Medlem
Jet Li

Jet Li är född den 26 april 1963.
Flerfaldig världsmästare i Wushu, startade när han var 8 år och vann sitt första guld när han var 11 år, vilket även inkluderade en resa till Washington och möte med president Richard Nixon.
Totalt 15 guld och ett silver innan en knäskada avslutade karriären. Kina anser honom vara en "nationell skatt".
Gjorde sin första film 1982, Shaolin Temple. Från början var det tänkt att skådespelare skulle göra rollerna men man ändrade sig och tog in erfarna martial arts utövare istället, Jet Li var en av dom.
Starkt troende buddist.
Fyra barn.
Skadade foten lätt under tzunamin 2004.
700 $ för Shaolin Temple, 7 500 000 $ för The One.
Regidebut i "Born to defence" 1986.
Startade Jet Li´s One Foundation i samarbete med Röda Korset i Kina, där Jet Li är ambassadör.
[http://www.onefoundation.cn/en_index.php]
Skulle avsluta sin karriär med Fearless...det tog ett år innan han var tillbaka.

Jag har inte sett hans tidiga filmer utan egentligen bara hans amerikanska filmer. Det började med Dödligt vapen 4 och sedan har det fortsatt. Den rollen gillar jag skarp, han är så jävla evil i den och ändå så jävla clean. Liten vitklädd ettrig jävel som sliter bort manteln på Gibsons Beretta.
Jag fixar det nästan med en Glock efter alltför många ensamma timmar i det militära...nästan...

"Danny the Dog" är en annan riktigt bra film han gjort och även "Kiss of the Dragon"...i mitt tycke...
Jag har dock sett "Black Mask" och "Legend of the red dragon" men inte någon av dom andra Hong Kong-filmerna.
Nej, Hero, Fearless och The Warlords är inte Hollywood, jag vet.
Hero, Fearless, The Warlords, Cradle to the Grave och Romeo Must Die är bra.
The One och War/Rouge Assassin med Statham är ju annars kanske inte dom bästa filmerna men underhållande action i alla fall. Forbidden Kingdom och The Mummy...

Längtar till The Expendables...

#blogg

Medlem
Jet Li

Jet Li äger.
Var det inte så att han var less på att göra filmer om asiatisk historia, eller vad man kallar det, och skulle sluta med enbart det?
Så uppfattade jag det iaf, men han kanske skulle sluta helt.

Medlem

...och efter det gjorde han fearless och warlords...
hörde först att det var action som han skulle sluta med, sen kom danny the dog... sedan var det film helt...sen pumpade han ut mummy, fearless, warlords, forbidden kingdom, war...
verkar som han inte kan säga nej...

Danny The Dog, trots världens sämsta titel, är en av hans bästa filmer...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Som jag förstod det var det periodfilmer (heter det så på svenska?) han skulle sluta med.

Jag rekommenderar verkligen att se Lis tidigare filmer. Någar av mina favoriter är Shaolin Temple, Once Upon a Time in China-serien, de två Fong Sai Yuk-filmerna, The Tai-Chi Master och Fist of Legend.

1
Skriv svar