skräp artifacts och dyl x1900xt

Medlem
skräp artifacts och dyl x1900xt

Har haft en massa problem med mitt grafikkort den senaste tiden. Alltifrån utsträckta polygoner i spel till att den flippar ur och skicker ut en signal på flummiga frekvenser så skärmen stängs av.

Först trodde jag att de var drivrutinerna som busade så jag provade en massa olika och även provat installera om OS men problemen kom tillbaka hela tiden.

Funderarde på om de kan vara temperatur relaterat men den ligger runt 50-55C under load vilket inte ska vara alltför farligt. Den är inte överklockad och underklocka den hjälper inte något.

Min fråga är nu: kan sådana här problem uppstå om man har för dåligt nätagg? Och hur vet man ifall man har tillräckligt med kräm i den? Har ett 400W nätagg, ovannämnda grafikkort, 3 hårddiskar, 2 nätverkskort, ett ljudkort (gammalt sb) och core2duo e6400. Min tanke är att då datorn går under load då jag spelar så kräver den väll mer kräm samt att alla fläktar börjar dra igång i högre fart.

Kan de vara så att jag ligger precis på järsken av vad nätagget klarar? Eller är helt enkelt mitt grafikkort kaputt?

Inaktiv

När du spelar händer det saker på effektfronten. Spelar du i hög upplösning händer det ungefär dubbelt så mycket. Halva din effekt kan gå åt till att mata grafiken under spel. Med tre diskar etcetera börjar det låta snålt.

Tyvärr finns det även sådana konstigheter i åtminstone X19xx-serien. Provat Catalyst 8.1 som kom för ett tag sedan? Den är kusligt bra.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

50-55C under load låter extremt lågt.


signatur
Medlem

är kortet gamalt ? fick samma problem me mitt ati x850xt efter 2 år. o de va inte för varmt alls. kör på ett 8800gt o 450w nättagg o inga problem me de men nvidias kanske e lite me strömsnåla men va vet jag. gillar inte ati. har haft problem me 3 st ati kort. först ett 9800 sen ett x800 sen x850

1
Skriv svar