Hur hittar jag första tele jacket?

Medlem
Hur hittar jag första tele jacket?

Hej har skaffat snabbare bredband men får ändå inte ut mer än vad jag hade förut (Hade 8Mbit har nu 24 mbit) Så jag undrar vart man hittar första tele jacket.Har alltså ADSL.

Medlem

Google:

Var finns det första telefonjacket?
Vanligen är det första telefonjacket placerat närmast entrédörren i din lägenhet.
Bor du i villa hittar du oftast det första telefonjacket på nedre våningen.
I äldre villor med luftledning kan dock det första telefonjacket finnas på övervåningen.

Hur vet du att du har hittat det första telefonjacket?
Placera en analog telefon med avlyft lur i förmodat första telefonjack, kontrollera
övriga telefonjack med annan analog telefon. Om en telefon med avlyft lur sitter
i det första telefonjacket hörs ingen kopplingston när en telefonlur lyfts på
övriga telefonjack, förutsatt att bostadens telefonjack är seriekopplade. Det
betyder att du hittat ditt första telefonjack. Upprepa detta förfarande tills du
hittat ditt första telefonjack. Undvik om möjligt att använda trådlösa telefoner
vid lokalisering av första telefonjack, då dessa ibland är felaktigt kopplade.

Inaktiv

Har varit med om väldigt skumma platser för första uttaget. Hos min farsa tillexempel sitter det nere i källaren brevid värmepannan.


signatur

Har enbart sin Laptop: Intel 1.83GHz Core 2 Duo, 2GB ram, 7300 Go, 15.1" skärm

Medlem
Skrivet av birre:

Hej har skaffat snabbare bredband men får ändå inte ut mer än vad jag hade förut (Hade 8Mbit har nu 24 mbit) Så jag undrar vart man hittar första tele jacket.Har alltså ADSL.

Om ditt bredband fungerar så är det inte fel jack som gör att det är långsamt.


signatur
Inaktiv

Är iofs bättre ju kortare den analoga linan är. Det närmast utgången borde således ge bättre prestanda typ ...


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem

Att ADSL ska kopplas in till det första telejacket har väl dock främst att göra med att undvika nedkopplingar när telefoner lyfts eller det ringer (vilket jag minns att många hade stora problem med när ADSL var nytt och de inte brydde sig om att koppla in splittern till första telejacket).
Låga hastigheter kan bero på många saker, just ADSL är rätt känsligt för det rent fysiska avståndet mellan bostaden och telestationen där man är inkopplad, kvalitén på telefonledningarna etc.
Om du inte märker av minsta skillnad på hastigheten efter en uppgradering så är det bästa att börja med att kontakta kundtjänst och be dem göra en hastighetsmätning för att få veta hur snabbt det kan komma upp i. Kan ju även ha blivit något annat strul med själva uppgraderingen, eller att en tekniker behöver kolla till telestationen.

Medlem

eller så klarar modemet inte av hastigheten.

Inaktiv

Tänkte också att du kanske har en hub/switch på 10Mbit, det hade jag en gång när jag körde 24Mbit och det dröjde ett tag innan jag kom på att hubben ströp till 10Mbit.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar