Multiplattform? Nej tack!

Flakmonkey
Multiplattform? Nej tack!

Kanske en kontroversiell åsikt i dessa fanboytider, men jag skulle önska att fler spel var exklusiva istället för multiplattform. Anledningen till det är rätt enkel, jag tycker helt enkelt att kvaliteten på exklusiva titlar är bättre. Ja det finns många multiplattformstitlar som är fantastiska de också, men jag tror faktiskt att även de hade mått bättre av att få vara exklusiva eftersom utvecklarna då hade kunnat optimera både prestanda och gameplay till att utnyttja det som just den plattformen är bäst på. Det går helt enkelt att maximera spelets potential på ett helt annat sätt om du bara har en plattform att koncentrera dig på.

För oss gamers finns det som jag ser det bara en nackdel med exklusiva titlar och det är att det av naturliga skäl blir dyrare. Att ha en Wii, DS, PSP, PS3, Xbox 360 och PC kostar givetvis mycket mer än att bara ha en av dem, men personligen (och det här kanske låter extremt själviskt) så skiter jag fullständigt i det - allt här i livet kostar så det är bara att prioritera precis som du måste göra med din bostad, bil, kläder, etc. Nu kanske du tror att jag bara säger så för att jag redan har de flesta av dagens aktuella plattformar (har en kass PC som jag knappt kan spela på så räknar inte med att jag har en sån), men även när jag inte hade råd att ha flera konsoler/datorer så tyckte jag samma sak - även om det innebar att jag inte kunde lira alla spel så fort de kom ut. Många kunde man spela hos kompisar eller låna hem och gick inte det så gick de ju till slut ner i pris såpass att man kunde skaffa dem då. Sen är det ju självklart såna som jag inte kunnat spela alls vilket givetvis är trist, men sånt är livet - man kan inte få allt.

Kort och gott så betalar jag hellre lite extra för högre kvalitet än tvingas nöja mig med något som har begränsats på olika sätt och vis för att det ska fungera på så många plattformar som möjligt.

#blogg

Medlem
Multiplattform? Nej tack!

" i dessa tider då folk inte dessa fanboytider"

Det blev lite fel där, va?

Medlem

Har själv både 360 & ps3, och exklusiva titlar är helt klart bäst.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Jag håller med. Det är riktigt gött med exklusiviteter som drar nytta av hårdvaran fullt ut.

Medlem

Jag tycker att det är viktigt att särgruppera 360, PS3 och PC från de övriga plattformarna. Dessa tre är tillräckligt lika för att gameplayet ska vara opåverkat av den minsta gemensamma nämnaren. Att multiplattforma spel avsedda för den treenigheten till övriga plattformar som Wii/DS/PSP lyckas sällan och resulterar ofta i pinsamt gimpade versioner, men detta beror i min mening på att spelkonceptet helt enkelt inte var lämpat för att göra hoppet. Samma sak gäller givetvis åt andra hållet också.

I sådana fall är inget förlorat om man köper spelet till rätt plattform -- utvecklarnas släpp av skitversioner till olämpliga plattformar är inget som påverkar erfarna gamers som du och jag -- vilket gör det hela till en fråga om etik snarare än spelinnehåll.

Om man nu fokuserar på spel som multiplattformar på PS3/360/PC, som har så närliggande utvecklingsprocesser att de utan tvekan påverkar varandra, kvarstår i huvudsak en faktor: grafik.

Visst är plattformsexklusiva spel snyggare, men det påverkar som sagt inte gameplayet, och jag ser hellre att spelet blir tillgängligt för så många som möjligt än lite bättre texturer och högre polygonantal. Större marknad ger dessutom bättre produktionsvärde -- röstskådespeleri, spellängd, musik, animationer med mera -- på dussintitlarna. Högre kvalitet, som du säger själv. Alla spel kan inte vara garanterade hittar oavsett plattform som Uncharted 2 eller Halo 3.

Vad gäller övriga faktorer vill jag säga detta:

  • Kontroller är enbart ett problem i undantagsfall -- det enda som skiljer 360:n och PS3:ns kontroller funktionsmässigt är den oftast värdelösa rörelsekänsligheten, och PC:n kan använda gamepads om tangentbordet inte räcker till.

  • Ett konsolgränsnitt kan vara jobbigt på PC, men kom ihåg att i sådana fall är PC-versionen porterad, och spelet på huvudplattformen har inte blivit sämre för det. Det är skillnad på dåliga porteringar och spel som har försämrats på sin huvudplattform för att passa övriga plattformar.


signatur

Aj, dina ögon!

Flakmonkey

noaxark: jo PC, PS3 och Xbox 360 är väldigt lika på det sättet och jag håller med i det du säger, men jag tror att även om man har andra personer som sköter "portningen" så tar det tid och kraft från att utveckla spelet. Kan du lägga all din kraft på en version så tror iaf jag att du kan göra det mesta av den och då på fler sätt än bara grafiken. Det kan vara spelmekaniska element (även om handkontrollerna är rätt lika och du kan ha handkontroll till PC) men även funktionalitet för onlineläget, user created content, etc etc...

Nu tror inte jag att det skulle vara några gigantiska skillnader, men jag är övertygad om att det är ytterst små skillnader som skiljer mellan ett riktigt bra spel och ett fantastiskt bra spel...

1
Skriv svar