Datorn vägrar starta efter mystiskt meddelande

Medlem
Datorn vägrar starta efter mystiskt meddelande

Efter att min dator plockade bort alla partitioner från hårddisken för några veckor sedan har den nu bestämt sig för att spela mig ännu ett spratt - den vägrar helt enkelt att starta. När jag kom hem igår kväll och slog på datorn blinkade bara powerljuset till men inget mer hände. Efter åtskilliga försök testade jag att dra ut nätsladden och sätta i den igen. Då startade datorn...eller rättare sagt, den försökte. Fläktarna satte igång men de gick upp och ner i varv, som om de verkligen kämpade för att komma igång men inte riktigt lyckades. Efter några sekunder stängde datorn av och om jag nu inte inbillade mig så tyckte jag att det luktade bränt. Drar man ut sladden igen så kan man upprepa denna proceduren men det slutar alltid på samma sätt - att datorn stänger av efter några sekunder. Under dessa sekunder är skärmen helt svart, alltså den börjar inte att boota. Jag testade att koppla bort alla chassifläktar och DVD-spelaren för att se om datorn skulle orka starta om man avlastade nätaggregatet något, men icke. Nätaggregatet är på 550w och av märket Antec. Jag köpte det i april förra åter så det är mindre än ett år gammalt.

Jag antar att det är nätaggregatet som är trasigt men det är även en annan sak som förbryllar mig. Detta hände tidigare igår och det var senaste gången jag hade igång datorn innan den slutade att starta. Tidigare på dagen när jag startade den fick jag upp ett meddelande som löd något i stil med "Overclocking failed!". Jag fick två alternativ, att gå in i BIOS eller att starta med "default settings". Efter en runda i BIOS bestämde jag mig för att välja det andra alternativet, dvs "default settings" och då startade datorn utan problem. Jag ska dock tillägga att jag INTE överklockar processorn. Jag vet inte om detta har något med problemet att göra men eftersom datorn vägrade att starta nästa gång jag tryckte på startknappen så börjar man ju undra om det möjligtvis kan finnas ett samband. Vad tror ni?

Inaktiv

Svart skärm i detta fall = CPU trasig, RAM trasig, moderkort trasigt eller aggregat trasigt. Rengöring bör göras med jämna mellanrum så att man slipper överhettning och att något brinner. I ditt fall kan det ju iofs vara aggregatet, känns så. Enklast att prova med ett annat.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Jag fick exakt samma fel för ett tag sen med min gamla dator...jag testade med ett nytt nätagg men fick samma problem. Testade också med ett nytt grafikkort och det hjälpte inte heller. Det som däremot hjälpte var att nollställa CMOS...plocka bort knappcellsbatteriet på moderkortet och vänta 20sek eller nåt i den stilen, sen sätter du tillbaks batteriet och testar.

Medlem
Skrivet av Jinx:

Jag fick exakt samma fel för ett tag sen med min gamla dator...jag testade med ett nytt nätagg men fick samma problem. Testade också med ett nytt grafikkort och det hjälpte inte heller. Det som däremot hjälpte var att nollställa CMOS...plocka bort knappcellsbatteriet på moderkortet och vänta 20sek eller nåt i den stilen, sen sätter du tillbaks batteriet och testar.

Tack för tipset, men jag har redan testat det och det fungerade dessvärre inte.

Du skrev att du hade exakt samma problem. Fick upp samma meddelande (overclocking failed) och din dator vägrade sen starta? Fick du någon reaktion när du tryckte på startknappen eller var den helt död?

Jag var nästan säker på att det var fel på nätaggregatet men om du nu har haft exakt samma problem och det visade sig bero på något annat så behöver det ju nödvändigtvis inte vara så.

Inaktiv

Ibland behöver man prova att starta x antal gånger efter CMOS också innan den pruttar igång.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Hmm, tycker mer det låter som ett moderkortsproblem jag med. Ibland kan det göra som så för att skydda andra komponenter i datorn, eller det gjorde det iaf i mitt fall, råkade starta för många gånger på raken en gång och då var det bara att köpa ett nytt moderkort.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Okej, det var inte nätaggregatet. Jag har nu testat med ett annat och det är samma problem. Jag har testat att nollställa CMOS genom att plocka bort batteriet flera gånger och senaste gången väntade jag över 12 timmar innan jag satte tillbaka det. Jag har testat att skifta plats på RAM minnerna och jag har testat att bara ha ett minne på plats istället för båda. Jag har plockat bort grafikkort och ljudkort och kopplat bort hårddiskar och chassifläktar. Jag testade även att plocka bort processorn och sätta tillbaka den igen. Hur man än vrider och vänder, bönar och ber, svär och gråter så vägrar datorn helt enkelt att starta. Det enda sättet att få något som helst liv i vraket är att leka med strömbrytaren på nätaggregatet eller dra ut nätsladden och sätta i den igen. Då kan man få igång den några sekunder men det låter som sagt inte riktigt rätt, utan mer som hånflin rakt i ansiktet och datorn försöker inte ens boota.

Med tanke på de förslag jag fått i denna tråden och de efterforskningar jag gjort på internet verkar det ju vara moderkortet som spökar. Har någon tips på ett bra moderkort?

Detta är mitt nuvarande:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5B

Inaktiv

Kortet ser bra ut. Passar sockeln för processorn och så så ska det vara lugnt. Men ta det lite lugnare med överklockningen med det nya kortet

Medlem

En dum fråga, du tog inte bara ut batteriet och väntade? Brukar vara en bygel på några pins man skall byta plats på fram och tillbaka. Skriver detta, ifall det har blivit översett.

Hoppas att det fixar sig med din burk.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

taskigt problem, fick problem me min nya dator när ja hade satt ihop den, skrek o slog på gamla datorn för de inte funka, allt va bara svart fläktarna va igår sen puff avstängd lyckades ha på den i 10 min en gång o då stog den bara där, blev lite smått galen så ja tog grafikkortet o testa de i brosans dator som har ett 375w nätt agg o de funkade finfint, (handlar om ett 8800gt) så när ja kom hem fick ja för mig att moderkortet itne gillade mig så ja åkte tbx till affären o reklamera skiten o betala mellanskillnaden till ett nytt o då funka de finfint så testa byt moderkort du oxå, kan tillägga att de som inte funka var oxå gult, själva plattan alltså ush för gult svart ska de va.

sen skulle de va guld me lite info om din dator va som finns i den, lite lättare o säga o felsöka då o senaste temps i datorn om du kommer ihåg sånt

Medlem

Jag har experimenterat lite mer nu. Jag har plockat bort moderkortet ur chassit och tagit bort grafikkort och ljudkort. Jag testade att plocka bort processorn och lät cpu-fläkten sitta kvar. Då låter allt som det ska och dvd spelaren, som jag hade inkopplad för tillfället, startade också. Kan detta betyda att det är processorn det är fel på?

Medlem

kan du ta och kolla av kondensatorerna så att dom inte har svällt upp längst på toppen eller att en brun massa har runnit ur dom isf så lämna tillbaka kortet till dom du köpte kortet av. om kortet har fallit ur garantin så kan du ta och lämna moderkortet hos en tv reperatör så att dom kan byta ut kondensatorerna som är trasiga.

Medlem

Något läckage kan jag inte hitta men det finns faktiskt en kondensator som inte är helt platt och buktar något. Inte mycket, men lite.

Medlem

Ett nytt moderkort löste problemet. Man får bara hoppas att den nya hårdvaran håller datorn på någolunda gott humör, åtminstånde för en tid framöver. Tack till alla som svarade - det uppskattas.

Inaktiv

Vilket moderkort va det du hade Marv?

Medlem
Skrivet av meskalin:

Vilket moderkort va det du hade Marv?

Detta var mitt gamla som gick sönder:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5B

Detta är det nya:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ABIP35

1
Skriv svar