Vpu-Recover

Hejsan på er Fz-medlemmar. Jag har ett litet problem med min dator, mer specifikt mitt grafikkort.

Datorspecifikationer:

  • Cpu: Intel Core 2 Duo E6300 (Conroe/Allendale) @ 1,86Ghz, Vcore: stock

  • Moderkort: Asus P5B-E

  • Grafikkort: Powercolor Radeon X1950Pro 256Mb

  • Ram-minne: OCZ Gold XTC 800Mhz DDR2 1024Mb x2

  • Nätagg: Hiper 550W

  • Hårddiskar:

    • Int1: Samsung SP2504C, 250 Gb

    • Int2: Samsung SP2504C, 250 Gb

    • Ext: Packard Bell Store & Save 3500, 350 Gb

  • CD/DVD-Brännare: Samsung SATA DVD-brännare

  • Skärm: Samtron 96P, 1600x1200, 75Hz

Obs Int-hårdiskarna körs ej i RAID.

Problemet:

Jag installerade nyligen Silent Hunter 4 och märkte att det var löjligt buggigt och patchade därför nämnda spel till version 1.3. Efter en stunds spelande i 1600x1200 med 6x Adaptive-AA
och 18x HQ Anisotropic-filtering (via Catalyst) tappade grafikkortet kontakten med skärmen vilket resulterade i att skärmen sattes i standby-läge och jag tvingades att byta till den andra porten på grafikortet och starta om för att få tillbaks bilden igen.

Efter omstarten så spottade Ati-drivarna ut ett felmeddelande; Vpu-Recover som tydligen innebär en återställning av grafikkortets inställningar.

Jag prövade självklart i andra spel såsom Oblivion med samma AA/AF inställningar i 1024x768 och fick samma problem efter ett par timmar.

Jag fick nog och uppdaterade grafikkortsdrivarna till de nysläppta 8.3. Efter installationen gick jag därifrån och kom ett par timmar senare tillbaks till en dator som förlorat all kontakt med skärmen. Jag bytte port och startade om och här jag, desperat sökandes efter ett svar.

Jag skall snart byta upp mig från mitt X1950Pro till ett Gainward 8800GT 512Mb Goldensample och hoppas då slippa dessa problem, det skulle dock vara trevligt med ett svar på min fråga innan dess.

Edit: Vad glad man skulle bli om någon svarade.


signatur

Bengebolle

Inaktiv

Njo min erfarenhet säger att ATI tyvärr strular.
Har själv ett X1950Pro välkylt men det är lite skumt hit och dit.
Tycker nästan det är idé att bita ihop tills 8800GT:t sitter i och
att då glömma ATI:t helt enkelt


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag tänkte att det kunde vara något sånt. Tack för hjälpen i alla fall. Det nya grafikkortet kommer nästa vecka.


signatur

Bengebolle

1
Skriv svar