Alpha Protocol är...

Skägg.
10 Chambers
Alpha Protocol är...

#alpha protocol är, utan att bryta embargot till den 20 mars, en blandning av Splinter Cell, Mass Effect och tidigare Obsidian-titlar. Vad det innebär berättar jag nästa vecka.

#blogg


signatur
Medlem
Alpha Protocol är...

Ser fram emot att höra lite spinn-fria åsikter om A.P. Kör hårt.

Inaktiv

Jag tolkar det som positivt.


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem

Ja, det är ju ungefär vad jag hoppats att det skulle bli sedan jag såg det för första gången... Men ju mer Mass Effect desto bättre för min del :).

Medlem

Efter att ha spelat de fyra första uppdragen i spelet har jag följande recension.

Voice actingen är halvdan. Det känns som om karaktären man spelar fått nån uttråkad skådis som bara läst alla rader rakt upp och ned. De flesta andra hitills är ok, men ingen Uncharted kvalitet finns. Dessutom är karaktären man spelar en skitstövel och en dryg jävel.

Laddningstiden är hemsk, speciellt om man dör för då ska senaste checkpoint laddas vilket tar lika lång tid som att ladda hela banan från början. När man börjar vid en checkpoint så går
AI och ljud igång ca 5-7 sekunder innan grafiken och styrningen fungerar så AIn har då fritt fram att skjuta och slå på en... jättekul.
Har en AI vid en kulspruta väl fått korn på en nån endaste gång så siktar han ALLTID på en, genom byggnader etc.
Hackingen, låsdyrkningen, portlosknäckning etc, fungerar bra och pausar inte hela spelet som i Oblivion så att man måste skynda sig innan fiender kommer, skitbra!
Jag var tvungen att stänga av Motion blur för det blev bara konstigt.
Att slå ned folk verkar vara absolut bäst teknik i början, kuta fram till dem å puncha ner dem. Jag spelade som Recruit och fick då inga poäng i några skills från början vilket gjorde att jag var askass på att skjuta (realistiskt visst, men på 4 meters håll borde man ändå träffa).
Det verkar inte finnas nån chans för fienden att avbryta när man väl börjat puncha så där är de döda om ingen annan skjuter på dig samtidigt.
Det är väldigt oklart när fienden kan se dig och när fienden inte kan se dig, vilket gör det svårt att lägga sig i bakhåll och använda CQC t.ex. Nån Splinter Cell är det inte.

Varje gång jag kom fram till en dörr så stannar spelet upp och verkar ladda in nästa AI batch/grafik whatever. Skitdrygt.

När man ska handla vapen på svarta marknaden är det 3-10 sekunders väntetid när du byter från Pistol-SMG-Maskingevär-Gadgets-Intel och 1-2 sekunder när du byter mellan sakerna i kategorierna. Helt ofattbart dåligt, ladda in alla vapen i minnet på en gång istället.

Det går inte att zooma på kartorna till banan.

Överallt där det går att hoppa upp på en låda eller klättra på en stege etc, är det utmarkerat med en GUI markör så att man vet att just den lådan går att klättra på men ingen annan... Drygt när man vill ta sig över något men just den lådan inte är tillåten att klättra på.

Hoppa går inte, det finns speciella ställen där man kan välja Leap.
När man ska droppa från en höjd så hoppar han ibland hela vägen ned, ibland hänger han kvar. Vilket som ska hända just denna gång är svårt att veta vilket gör att man ibland blir hängande med fiender som skjuter på en när man trodde man skulle landa direkt och kunna skjuta tillbaka.

Det går inte att sitta ned i soffan och titta på TVn...

Trots detta kommer jag nog fortsätta spela en bit till bara för att få reda på hur dynamiken i dialogsystemet påverkar spelet.
Men det är inte värt 400kr, Har du en konsol. Köp Splinter Cell eller Metal Gear Solid i stället.

1
Skriv svar