Newell diskuterar prissättning på DICE 09

Medlem
Skrivet av ZkilfinG:

Enligt de källor jag läst så finns det en del exempel på där DRM verkligen lönat sig. Det främsta syftet med DRM är inte att stoppa ALL piratkopiering, utan att stoppa den tidiga piratkopieringen. Spelbranchen funkar nämligen så att majoriteten av försäljningen sker de första dagarna efter release. Finns det då ingen crackad version är det många som går och köper spelen i stället för att vänta. Finns ju exempel på där det tagit upp till ett år innan någon lyckats knäcka ett kopieringsskydd.

Dock instämmer jag med att DRM gör livet surt för de som faktiskt betalar för spelen. Vilket är tråkigt. Sen om det skadar företagen mer genom dålig PR än vad de tjänar genom att stoppa den tidiga piratkopieringen, det är svårare att svara på.

Har du nån länk till dina källor? Det enda spelet jag minns att jag inte sett ute runt samma tid som launch var nån version av Colin Mcrae rally med codemasters egna "Discguard" DRM.

Dawn of War 2 som någon nämnde fanns ute i publik piratversion den 16:e, min steamkopia aktiverades idag och kostade, som tidigare nämnt, 552 kr. Ganska självklart att folk piratkopierar när företagen håller på med sån idioti.

Inaktiv
Skrivet av Gogge:

Dawn of War 2 som någon nämnde fanns ute i publik piratversion den 16:e, min steamkopia aktiverades idag och kostade, som tidigare nämnt, 552 kr. Ganska självklart att folk piratkopierar när företagen håller på med sån idioti.

Jag köpte det idag på Gamestop för 499:- men det finns billigare på andra ställen (t.ex. Webhallen) men Gamestop butiken är lokal så ingen frakt etc.

Det intressanta med DoW II är att den använder Steam enbart för kopieringsskydd. Det är nämligen så att DoW II använder Live för online spel. Så för att installera spelet: 1) Installera klienter och spel 2) Uppdatera klienter 3) Skapa konton på både Steam och Live 4) Uppdatera DoW II 5) Kanske spela spelet

Lite smålöjligt faktiskt, iaf om man inte har Steam eller Live konto tidigare.

Medlem
Skrivet av Gogge:
Skrivet av ZkilfinG:

Enligt de källor jag läst så finns det en del exempel på där DRM verkligen lönat sig. Det främsta syftet med DRM är inte att stoppa ALL piratkopiering, utan att stoppa den tidiga piratkopieringen. Spelbranchen funkar nämligen så att majoriteten av försäljningen sker de första dagarna efter release. Finns det då ingen crackad version är det många som går och köper spelen i stället för att vänta. Finns ju exempel på där det tagit upp till ett år innan någon lyckats knäcka ett kopieringsskydd.

Dock instämmer jag med att DRM gör livet surt för de som faktiskt betalar för spelen. Vilket är tråkigt. Sen om det skadar företagen mer genom dålig PR än vad de tjänar genom att stoppa den tidiga piratkopieringen, det är svårare att svara på.

Har du nån länk till dina källor? Det enda spelet jag minns att jag inte sett ute runt samma tid som launch var nån version av Colin Mcrae rally med codemasters egna "Discguard" DRM.

Dawn of War 2 som någon nämnde fanns ute i publik piratversion den 16:e, min steamkopia aktiverades idag och kostade, som tidigare nämnt, 552 kr. Ganska självklart att folk piratkopierar när företagen håller på med sån idioti.

Tja, enligt Valve själva så är det day-zero (releasedagen) som är viktigast. Det har de nämnt ett antal gånger. Det är ett faktum att DRM har haft den positiva effekten (speciellt Steam då) på just day-zero. Att det crackas en vecka senare spelar inte så stor roll för då har den största försäljningsvågen redan skett.

Jag var faktiskt en av de som trodde att DRM var färdelöst. Men efter World of Goo har jag svårt att tänka mig det. World of Goo hade alla nödvändiga ingredienser (enligt anti-DRM-follk iaf) till att bli en toppsäljare. Det var otroligt bra och kul, det var hyllat av kritiker och spelare, det hade ett STORT demo (typ 20% av fullversionen), ett bra pris, men framför allt; inget DRM.

Trots det visade det sig att mellan 80-90% av spelets användare körde piratkopierat. Så vad är det folk kräver egentligen?

Läs gärna det här.
En mycket välskriven och opartisk artikel om piratkopiering där bl.a. WoG-exemplet tas upp.

Medlem

Ja, det gäller för bolagen att få bort den tidiga kopieringen och Steams variant med att man låser upp spelet på på releasedagen fungerar ganska bra här skulle jag tro.

Det är klart att ett spel tappar i försäljning om det går att tanka hem en vecka före release och många potentiella köpare redan spelat igenom spelet när det släpps. Detta gäller främst spel som satsar främst på single-player.

Medlem

Jag har bara en sak att säga Italienarna; SÄNK PRISERNA!

/Kurtan

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Puddy:

Och Steam är en "DRM"-tjänst. Fast i det stora hela är det mer en tjänst för oss som spelare! Det som gör den så bra!

Det största problemet med Steam och andra produkter som använder onlineautentisering är att vi riskerar att stå med obrukbara spel i framtiden.

Jag har ett gammalt Need For Speed spel på cd hemma och inte går det spela på XP. Och Windows 98 hade jag inte tänkt installera för den sakens skull. Jag tror även att DirectX och nya modeller av grafikkort kan göra äldre spel obrukbara.


signatur

Det var detta...

12
Skriv svar