Ny tyst budget-dator?

Medlem
Ny tyst budget-dator?

Jag tänkte då bygga ihop en relativt billig dator för vanligt internetsurfande, film, musik etc. Även spel som World in Conflict, Orange Box ska spelas. (8600GT?)

Jag vill ha råd, tips, vad ska jag köpa? Priset får inte gå över 4500 och jag har redan hårddisk samt ljudkort.

Tack på förhand

// dani


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

AMD Dualcore 64 X2 typ 4800+ är riktigt shysst och väldgt prisvärd.
2 gig ddr2 6400 ram från Corsair, också väldigt prisvärt.
8600GT funkar bra men jag skulle nog valt Radeon HD 3850 256mb versionen, ligger på runt 1300:-
MSI K9VGM-V = Billigt men väldigt bra moderkort faktiskt, funkar mycket bra om du ej tänker överklocka.

Jag använder själv dessa delar och jag spelar alla spel idag utan några problem på Max-grafik och 1280x1024 i upplösning.

Allt detta plus ett chassi och nätagg får du för runt 3700 spänn max. Och då har du ju fortfarande inte nått din smärtgräns ännu så du kan ju välja något lite vassare också.
Men du kommer absolut inte bli missnöjd med dessa delar, kanske skulle köpa ett annat moderkort dock eftersom det jag skrev inte har särskilt många kortplatser.

Kan starkt rekommendera Datorbutiken om du tänker köpa delar, dom är kungar.

Medlem

Låter ju riktigt lovande, men låter delarna mycket? Jag är ganska kräsen när det gäller ljudnivån på datorn, speciellt när den idlar.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Nej faktiskt inte. Jag köpte ett chassi med inbyggt nät agg och 2 andra fläktar, dom sitter fast med något slags gummifäste (kanske alla gör nu för tiden iofs) och dom låter väldigt lite. Det enda som låter i min dator är hårddisken faktiskt.
När den idlar låter den noll, förutom min HDD då förstås.

Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANTNSK448...

Satt och kollade på det där chassit, verkar perfekt men har ett litet tvivel.

I beskrivningen står att det är Minitower, även Dustin Home säger att det är ett minitower, men i namnet står att det är ett Miditower chassi. Även bilden talar för att det är miditower.

Nån som kan klargöra detta, eller rekomendera annat chassi med inbyggt nätagg ?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Bredd 20 cm
Djup 42 cm
Höjd 42 cm

Det är ganska normal storlek. Miditower.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

sen när har budget och ljudnivå varit kompisar?

Inaktiv

Dom har varit kompisar ett ganska bra tag vad jag vill minnas, iallafall enligt mina ljudkrav.

Medlem

Funderar på att köpa precis det som nämndes ovan, fast en AMD64 x2 5000+ Black Edition med en zalman-fläkt (18db), prislappen stannar på 4300, vad säger folket om detta? xD

Skrivet av Jinx:

sen när har budget och ljudnivå varit kompisar?

Det är just det, dom är inte nödvändigtvis kompisar.

Därför vill jag ha hjälp att få tyst prestanda för ett överkomligt pris.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Ja den processorn kan vara att rekommendera.
Ljudnivån kommer du nog vara nöjd över, beroende på vad för chassi och fläktar och dylikt du väljer, samt hur känslig du är.

Medlem

Någon som har koll på HD3850-korten? Låter dom mycket? Är dom bra? Något att satsa på? Någon speciell tillverkare eller modell? Har alltid kört nvidia innan så är lite smått tveksam på det där.

Skrivet av Kibb:

Ja den processorn kan vara att rekommendera.
Ljudnivån kommer du nog vara nöjd över, beroende på vad för chassi och fläktar och dylikt du väljer, samt hur känslig du är.

Jag är väl inte så värst känslig, bara den är skapligt tyst när den idlar då jag brukar ha den igång när jag sover eller gör annat i rummet. När jag spelar eller håller på med annat gör det inte så mycket då mina högtalare brukar höras skapligt mycket mer.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Har ett 3870 och det låter en del i load, annars väldigt tyst. Skulle rekommendera detta kort samt detta chassit [http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=APEXTELJR...] [http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD3850...]

Tror att chassit passat din budget bra och det har bra kylning, skulle själv köpt ett sådant i dagsläget, lite rymligare än det chassit du kollade på oxå. Kortet är som de andra säger ett 3850 och jag antar att det är en aning tystare än mitt 3870, som har en gigantisk fläkt:)

Inaktiv

Jag har ett HD3850 från GeCube, låter ingenting (tror jag, hör bara min högljuda HDD så det är svårt att avgöra).
HD3850 är iallafall ett mycket bra kort, inte budget och inte High-end. Klarar alla dagens spel utan några problem på Max. Jag har inte testad Crysis på denna dator dock så jag vet inte hurvida kortet klarar av det. Men World in Conflict och Orange Box är absolut inga problem. Spelar CSS med runt 170FPS på min burk nu.

Medlem
Skrivet av CAMParn:

Har ett 3870 och det låter en del i load, annars väldigt tyst. Skulle rekommendera detta kort samt detta chassit [http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=APEXTELJR...] [http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD3850...]

Tror att chassit passat din budget bra och det har bra kylning, skulle själv köpt ett sådant i dagsläget, lite rymligare än det chassit du kollade på oxå. Kortet är som de andra säger ett 3850 och jag antar att det är en aning tystare än mitt 3870, som har en gigantisk fläkt:)

Anledningen att jag kollade på just det chassit var för att det har ett inbyggt nätaggregat, i och för sig bara 380W.

Grafikkortet vill gärna ha ett 450W-agg så jag vet inte alls hur jag ska göra...

Å andra sidan är nätagget i chassit som jag visade av ganska så hög kvalité och klarar av att ge ström bättre än vissa aggregat på 500W. Det är tillverkat av Seasonic och det säger en hel del... Men jag är ändå tveksam, några råd?

EDIT:

googlade och hittade en kille som gjort ett liknande system med ett 3850-kort och han drog inte ens över 300W med precis samma nätaggregat, så jag är övertygad om att det klarar sig. Speciellt med den krafteffektiva Black Edition-CPUN.

EDIT2:

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=469-11214

Så ser då bygget ut.

Några åsikter? Tips? xD

Känner mig ganska säker på det där men vill ändå ha någons åsikt/åsikter.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Det där ser mycket bra ut måste jag säga.
Men kolla för säkerhets skull så att ditt moderkort stödjer minnet.
Annars ser det mycket lovande ut!

Medlem
Skrivet av Kibb:

Det där ser mycket bra ut måste jag säga.
Men kolla för säkerhets skull så att ditt moderkort stödjer minnet.
Annars ser det mycket lovande ut!

Tack för att du sa det där, hade slarvigt kastat med ett PC2-8500 minne när moderkortet inte tar mer än PC2-6300, men det är fixat nu. Fel av mig.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

kibb tvivlar på att din dator klarar crysis på very high laggfritt @1280 3850 är ju i klass me ett 8600gt men vet inget om nya ati korten men i tester har dom ofta kommit sist om ja va du smuts skulle ja satsa på ett 9600gt som är bättre än nuvarande ati korten förutom 3870 x2 lr va de heter lr så drar du på ett 8800gt kostar runt 2-2,3k en 9600gt ligger på 1-1,7k

Medlem

9600GT skulle inte vara helt fel, det har du helt rätt i. Men jag måste isåfall skjuta upp inköpet en månad eller lite mindre för att skrapa ihop pengarna (student ftw). Blir bara 300kr dyrare men det råkar vara pengar jag inte har. Slutpriset stannar på 4700 + 200 kr frakt isåfall (saknar 500kr).

Men så var det ju det där med strömmen, 9600GT ska ju ha mer ström än ett 3850 och därför är jag rädd att burken skulle gå instabilt. En klar anledning att jag väljer ett 3850-kort istället då de är mycket effektivare när det gäller strömmen. (samt ljudnivån)


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Newguy:

kibb tvivlar på att din dator klarar crysis på very high laggfritt @1280 3850 är ju i klass me ett 8600gt men vet inget om nya ati korten men i tester har dom ofta kommit sist om ja va du smuts skulle ja satsa på ett 9600gt som är bättre än nuvarande ati korten förutom 3870 x2 lr va de heter lr så drar du på ett 8800gt kostar runt 2-2,3k en 9600gt ligger på 1-1,7k

det ska till en monsterdator för att köra Crysis på very high laggfritt även om man kör på 1024*1280

och 3580 är betydligt bättre än 8600gt

Inaktiv

Länken fungerar inte för mig.. Tänkte själv lägga ut en 4000 - 4500 på en ny dator. Har redan DVD-brännare. Tyvärr fungerar inte din länk.. :/


signatur

supernoodle strikes again

Medlem

Köp Corsairs 5*0 eller 620 Wattare och ett Thermalright 120 ultra extreme cpu-kylare så kan du inte få annat än tyst i datorn!!! När det gäller grafikkort så är det väl fortfarande 8800gt eller 8800gts 512mb som är värda mest för pengarna. Anser att dem är i budget klassen prismässigt! Skulle personligen ta gts:et för att det är så pass billigt o presterar bättre än mitt 8800gtx och som var mer än dubbelt så dyrare när jag köpte det! *suck*
En billig men bra C2D processor till det så kan du komma under 4500:- OCH få en riktigt bra burk ändå!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem

Jag tar tillbaka det där med gts:et förresten, med tanke på vad 8800gt kostar nu så mår du kanske bäst av att ta ett sådant!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

Medlem

Fick ett gratis grafikkort, ett HD3870 för att jag fyller. Drog på rejält med ett Antec Sonata III-chassi med 500W aggregat till det. AMD64 x2 Black Edition med en scythe ninja, ska klockas ganska rejält där. Något Asus Mobo som jag inte minns namnet på och 2 gb corsair minnen på det. Blev bara 3200kr för kalaset för min del. Får nog hem grejerna här i dagarna nästa vecka. Rejält nöjd med vad jag fick ihop, hoppas bara de funkar bra/tyst ^^ Men det ska nog inte vara några problem.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Okej... hehe... grattis då. Lycka till med burken!


signatur

Friends help you move, best friends help you move bodies!

1
Skriv svar