Medlem
Köp av 42" HD-TV.

Hey,

Det är nämligen dags för mig att skaffa en ny TV här hemma, men har så svårt att bestämma mig för något. Så jag skulle behöva professionell hjälp.

Frågorna jag är osäkra på:

- Vad är skillnaden mellan Plasma och LCD?
- Full HD (1080p) eller HD-Ready?
- Vilket TV-märke dominerar idag?

Nu behöver jag verkligen tips genom att länka mig till olika modeller. TV'n ska vara:

- Platt (LCD eller Plasma)
- 42"
- Super nice bild
- Högst kosta 11.000
- Helst svart

Tack på förhand!
/Walt


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

denna kanske kan hjälpa http://www.allamedia.com/artiklar/lcd-eller-plasma-tv.shtml första som kom upp när sjag sökte på google


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Tackar! Då får det bli en Philips/Samsung LCD Full-HD TV.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Plasma tvsar om man tittar länge på tex samma kanal kan få en innbränd 5:a i hörnet(om femman är din favorit kanal)så det är mitt råd ta en lcd


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av WaltX:

- Full HD (1080p) eller HD-Ready?

Köper du en 42", Full HD. 32" och mindre HD-ready.

Skrivet av WaltX:

- Vilket TV-märke dominerar idag?

Samsung äger allihopa i dagsläget. Lite osäker på siffrorna nu men jag tror att cirka 30% av alla HD-plattisar som sålts är från Samsung.

Skrivet av WaltX:

- 42"
- Super nice bild
- Högst kosta 11.000

Först och främst, 42" är ganska stort. Räkna med hur stort ditt rum är, regeln brukar vara att sitta en meter från TV:en per tio tum på storleken.
När det gäller HD-TV får du vad du betalar för. "Super nice bild", 42" för under 11 papp är att pressa det.

Tre tips om du inte redan visste:
1. Kontrast är viktigt, men något du måste se dig till själv. Siffrorna försäljaren ger dig betyder itne ett skit då det inte finns någon standard för att mäta kontrast. 1500:1 på en Philips är verkligen inte samma kontrast som 1500:1 på en Samsung.
2. Köp inte TV:en hos någon större elektronikkedja. Jag är lite extra hård mot dem, men de har sina egna varianter på HD-TV med färre utgångar, konstiga språk i menyerna och med färre funktioner; detaljer man är glad för att man har senare.
3. Bra bild är lika viktigt som bra ljud.

Är själv sugen på en Philips 42" pfl7962D för 13900:- på onoff som har fått jätte bra betyg på prisjakt.se där den tex pixelmappar från datorn i 1080p och har bra kontrast och ambligt som är rätt tufft tycker jag.
sitter för övrigt 4 meter ifrån då är 42 lagom altså?:P


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar