Medlem
GPU-temperatur.

Shenare. Det har snackats mycket om GPU-temperaturer här på forumet, och jag vet att det finns många trådar redan, men jag startar en ny, eftersom jag inte så ofta får svar om jag frågar om nånting helt annat i en existerande tråd.
I alla fall...
Jag har ett Asus Geforce 8600GT silent. Kortet ligger runt 60 grader bara när jag sitter och chattar och gör ingenting på datorn. Hur får jag ner GPU temperaturen? för saken är ju den att påmonterad sitter ju en stor jäkla fläktlös kylningsenhet som gör att kortet tar upp två platser i chassit. Asus förklarar denna kylare som "Superior Cooling Efficiency: 7 degrees cooler than reference design boards", men ja menar, 60 grader är väl ganska varmt?
Hur gör jag för att få ner temperaturen?

Inaktiv

Fläkt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Fläkt.

Höhö, mjo jag tänkte de också. Men alltså, ta en titt på kortet:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASN86GTSI...
Kylaren sitter ju liksom fast med kortet, går inte att ta av. Blir det kallare om jag gör ett hemmabygge och tar en tyst chassifläkt och monterar fast på andra sidan av kortet, eller blir det ingen skillnad

Inaktiv

Har själv en sådan kylning när jag använde den satte jag en fläkt på den på GPU sidan med bra resultat.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Har själv en sådan kylning när jag använde den satte jag en fläkt på den på GPU sidan med bra resultat.

Jag har tyvärr inte plats att sätta fläkten mot GPU-sidan, eftersom där sitter andra kort, plus att grafikkortskylaren sitter i vägen. Tror du det blir skillnad om jag sätter fläkten på andra sidan av kortet? det borde ju i alla fall bli märkbar skillnad

Inaktiv

Bör absolut sitta på GPU-sidan alternativt byt hela kylningen till en med fläkt och glöm för allt i världen inte kylpasta.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Bör absolut sitta på GPU-sidan alternativt byt hela kylningen till en med fläkt och glöm för allt i världen inte kylpasta.

Men, som jag sa och om du såg bilden så sitter kylaren ihop med kortet. Den sitter alltså fast och kortet och kylaren delar på den där metallplattan som man skruvar fast i chassit.

Medlem

Vet inte hur det är med 8600GT, men 8800-serien blir iallafall väldigt varma. 60 grader är ganska normalt skulle jag tro, men vad vet jag

Medlem

silent kylning är ju inte de bästa om du ska spela för korten blir varma om du inte har bra kylning i datorn dvs. visst dom e tysta o sköna men varma.

mitt 8800gt me stockkylning ligger på 60-70 i load så 60 när man bara chattar e lite för varmt imo

Inaktiv

Ser ut som fästena är som min Zalman det vill säga skruvat med små skruvar. Går ju även att ta bort själva fästena som går genom kortets hål.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

60 grader är helt ok för en vanlig datoranvändare. Det är till och med en bra temperatur med tanke på att det är passivt.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Mitt kort ligger på 64 idle så 60 är helt OK, har ett 8500GT.

Inaktiv

Jag har en Geforce 8800 GTS 512Mb Alpha Dog och den går på 52 hela tiden när jag spela några timmar går aldrig över 60 grader men jag tycker det är för varmt ändå.

Medlem
Skrivet av FSPplayer:

Jag har en Geforce 8800 GTS 512Mb Alpha Dog och den går på 52 hela tiden när jag spela några timmar går aldrig över 60 grader men jag tycker det är för varmt ändå.

60 grader är inte särskilt varmt, så det är ingen fara.


signatur

<3

Medlem

mitt 8800 GTS 320 MB ligger alltid lite över 60 grader, 70+ när jag spelar. Aldrig några problem, och den är klockad 600/900

1
Skriv svar