Medlem
Den bara kraschar?

Hejsan!

Jag har fått ett väldigt irriterande problem med datorn på sista tiden..
Det är så att när jag spelar spel typ wow, crysis, guitar hero, så kan skärmen få för sig att bli svart/typ stänga av sig.
Det hörs fortfarande ljud ett tag, sen stänger hela datorn av sig.. och jag måste starta om.

Nu undrar jag vad problemet kan vara, jag har ett ATI Radeon X1950 PRO pci-express kort och jag har inte överklockat det eller nånting.
Kan det vara att grafikkortet blir varmt eller nånting? Jag vet faktiskt inte..

Tacksam för svar

PS. Det är inte skärmens fel iallafall, för jag har bytt och det var så på den gamla oxå ibland (bytte för kanske 1 vecka sen).

Inaktiv

Börja med att öppna datorn och kolla så alla fläktar snurrar...installera en temperaturövervakare och håll koll på temperaturen på grafikkortet, moderkortet, processorn etc.

Medlem
Skrivet av Jinx:

Börja med att öppna datorn och kolla så alla fläktar snurrar...installera en temperaturövervakare och håll koll på temperaturen på grafikkortet, moderkortet, processorn etc.

Vet du vart jag kan få tag på en sån dära temperaturövervakare?

Medlem

Prova Hmonitor
Finns att dra hem här, den visar GPU temp osv.
http://www.hmonitor.net/


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Medlem

Nu har jag installerat det, och den visar att mitt grafikkort ligger på runt 60. och jag lirar inte ens nåt, sitter bara på msn liksom..
kan det vara så att fläkten är lite trasig?

testade nyss och jag loggade in på wow och då hade jag 70 o.O

Inaktiv

När jag använder X1950Pro så ligger jag på 40-43 grader idle.

Kolla så att CPU inte blir för varm alternativt chipset.
Kan även vara idé att rengöra aggregatet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

ok. jag ligger på tillochmed 85 när jag spelar wow.. det är bara grafikkortet som ligger väldigt högt när jag lirar nu ligger processorn på 55grader, men det är ju inte lika farligt som 85 liksom o.O

Inaktiv

Kolla så att det sitter kylpasta på chipsetkylningen (inte alla gånger de har satt på det). Har du ingen kylning på chipset så kan det vara idé att sätta dit en. Kan ibland vara glapp i den stora kontakten som sitter i moderkortet också.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av Hix0r:

ok. jag ligger på tillochmed 85 när jag spelar wow.. det är bara grafikkortet som ligger väldigt högt när jag lirar nu ligger processorn på 55grader, men det är ju inte lika farligt som 85 liksom o.O

85 grader är varmt men inte farligt varmt, mitt kort ligger på det när jag spelar och 64 idle

Medlem

ok. jag hade nära 90grader förut när jag spelade och runt 60 idle, men jag öppna datorn och blåste rent fläktarna, nu äre kanske 63grader i spel och 40 idle

1
Skriv svar