Tema DRM - Skydden i dag

Robot
Tema DRM - Skydden i dag

Piraterna kopierar för miljontals kronor och speltillverkarna gnisslar tänder. Kopieringsskyddens vara eller icke vara - vilka blir effekterna i slutändan?

#rockstar-games, #grand-theft-auto-iv, #microsoft, #gears-of-war, #epic-games, #nintendo, #sony


JB
Medlem
Tema DRM - läget i dag

Tack för artikeln

Medlem

Fattar inte vad folk whinar över med DRM och kopieringsskydd. Tänker mest på slutorden:

Citat:

Sammanfattningsvis kan vi nog alla komma överens om att betalande kunder ska belönas. Med DRM blir resultatet motsatsen.

Varför göra utvecklarna till skurkar när det är piratkopierarna som drivit fram den här utvecklingen? Det är ju ändå utvecklarnas spel, och man tycker ju att dom borde få bestämma hur deras produkt ska se ut utan att bli bemötta med nerdrage. Det känns som att många gamers är riktigt bortskämda när det gäller DRM och kopieringsskydd. Dom tar det för givet att ett spel inte ska ha det, men verkligheten är ju den att utvecklare måste använda det för att inte göra alltför stora förluster, pga piratkopieringen.

Medlem
Skrivet av galnegus:

Varför göra utvecklarna till skurkar när det är piratkopierarna som drivit fram den här utvecklingen? Det är ju ändå utvecklarnas spel, och man tycker ju att dom borde få bestämma hur deras produkt ska se ut utan att bli bemötta med nerdrage. Det känns som att många gamers är riktigt bortskämda när det gäller DRM och kopieringsskydd. Dom tar det för givet att ett spel inte ska ha det, men verkligheten är ju den att utvecklare måste använda det för att inte göra alltför stora förluster, pga piratkopieringen.

Kanske för att det i slutändan är de betalande, ärliga kunderna som drabbas? Jag tänker använda Spore som exempel, du vet, innan de tog bort sitt DRM-skydd skulle man registrera sin produkt på nätet, men EA lyckades klanta till det hela på det viset att stor del av aktiveringskoderna inte fungerade och de betalande kunderna blev pissade i ögat av dem. Allt detta medan alla glada pirater utforskade spelet utan några som helst bekymmer sedan flera dagar innan butikssläppet. Kort och gott straffar DRM bara de oskyldiga och därför uppkommer detta nerdrage. Hoppas mitt svar är till hjälp, och ha en trevlig söndag!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

Bra artikelserie, ser fram emot de som kommer.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem

Texten kunde ha varit lite mer genomarbetat vad det gäller struktur och objektivitet. Nu kändes det mer som ett blogginlägg än en artikel. Inte för att jag klagar, det var trots allt intressant läsning.

Skrivet av galnegus:

Fattar inte vad folk whinar över med DRM och kopieringsskydd.

Måhända är det piratkopieringen som drivit fram dessa så kallade skydd men anledningen till att många klagar är helt enkelt för att det inte påverkar piraterna nämnvärt. Istället är det vi som betalar för våra spel som drabbas då problem uppstår med skydden.

Skrivet av galnegus:

Det är ju ändå utvecklarnas spel, och man tycker ju att dom borde få bestämma hur deras produkt ska se ut utan att bli bemötta med nerdrage. Det känns som att många gamers är riktigt bortskämda när det gäller DRM och kopieringsskydd.

Har man betalt för en vara bör man rimligtvis kunna ställa krav på dess funktionalitet. Dessutom tycker jag det är fel, sett ur ett moralisk perspektiv, att man som kund ska behöva betraktas som en potentiell brottsling.

Inaktiv
Skrivet av galnegus:

Det är ju ändå utvecklarnas spel, och man tycker ju att dom borde få bestämma hur deras produkt ska se ut

Skall man vara hyperpetig är det oftast utgivarens spel och dom som bestämmer om det skall "skyddas" eller inte, men i vilket fall så får dom naturligtvis bestämma själva. Sedan BioSunk har t ex flera utvecklare/utgivare bestämmt sig för att dom inte är intresserade av mina pengar.

Medlem

Man skall köpa spelen och stödja utvecklarna:P

Inaktiv

DRM blir knäckt för fort. Det är inte värt pengarna för företagen.

Medlem

Sony's Playstation 3 har ju ett system som än idag håller borta piratkopieringen.

Visst det är ju givetvis inte hundraprocentigt det heller... för något sådant kan aldrig skapas. Men det är väl det bästa än så länge?

Medlem

Jag är emot DRM som infekterar datorn med diverse drivrutiner och annat. Har köpt spel som vägrat starta då jag haft daemon tools installerat. Har haft problem med 2-3 år gamla spel att funka pga. DRM då man använder nyare operativsystem än vad det är designat för.
Endel DRM system anser jag är vettiga, ex. serial key att man får skriva in en kod som kollas mot en databas vid online spel.
Att man får skriva in kod som med Galactic Civilization om man vill uppdatera eller använda extra funktioner på deras hemsida är enligt mig vettigt också.
Att kolla efter giltig cd-key vid installation är enligt mig helt rimligt i dagens samhälle. Men att det ska krävas varje gång man ska spela singleplayer är fullkomligt idiotiskt.

Men värsta DRM är de som är gömda i spelet och gör att det krashar osv.
GTA 4 är ett välkänt exempel men även Darkstar One och Titan Quest har drabbats.
I darkstar one så kollade spelet efter en fil på cdskivan flera gånger under spelet gång. Men problemet var att det skedde så ofta när man spelade att det laggade.
I Titan Quest var det nästan värre. De hade DRM kontroller i diverse platser i spelet vid piratkopia. Men det dem gjorde var att spelet bara krashade utan att säga att det var pga. DRM. Det gjorde att pirater började klaga att spelet var buggigt och på så sätt spred sig ryktet att spelet var dåligt och det sålde inte så bra. Att det krashade ofta kom även med i vissa recensioner vilket gjorde det ännu värre. Förmodligen den största anlednigen till att utvecklare gick i konkurs.

Medlem

DRM eller inte, vad som är dåligt är att det är svårt att se på spel kartongerna vilka sorts kopieringsskydd som finns, tycker även att recensenter ska vara tydliga med vilka sorters kopieringsskydd som är på det aktuella spelet.

Skribent
Skrivet av Krycka:

DRM eller inte, vad som är dåligt är att det är svårt att se på spel kartongerna vilka sorts kopieringsskydd som finns, tycker även att recensenter ska vara tydliga med vilka sorters kopieringsskydd som är på det aktuella spelet.

Låter som en bra idé!

Medlem
Skrivet av Exxo:

Sony's Playstation 3 har ju ett system som än idag håller borta piratkopieringen.

Visst det är ju givetvis inte hundraprocentigt det heller... för något sådant kan aldrig skapas. Men det är väl det bästa än så länge?

Man kunde ju då tro att spelen är billigare till PlayStation 3 då spelen inte kan kopieras.

Är det så?


signatur

Det var detta...

Tycker man ska börja sälja spel som DLC. Ta mitt senaste spel Dawn of War II som exempel:

- DoW II: Game incl. campaign episode 1, 99kr
- DoW II: campaign episode 2, 59kr
- DoW II: campaign episode 3, 59kr
- DoW II: Multiplayer Component incl. Space Marines, 99kr
- DoW II: Unlock Orks for multiplayer, 49kr
- DoW II: Unlock Race 3 for multiplayer, 49kr
- DoW II: Unlock Race 4 for multiplayer, 49kr

Tycker det är genialt göra så istället, man behöver inte köpa grisen i säcken för 500-700kr och hoppas man ska gilla det. Man kan köpa första delen i kampanjen för 99kr och spela den, sedan köpa mer om det var till tycke. Sedan kan tillverkarna lägga upp nya kampanjer för nerladdning, nya multiplayer componenter osv osv. Dessutom gynnar det konsumenten väldigt mycket, kraft läggas på att göra spelet bra istället för att massproducera skit och hoppas folk lägger ut dom 500-700kr nog många gånger så dom går plus.

Med nåt sånt här skulle det inte finnas något avskräckande pris längre, 99kr för 4-5 timmars speltid i singleplayer för ett spel jag kanske inte gillar? Visst, inga problem! 500-700kr för 12-15 timmar speltid i ett spel jag kanske inte gillar? Hmm, vet inte, tror inte det.. jag avstår nog.. Finns det på piratebay?

Lättare för kunden att köpa, ej lika stort hål i plånboken av köp längre.. Guld! Samt, 99kr tjänat på ett skitspel som ingen köper något mer på är mer än 0kr tjänat på att alla går till piratebay för att "testa".

Inaktiv
Skrivet av TotalCraptastic:

Tycker man ska börja sälja spel som DLC. Ta mitt senaste spel Dawn of War II som exempel:

- DoW II: Game incl. campaign episode 1, 99kr
- DoW II: campaign episode 2, 59kr
- DoW II: campaign episode 3, 59kr
- DoW II: Multiplayer Component incl. Space Marines, 99kr
- DoW II: Unlock Orks for multiplayer, 49kr
- DoW II: Unlock Race 3 for multiplayer, 49kr
- DoW II: Unlock Race 4 for multiplayer, 49kr

Tycker det är genialt göra så istället, man behöver inte köpa grisen i säcken för 500-700kr och hoppas man ska gilla det. Man kan köpa första delen i kampanjen för 99kr och spela den, sedan köpa mer om det var till tycke. Sedan kan tillverkarna lägga upp nya kampanjer för nerladdning, nya multiplayer componenter osv osv. Dessutom gynnar det konsumenten väldigt mycket, kraft läggas på att göra spelet bra istället för att massproducera skit och hoppas folk lägger ut dom 500-700kr nog många gånger så dom går plus.

Med nåt sånt här skulle det inte finnas något avskräckande pris längre, 99kr för 4-5 timmars speltid i singleplayer för ett spel jag kanske inte gillar? Visst, inga problem! 500-700kr för 12-15 timmar speltid i ett spel jag kanske inte gillar? Hmm, vet inte, tror inte det.. jag avstår nog.. Finns det på piratebay?

Lättare för kunden att köpa, ej lika stort hål i plånboken av köp längre.. Guld! Samt, 99kr tjänat på ett skitspel som ingen köper något mer på är mer än 0kr tjänat på att alla går till piratebay för att "testa".

Skulle iofs funka med att dom bara började göra demos på spelen igen... har då varit en otrolig demotorka dom senaste åren.

Medlem

Steam är nånting som skulle kunna lyckas stort.
Sänk priserna med 50%, tabort skydden och folk kommer köpa som galningar.

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:

Tycker man ska börja sälja spel som DLC. Ta mitt senaste spel Dawn of War II som exempel:

- DoW II: Game incl. campaign episode 1, 99kr
- DoW II: campaign episode 2, 59kr
- DoW II: campaign episode 3, 59kr
- DoW II: Multiplayer Component incl. Space Marines, 99kr
- DoW II: Unlock Orks for multiplayer, 49kr
- DoW II: Unlock Race 3 for multiplayer, 49kr
- DoW II: Unlock Race 4 for multiplayer, 49kr

Tycker det är genialt göra så istället, man behöver inte köpa grisen i säcken för 500-700kr och hoppas man ska gilla det. Man kan köpa första delen i kampanjen för 99kr och spela den, sedan köpa mer om det var till tycke. Sedan kan tillverkarna lägga upp nya kampanjer för nerladdning, nya multiplayer componenter osv osv. Dessutom gynnar det konsumenten väldigt mycket, kraft läggas på att göra spelet bra istället för att massproducera skit och hoppas folk lägger ut dom 500-700kr nog många gånger så dom går plus.

Med nåt sånt här skulle det inte finnas något avskräckande pris längre, 99kr för 4-5 timmars speltid i singleplayer för ett spel jag kanske inte gillar? Visst, inga problem! 500-700kr för 12-15 timmar speltid i ett spel jag kanske inte gillar? Hmm, vet inte, tror inte det.. jag avstår nog.. Finns det på piratebay?

Lättare för kunden att köpa, ej lika stort hål i plånboken av köp längre.. Guld! Samt, 99kr tjänat på ett skitspel som ingen köper något mer på är mer än 0kr tjänat på att alla går till piratebay för att "testa".

Det där skulle faktiskt vara rätt så nice.
Skulle vara bättre för många personer som inte har så mycket pengar för tillfället.
Dom skulle kunna köpa Campaign Part 1 och sen fortsätta när dom har mer pengar.

Inaktiv

Jag tänker som EA bossen, de bra spelföretagen kommer leva vidare medan det sämre stängs ner.

Att ha lösning som Valve: (Nyligen rapporterade vi om att pc-versionen av Gears of War slutade att fungera den 28 januari 2009) [...]" är ju helt galet.

Då förtjänar spelet att bli piratkopieras!

Steam fungerar inte än, det är för få spelföretag (fortfarande) som inte använder sig av det.

Annars kan det bli något

Måste också tacka för artikeln.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

drm är djävulens verktyg, alla som beblandar sig hamnar i helvetet


signatur

Meep!

Medlem

Jag har en ps3:a men jag köper knappt några spel till den eftersom det oftast är dyrt. När det finns demo brukar jag testa och får då ta en funderare på om det verkligen är värt att spendera 650 kr på det spelet.
Problemet är väl att demona oftast är så pass korta så det är svårt att avgöra om ett spel kan vara bra av en kort sekvens.

Så nej, jag köper inte fler spel bara för att jag inte har några andra möjligheter.


signatur

thank you, come again

Medlem

Bra ge Microsoft en gång fy fan vad jag hatar att behöva sitta med Windows bara för att jag vill kunna spela lite spel

Medlem

ja visst det är fel att ladda hem filmer,spel osv för utvecklarna förlorar massiv med pengar som kan leda till kortsigtigt varsel hos företagen. Sänk priserna så köper folk mer! spelen kan kosta 300 kr i stället för 599 kr...och ibland därav kostar det ännu mera för ett spel som kanske inte ens är kul efter en vecka tyvärr :/

Medlem

Personligen har jag tröttnat på pc som spelplattform. Detta dels pga skydden. Jag vet att jag går miste om en massa bra spel. Men när starfuck fixade min tredje ominstallation så gav jag upp.
Har helt enkelt inte lust att köpa spel som kanske ger mig problem.
Köper enbart spel till min ps3 och med handen på hjärtat känns det skönt att den inte är knäckt än.
Man leds inte till frestelse om frestelsen inte existerar.
Visst blir det dyrt, men spel är en lyxvara och inget man bara ska ta förgivet. När vissa yrar om att dom inte gärna ger 650-700:- för ett nytt konsolspel så borde dom kanske vidga sina vyer lite. Finns massor av ställen där priserna ligger lägre.
Man måste inte köpa sina spel på Åhléns (Som te.x tyckte att Little big Planet skulle kosta 759:-, men sänkte det två dagar efter releasen).

Skydden kommer alltid finnas i någon form, och strax bakom dom står dom personer som knäcker dom. Den stora skillnaden mellan dom som skapar skydd och dom som knäcker dom är att dom sist nämnda oftast är snäppet kunnigare och skrattar åt skaparna.
Och som många redan sagt, det är vi slutkunder som får lida för skaparnas idioti!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

aldrig haft problem med nån form av kopieringskydd på dom spel jag köpt.
antar jag bara haft tur eller så är många av dom (inta alla) som gnäller folk som sysslar med kopierng själva.

nj
Medlem
Skrivet av swordy:

aldrig haft problem med nån form av kopieringskydd på dom spel jag köpt.
antar jag bara haft tur eller så är många av dom (inta alla) som gnäller folk som sysslar med kopierng själva.

Tja, behöver inte vara så. Själv så köpte jag rätt nyligen #Beyond Good & Evil till PC då jag läst massa gott om det, var då en retailutgåva jag fick tag på.
Spelet fungerade fint i XP och så, men när jag köpte mer minne och installerade ett 64-bitars operativsystem så var det bara att glömma att spela BG&E då kopieringsskyddet inte fungerar i 64-bitars operativsystem.
Även om man installerar en uppdaterad version av skyddet som har stöd för 64-bits så vägrar spelets installation godkänna den versionen av skyddet så det var bara att sluta spela. Det är dessutom ett välkänt fel, så jag är inte direkt ensam om att ha det.
Snappade senare upp att Steam-versionen av spelet saknar kopieringsskyddet och går att köra på alla operativsystem så jag köpte det under julrean för att kunna spela klart det. Däremot så tycker jag det är helt absurt att jag ska behöva köpa ett spel jag redan äger en andra gång för att slippa kopieringsskyddet som gör att jag inte kan spela det.

Medlem

Det nj beskriver är ytterligare en bidragande faktor till problematiken. Det verkar ofta som att skydden tas fram utan någon som helst framförhållning. De konstrueras för att fungera just nu och när sedan förändringar görs i det underliggande systemet upphör följdaktigen denna funktionalitet. Problemet då är att spelet förmodligen har blivit tillräckligt gammalt så att utvecklaren inte längre uppdaterar det.

Det här spär på min farhåga att vi i framtiden kommer stå med en mängd spel som är obrukbara enbart på grund av de kopieringsskydd som använts.

Medlem

Så de har gjort så att man inte kan spela köpta spel till en moddad konsol? Det betyder ju att om man har moddat så Måste man kopiera Alla spel för att få dem att fungera...för man slänger väl inte bort konsollen? Som det att Securom inte vill starta ett köpt spel om man har Daemon tools installerat. Då kan man ju inte vara halvpirat och köpa en del spel utan får välja antingen eller... Sen får man ju ingen windows cd längre när man köper dator (om man inte köpt windows för sig)... så har man inte gjort en egen säkerhetskopia av installationen och man formaterar, ja då blir man så illa tvungen att ladda ner en piratversion av windows eftersom man inte kan tanka hem det från microsoft trots att man kanske har en licens för det. Är det inte knäppt?

1
Skriv svar