Hjälp, IDE HDD --> SATA moderkort?

Medlem
Hjälp, IDE HDD --> SATA moderkort?

Min dator rasade just, prollen sa upp sig!
Håller nu på och plockar ihop ett nytt system men jag har ingen lust att köpa nya hårddiskar.
Har nu vanliga IDE diskar och moderkortet som jag vill köpa har SATA diskar. Det ska finnas något kort som gör att man kan köra "vanliga" diskar i ett SATA kort. Vad heter dom??

Edit 1:
Förresten, är det här graffekortet bra?
Asus VGA-Card nVidia 9600GT 512MB PCI-E DVI TV-Out HDTV HDCP Retail

Edit 2:
Skitsamma, köper en ny hårddisk iaf. Håller på och skummar igenom några stycken men på moderkortet så står det:
Gränssnitt : Serial ATA-300 - kontakt(er): 4 x 7 pin Seriell ATA - 4 Enhet (Enheter) - RAID 0 / RAID 1
ATA-133 - kontakt(er): 2 x 40pin IDC - 4 Enhet (Enheter)

Och på hårddiskarna står det:
Gränssnitt : 1 x ATA-100 - 40 pin IDC

Och så står det på allihop. Antar att dom passar ihop men det är väl bäst att fråga.
Tänkte mest på ATA-100 och ATA 300

Snälla hjälp, nu går snart beställningen iväg!!

Medlem

9600 är väl ett hyfsat grafikkort, 8800 GT/GTS 512 är bättre, sen kommer ju 9800 serien också med GTX och GX2, har du någon budget?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

En sån kanske. IDE till sata(slå in 38784 i sök fönstret) [http://www.kjell.com/]


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

japp, det passar ihop, du kan även använda IDE diskarna du har på det moderkortet.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Tackar för svaren!!
Nu är det beställt.
Det blev :
Graffe : Asus VGA-Card nVidia 9600GT 512MB PCI-E DVI TV-Out HDTV HDCP Retail
Prolle : AMD CPU Athlon 64 X2 6000+ Socket AM2 3.0GHz 2MB Boxed 90nm 125W Windsor
Kaka : Asus Mainboard S-AM2 nVidia Quadro NVS210S mATX VGA Audio GbLAN SATA-II Raid Ret
Minne 4st Acer Memory 1.0GB PC-667 DDR2 PC5300 Original
Hdd : WD Harddisk 320.0GB IDE 7200RPM 3.5" 16MB Caviar SE16

Pris : 4600:- inkl moms! Det är gött att kunna köpa genom farsans företag

Hoppas den räcker ett tag! Segade runt med AMD 3000+ förut så lite skillnad borde det bli iaf!
Och mycket plats på hdd:sarna om det nu är som PurreSnurre säger. Har en nästan ny 320gb IDE disk sitter i den rasade burken!

Inaktiv

Alltså, när du köpte en ny hårddisk, varför köpte du en ide?

Medlem

Hehehe! Vet inte, såg lite fel där! Meningen var en SATA men det blev lite fel. Jaja.. så kan det vara.

1
Skriv svar