Tysta ner två stycken 120mm fläktar.

Medlem
Tysta ner två stycken 120mm fläktar.

Shenare.
Köpte nytt chassi häromdagen, ett NZXT Hush Silent. Med fick man två stycken 120mm fläktar som man kopplade till nätagget. Dom är otroligt tysta, visst, men jag är fortfarande inte helnöjd. Finns det någon fläktkontroll som man kan sätta mellan fläkten och nätagget för att bestämma farten? Eftersom fläktarna är kopplade till nätagget så går dom ju 100% hela tiden.

Tack.

Medlem

Jag antar väl att du kan köpa till en fläktkontroll om du vill.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Har för mig att det gick att köpa nån sorts restistor(eller vad det heter) som minskar strömmen till fläkten.


signatur

B lup

Medlem

Du ska verkligen inte köpa Zalmans fläktkontroller. Totalt värdelösa. :<


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Kostar ju bara 39 kr dock --->> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303855


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem
Skrivet av Boomer:

Du ska verkligen inte köpa Zalmans fläktkontroller. Totalt värdelösa. :<

Motivering till varför de är totalt värdelösa, och vilken/vilka syftar du på?

Zalmans Fan Mate (både den första och den nuvarande versionen) har jag bara bra erfarenheter av, ruskigt prisvärda om man vill kunna ställa en fläkt mellan 5-11V, kanske lite bökig iom man oftast måste ha den sittandes inuti datorn.
Deras äldre MFC 1-fläktkontroller ska även den vara bra enligt det jag läst, är väl den nyare MFC 2 som har lite egenheter som kan vara jobbiga enligt det jag läst.

Annars så går det att sakta ner fläkten utan att behöva köpa någon särskild kontroller. Dock så kommer de vara fast i antingen 7V eller 5V. Guide på hur man gör finns bla här.

Inaktiv

Jag har en fanmate 2, en mfc1 och en mfc1 plus.
fanmate 2 har jag inte använt specielt mycket men funkar kanon det jag använt den.
mfc 1 har funkat bra det jag använt den vilken inte är jätte jätte mycket, men endå en del.
mfc 1 Plus Som jag använder nu är snygg osv. men strular. Behöver absolut inte vara något som alla har och det är inte heller 100 att det är den, men den tredje uttaget/fläkten började att vara lite seg, som om den gav mindre och mindre ström till den. Man den la av när man hade den på 5v ibland. Det blev värre och värre å nu startar den inte alls , inte på max heller. Anar att det börjar bli så på fjärde också, men inte säker. Det är inte fläkten som har dött heller, har en helt ny där som inte vill och den gamla funkar utan.
Annars så är rattarna lite ojämna jämför med varandra, asså de är olika tröga å så.

Har också haft en Sunbeam CW Som var ren skit. Den hängde sig å la av och det var rikgigt jobbigt att ställa in hastigheten på fläktar osv.fördelen var att man kunde ha många fläktar,7st. Den stälde om temperatur varningsgränsen till 3*C av sig själv, så den började pipa som ett as. Förbaskat jobig enligt mig. Så den ligger bara å skräpar nu

Medlem

men saken är ju den allihoppa, att mina fläktar är kopplade till nätagget, alltså en sån där stor 4-pins kontakt, inte nån liten kontakt på moderkortet. Kan nog därför inte ha en sån där fläktkontroll som alla snackar om. Jag kör nog på NJ's tips och byter plats på kablarna så att fläkten klockas ner från 12v till typ 7v.

Inaktiv

du kan fortfarande använda Zalman fanmate 2!

Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

du kan fortfarande använda Zalman fanmate 2!

Jag råkar nämligen ha en Zalman Fanmate 2. Skulle du bara kunna ge en kort instruktion på hur jag installerar den? eftersom uttagen till fläkten och nätagget är heeelt annorlunda från dom där små 3-pins kontakterna på fanmate 2. Tack.

Inaktiv

Kom på att jag inte tänkte/tänkte smart Du har antagligen bara en 4pinnars kontakt på fläkten. Kanske tänkte jag att du hade 3-4 pinnars... eller på nå annat..

Inaktiv

Jo föresten! går de inte göra såhär? asså tvärtom, ellr går de inte? ska nu försöka förklara

jo, Du tar å kopplar fanmate2 till moderkortet(den har väll 2 st 3pinnars sladdar? mm å då den ena till moderkortet, å den andra till en 3-4pinnars adapter, eller tvärt om.. å sen den 4pinnars bara till fläkten? borde inte de gå?

Nej! de blir ju homosex va(asså lika, hane hane el hona hona)? fanken, men annars borde de väll gå?

Medlem
Skrivet av mirlamoooo:

Nej! de blir ju homosex va(asså lika, hane hane el hona hona)? fanken, men annars borde de väll gå?

Hahaha... Jag e nog lika lost som du. Äsch skit samma ja kör påren där guiden som NJ länkade till. Tack endå

Medlem

signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Fläktarna är ju kopplade till nätagget.

1
Skriv svar