Trasig grafikkortsfläkt

Medlem
Trasig grafikkortsfläkt

Hej, märkte för bara några dagar sedan att min fläkt alltid har snurrat på 30%. Även om värmen på GPU går upp i över 100c så har den fortsatt att ligga i 30% av max RPM.
Undrar då om detta är skadligt för grafikkortet? Kanske inte gör något om det går upp i 110c någon enstaka gång men nu snackar vi om 3-4 månader. Känns verkligen inte härligt. Nu när jag har kommit på problemet så måste jag själv ställa in vilket varvtal den ska ligga på annars fattar den inte.
Nu när jag själv kontrollerar fläkten så går den aldrig över 70c i spel.

Men som sagt, kan detta ha vart skadligt för grafikkortet och borde jag få ett nytt? Jag tycker jag ska få ett nytt för jag tänker verkligen inte sitta och ändra varvtal varenda gång jag ska spela ett spel! :S

Har ett Sparkle 8800GT 512mb

Värt att skriva ett mail till återförsäljaren?

Inaktiv

Det tycker jag absolut att du skall göra

det är väll garanti på sådana saker, inte direkt så du överklockat det eller så ?
att en fläkt ska hålla är väll självklart.
Maila dom och hör med dom vad dom säger !

Medlem

ring o reklamera skiten. du ska inte behöva ha på högsta rpm för o spela. har oxå ett 8800gt som ligger på 68 i crysis i nåra timmar. o då är fläkten aldrig över 50% så mkt låter de ju inte. har stock kylaren oxå

Inaktiv

Var väl något fabrikationsfel just på fläktstyrning på 8800GT har jag för mig?
nj vet hur det ligger till eftersom jag sett någon tråd där detta nämns.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

du har inte varit inne i nvidias kontrolpanel och ställt om hur fläkten ska kontrolleras där? för jag hade ställt om läget ifrån direkt till automatiskt, det gillade inte mitt grafikkort och den slog av fläkten helt och hållet när temperaturen började krypa uppåt. ställde tillbaka till direkt och då fungerade fläkten som den skulle. 70% hastighet vid 2D och 100% i 3D

Medlem

Tyvärr har jag överklockat det en del.. och det lär dom märka eller?

Jag ändrade från Automatisk till Direkt(har aldrig ändrat där inne förut) men det verkar va likadant, finns en slider där för 3D som jag kan ändra på men ändrar jag där så går fläkten i den "procenten" hela tiden.. finns ingen 2D hastighet att ställa in där.

btw det om Automatisk och Direkt så tror jag det är en bugg så att dom är tvärtom bara.

Men är alla chanser borta iom att jag har överklockat?

EDIT, Om jag nu inte kan få något nytt från återförsäljaren, vet ni om det finns något program som kan byta hastighet på fläkten vid vissa temperaturer osv? För isåfall kan jag ju använda det så slipper jag byta själv? RivaTuner verkar inte funka att använda så vet ni något annat?

Är därför som inte jag vågar överklocka...:|


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

testa och sätt den i direkt läge och på 100% och se om det hjälper.
iom överklockningen, återställer du klockningen till standard så går det inte att se att du har överklockat. men därimot om du har bytt ut kylflänsen och fläkt så är garantin över

Medlem

Har inte bytt fläkt osv så får väl skriva till datorbutiken att det är fel på fläktenheten.

Testade nu att sätta på direkt läge på 100% men då kör den liksom i 100% hela tiden så jag måste ju fortfarande styra fläkten själv :S

Men jag skriver till dom så ser vi vad som svarar!

Medlem

skumt, för om du ställer in den i 100% så ska den enbart gå i 100% när du kör i 3D läge och inte i 2D läge

Medlem

Okej, väntar på svar från återförsäljaren nu men det borde ju inte vara något problem att få ett nytt kort.

EDIT: Har fått svar från datorbutiken. Returanmälde mitt mitt och har fått en förbetald fraktsedel. Så nu ska jag bara packa ner kortet i kortong och sedan skicka iväg det.

Tack för hjälpen alla!

1
Skriv svar