Högtalarna knäpper! :|

Youtube-proffs
Högtalarna knäpper! :|

Hårdvara då alltså, ja högtalare.

Har ett litet problem med mina högtalare, det är så att ibland, så knäpper de till på låtarna, då och då i vissa låtar när man spelar i olika volymer, i höga så låter de med och i låga volymer så kan de knäppa till med.

Jag har några faktorer som jag tror kan ha med detta att göra så jag skriver dem så får ni ge mig tips eller säga varför mina högtalare börjar att knäppa.

Börjar med min största rädsla och går neråt därifrån.

Högtalarna är smått sprängda.
Förstärkaren är pajjad.
Det är megaglapp i ljudkortet i laptopen.

Eller kan det vara att några kablar har släppt eller sitter lösa? Med tanke på att jag har ganska kraftig baslåda som till och med flyttar högtalarna på golvet så undrar jag om det är möjligt?

Tack på förhand

//A


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Vad e det för typ av knäpp?
E det ett POP? Då är det nog strömförsörjningen, kolla om det kanske hänger ihop med att kompressorn i kylen/frysen går igång, någon slår om en strömbrytare eller något i den stilen

E det ett "dutturutturutturuuu" ljud så är det din mobiltelefon.

Edit: Såg just att det var laptoppen det handlade om, laptops har ju integrerade ljudkort och dom vet vi ju alla hur bra dom brukar vara (AC'97 anyone?)

Så det kan ju vara lite halvkånkel drivisar till det. Kolla om det finns nya att hämta


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Kolla så att mobilen inte är och stör.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Uppdaterat drivrutinerna? Kollat efter... några speciella strömmar som jag inte minns namnet på som kan uppstå?

Youtube-proffs

Har nu kommit fram till att det inte är fel på högtalarna, det är datorn eller programvaran det är något fel på.

I iTunes så knäpper låtarna mer än winamp, vet inte riktigt varför. Detta hände bara helt plötsligt en morgon.

Fast nu på sistone så har det inte knäppt lika mycket, vad fan är detta?


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Vad jag förstår så är datorn kopplad till en förstärkare, i vilken det sitter ett par högtalare.
Det är inte så att du får clip i stärkaren?
Det fick jag både när jag tryckte i en Denon och en NAD.
Nu använder jag ett separat Proton försteg som datorn
går in i och det fungerar kanon.
Är inte så att det är såkallade akvariefiskar i låtarna?
Jag skulle nog koppla lite hit och dit och se om det är
datorn/ljudkortet eller stärkaren.

Vet någon som bara gick in i kontrollerna och drog ner alla volymkontroller till medel. Därmed upphörde knäppningarna helt.

Också lite svårt att uttala sig när man inte vet utrustning,
om det är kåk eller lägenhet etcetera. Mycket som
kan spela in.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Att nån släcker och tänder lampor påverkar väl, blir strömspikar i elnätet.

1
Skriv svar