bättre fläkt eller nytt kort?

Inaktiv
bättre fläkt eller nytt kort?

Hej
Har ett NVIDIA GeForce 6800 Series GPU.

Har börjat få upp nån varning om höga temperaturer när jag lirar spel, har lirat spelen innan utan problem men nu e det ett jäkla tjat om temperaturer :evil::evil:
Då jag inte kan ett jota om datorer å sånt så tänkte jag höra efter om nån vet vad som e galet innan jag ringer te Dell å härjar....
Brukar det vara pajjat kort eller kan det vara nån inställning som ...hmmm...ja loxom hänt nåt med?

Fick för några veckor sedan upp ett medelande när jag startade datorn om nåt med SLI Multi-gpu rendering nånting?????
Startade om å sen har det inte kommit nå mera...

Är tacksam för all info som går om detta då jag vet av tidigare erfarenhet att man ska veta vad man vill innan man ringer Dellsupport :\:\:\


signatur

Don't u ever argue with an idiot cause he/she will drag u down to his/hers level and beat u with experience.....

Inaktiv

Rengöring.
Kolla temperaturen.
Alternativt slå av varningsmeddelandena efter att temperaturerna är kollade.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Har rengjort varsamt med damsugaren, var en hel damråttearmé inne i burken så jag trodde ju givetvis att problemet var löst, men inte det inte....

Har nån hastighetströskel på 135grader, som jag kommer upp i, spelar Neverwinternights 2 och har allt inställt på minimum, då kommer det upp i ca 120grader å så fort jag går ur spelet så sjunker det.
Just nu ligger det på 76-78grader, och det enda som e aktivt då är internet och NVIDIA kontrollpanel.

Är ju enkelt att bara ringa dell men som jag skrev tidigare så måste man veta vad man vill ha hjälp med för att få hjälp.


signatur

Don't u ever argue with an idiot cause he/she will drag u down to his/hers level and beat u with experience.....

Inaktiv

Idé att ta bort kylningen och sätta på kylpasta och på med den igen kanske.
Hm 6800....kolla även chipset på moderkortet på det du har brukar inte sitta kylpasta...förhoppningsvis dock kylflänsar. På me pasta så brukar det räcka. I annat fall även en liten fläkt (finns komplett chipsetkylning på komplett till exempel). Snurrar fläkten på grafikkortet? Ungefär så långt man kanske ska ta det i nuläget.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

pratade med Dell idag, testade med nya drivrutiner först, efter det blev NVIDIA kontrollpanelen lite annorlunda, gick inte att se temperaturen längre?.
Testade att lira lite och det gick bra till att börja med men efter ca 2-4min så började det hacka som f-n..
Så nu kommer det ett nytt kort med bud i morgon, det gamla kortet kan jag skicka med budet eller så fick jag själv välja när budet skulle komma tebax å hämta gamla kortet just för att jag inte ska behöva stå utan...smidigt och faktiskt första gången som jag tyckt nåt positivt om dellsuport.

Nu får jag inte samma kort som tidigare (NVIDIA GeForce 6800) utan ett likvärdigt fast ATI, hette nåt på 8000 tror jag, spelar det nån roll?, vill ju inte ha ett ännu sämre än det första!


signatur

Don't u ever argue with an idiot cause he/she will drag u down to his/hers level and beat u with experience.....

Inaktiv

Har för mig på en höft att 6800 är bättre, men är inte säker och orkar inte kolla.
Som sagt de symptomen får man även när chipset blir överhettad så kolla den. Är det så så kommer det fortfarande att hacka.
Blir det ATI så hämta den senaste Catalyst från deras hemsida, är nämligen mycket bättre än de tidigare drivrutinerna.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

bytte till ATI kortet, spelar jag neverwinternights 2 så går nån fläkt på högtryck så fort det blir lite action eller att nån av alla dessa filmsekvenser visas.
Får lite hack men inte alls som tidigare, kör på minimum på alla effekter men med 1024x768, har ju gått bra innan å då med normal på effekterna.
Kortet jag fick var ju nytt, när jag blev guidad av supporten (ja jag är en total amatör) så kördes nåt test där man ser om alla fläktar går som dom ska. och det visade inget fel alls.
jaja nu får man väl ringa te dom igen å tjata, visserligen har jag aldrig fått så bra service som där men trist att inte få ordning på prylarna ju:down:


signatur

Don't u ever argue with an idiot cause he/she will drag u down to his/hers level and beat u with experience.....

Medlem

Haha, fick du ett radeon 8000? Det är ju sämre än 6800... Du borde fått ett x800 eller liknande.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

haha på dej själv
vet inte exakt vad det är för kort som jag fått, står bara ATI och radeon på kortet, sen finns det ju en massa olika siffror på nån ettiket, googlade runt lite och då tror jag att det heter x800, dellsnubben sa att jag skulle få ett 800 nånting kort.
Kortet ser iafl ut så här:::

http://www.viperlair.com/images/reviews/video/ati/r4xx/x800p/...

ska vara likvärdigt med det jag hade innan.
på NVIDIA kortet hade jag 2st likadana kontakter (2 smalabreda, vita) samt en svart rund liten rackare som var märkt med video, på det nya har jag en vit,bred å smal samt en blå lite kortare men tjockare samt den svarta videokontakten.
Men om jag nu fått ett sämre kort är det ju inte så konstigt att det hackar när man lirar, men frågan är ju om det är kortet eller har nåt annant pajjat?, tankar å synpunkter är välkomna!


signatur

Don't u ever argue with an idiot cause he/she will drag u down to his/hers level and beat u with experience.....

Inaktiv

Som jag sa tidigare.....chipset. Eventuellt CPU.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar