Nytt minne, datorn fryser vid mobo logo

Medlem
Nytt minne, datorn fryser vid mobo logo

Hade 2GB innan ( 2x1GB ) och köpte 2st exakt likadana till.

När jag startar den med 4GB så piper den normal en gång som vanligt och hårddiskarna laddas, men sen stannar den vid Gigabyte "logon" där det står "del för bios" etc. Sen är den helt fryst. Datorn startar normalt med 2GB.

Vad är felet? Behövs det mer spänning till minnena? I manualen står det 4x1.8V minnesplatser, men på minnena står det 2.1V.

Behöver jag ställa in något i bios?

Jag har resetat cmos men samma sak, fryser vid mobo logo.

e6750
corsair xms2 pc6400 1GB (x4)
gforce 8800 gts 320
gigabyte p35 ds3

e. startade upp den igen, med orginal 2gb minne till windows utan problem.... vad ska jag göra för att det ska funka?

Inaktiv

Kör du XP?


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem

Om minnena kräver 2.1V så får du öka spänningen till dem i bios, 1.8V är JEDEC-standarden för PC6400-minnen, men många tillverkare har kört på med högre spänningskrav för att kunna sänka timings etc.
Kan möjligen även behöva öka spänningen till nordbryggan (MCH) med ett snäpp iom det blir en lite högre belastning på den med fyra minnen än två.

Medlem
Skrivet av nj:

Om minnena kräver 2.1V så får du öka spänningen till dem i bios, 1.8V är JEDEC-standarden för PC6400-minnen, men många tillverkare har kört på med högre spänningskrav för att kunna sänka timings etc.
Kan möjligen även behöva öka spänningen till nordbryggan (MCH) med ett snäpp iom det blir en lite högre belastning på den med fyra minnen än två.

Yess, nu kom jag förbi POST!

Hade bara ställt upp minnena med 0.3, men med även mch på +0.1 fixade biffen!

TACK!

unix: kör vista 32, men ska formatera och installera vista 64

1
Skriv svar