Processortemperatur

Medlem
Processortemperatur

Hej. Jag installerade en ny chassifläkt idag. Den sitter längst bak och blåser ut luften ur chassit. I alla fall, när jag var klar, så startade jag datorn, men märkte då att processorn låg på mycket högre temperatur än förut. Jag startade Photoshop, som alltid har fungerat prima, men då varnade datorn för att cpu-temperaturen var för hög och att jag var tvungen att stänga av datorn omedelbart. Detta hände 2-3 ggr igen efter att jag testat, sen lät jag den va. Vad kan ha hänt? jag har ställt in i BIOS att cpu:n ska ligga på högst 45 grader, men den va uppe i 58-60 när den varnade och ville att jag skulle stänga av. Vad kan ha blivit fel? jag stoppade ju bara in en ny fläkt. Den gammla fläkten satt ikopplad i nätaggregatet, fast den nya behövde jag koppla med 3pins till modekortet. kan detta ha något med saken att göra? ge lite tips på vad jag ska göra för att återgärda problemet.

Tack

Inaktiv

Jävligt konstigt de där, hoppas att du inte kopplade ur CPU fläkten för att sätta i chassie fläkten?

Medlem
Skrivet av FAHR:

Jävligt konstigt de där, hoppas att du inte kopplade ur CPU fläkten för att sätta i chassie fläkten?

Nej nej absolut inte. Jag vet mycket om datorer, men asså det här förstår jag bara inte

Kankse ska förklara lite mer tydligt nu va rätt stressad när jag skrev tråden. Som sagt:

jag tog ur en av fläktarna som satt kopplad till nätagget. Sedan så stoppade jag upp en ny fläkt som hade 3-pins kontakt, som jag kopplade till Sysfan 1 eller nåt sånt, i alla fall 3-pins kontakten för fläktar på moderkortet. Inget annat rörde jag, och jag kopplade inte ur några andra fläktar. Sedan när jag startade så låg CPU:n på 45 grader. Den brukar ligga stadigt på ungefär 32-35 grader, och man hör nästan aldrig CPU:fläkten fräsa på för att ge den kallluft, men nu så fräser fläkten på mycket oftare för att ge CPU:n kallluft. SÅ jag startade datorn, och så startade jag photoshop, kollade i t.ex. "Pc Wizard" och "Pc Alert" att CPUn låg på typ 55 grader, sedan frös allt och det kom upp en rutan som sa att jag måste stänga av datorn omedelbart. Jag har nu testat att sätta tillbaka den gammla fläkten, men nu får jag samma problem även med den gammla.
Mycket mysko problem här :/

Inaktiv

En AMD?

Bara att plocka isär burken och sätta ihop den igen.
Ny pasta på CPU och kolla så att kylningen sitter bra.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

En AMD?

Bara att plocka isär burken och sätta ihop den igen.
Ny pasta på CPU och kolla så att kylningen sitter bra.

Näej, en Intel Pentium 4 3.20GHz...
Ja ska skaffa mej lite Arctic Silver kylpasta å slänga på så ordnar det nog sig.

Medlem

Fungerar alla fläktarna när du kör igång?

Medlem
Skrivet av zxan:

Fungerar alla fläktarna när du kör igång?

Ja ja, alltså, allting sitter i och rullar på precis så perfekt som det brukar göra. Har kollat, och alla fläktarna går på samma varvtal som förut, har tittat flera gånger och allting är precis som det ska vara. Men jag byter kylpastan, så får vi se hur det fungerar då, det verkar till och med gå bättre idag, ja kan starta allt som vanligt men processortemperaturen är fortfarande mycket högre än vad den brukade vara, men den varnar åtminstone inte idag att den håller på att brinna opp

Medlem

Det har nu ordnat sej. Jag la på Arctic Silver 5 kylpasta och placerade min Arctic Cooling Freezer Pro 7 CPU fläkt åt ett annat håll. Ligger nu på runt 29-31 grader när jag bara sitter å chattar, högsta jag har fått är 46 grader, men bara för ett kort ögonblick

Tack för hjälpen.

1
Skriv svar