Är hon värd vård?

Flakmonkey
Är hon värd vård?

Har precis läst en artikel på Aftonbladet (var annars) om den brittiska kvinnan Donna Simpson vars stora mål i livet är att bli världens fetaste kvinna. För att lyckas med det så vill hon visst gå upp till 450 kilo vilket är en rätt saftig ökning från hennes befintliga 273 kg, men den vikten har iaf gett henne titeln som världens tjockaste mamma.

Ett antal saker slår mig när jag läser artikeln. Den första är förvåning eftersom jag själv vandrar på den motsatta resan eftersom jag tyckte livet var värdelöst tråkigt när jag var begränsad av min vikt. Det andra är att hon måste vara fruktansvärt självisk som vill bli ännu tjockare nu när hon har ett barn. Jag menar hur länge kommer hennes kropp orka med och hur ska dottern klara sig när hennes mamma dör i förtid? Det tredje är en kanske inte helt trevlig tanke, men som jag ändå måste erkänna att jag har - ska andra verkligen behöva betala för hennes vård? Visst fetma är en sjukdom och de som vill ha hjälp ska givetvis få det, men en sån här person som har som uttalat mål att bli så fet som möjligt - förtjänar hon verkligen vård när andra som både behöver och vill ha den kanske inte får den? Någonstans så måste man ju ta lite personligt ansvar och göra ett val och det valet som hon gjort nu tycker jag borde diskvalificera henne från vissa förmåner.

Är jag hemsk som tänker så?

Sen så är det ju rätt lite intressant att läsa om hur hon ska finansiera sin viktuppgång som visst kräver att hon ska äta 12000(!!!) kalorier per dag. Det innebär att hon måste lägga 5000 kr i veckan på mat, pengar som hon får genom donationer från personer (främst män får man anta) som följer henne på hennes hemsida. Svårt att förstå sånt där, ska man hårddra det så hjälper de ju henne mot en tidig grav och det gör ju inte minst hennes man som för övrigt tycks vara en liten räka på 67,5 kg...

#blogg

Medlem
Är hon värd vård?

Fetma är väl ingen sjukdom?

Flakmonkey

Tror att det klassas som det numera, åtminstone i vissa länder? Men kan självklart ha fel om det - skulle inte vara första gången direkt ^^

Visst är det en sjukdom...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det är en konstig värld vi lever i.

Medlem

Jag säger låt aset få äta ihjäl sig sen när hon dragit sitt sista marinerade andetag så skeppar de ner henne till Zimbabwe så gör även hon lite nytta.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

Sjukvård är inga problem, så länge vi betalar vår vård själva, och inte belastar andra.
dvs att vi själva tar ansvar för vår hälsa.
Vill man hjälpa andra så är det upp till en själv.

Ingen som skiter i sin hälsa ska kunna tvinga andra att ta det ansvaret som man själv borde tagit.

Men tyvärr så fungerar inte sjukvården så...

Medlem

Hon kommer nog hamna i dantes hellvetestratt, frosseri.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Större anledning att ge henne vård som en 15-åring flicka som sväljt för många sömnpiller eller från den 35-årige mannen som slängde sig från bron och fiskades upp medvetslös.

Hon ska få lika mycket av samhället försörjd vård som speedwayföraren, basejumpern, hästryttaren och fotbollsspelaren.

Hon tar en risk för att nå sitt mål men hennes mål är inte döden - än hur korkat de kan vara.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Fetma är för övrigt inte en sjukdom - det är ett tillstånd som kan vara symtom på något men är mestadels självförvållat. Det är helt enkelt ett sätt att kategorisera en stor andel av människor som har kraftigt ökade risker att få följdsjukdomar av tillståndet.

UnorthodoxXx förslag bifalles med tillägg att vi kan skicka alla avlidna släktingar till Zimbabwe eller så kan vi äta personen själva - är ju klimatsmart om något!


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av DeKvittar:

UnorthodoxXx förslag bifalles med tillägg att vi kan skicka alla avlidna släktingar till Zimbabwe eller så kan vi äta personen själva - är ju klimatsmart om något!

Du ser, snart är världens alla problem ett minne blott. Det krävdes bara en cynisk FZ-medlem med narcissistisk personlighetsstörning.

Pff Röda Korset och Al Gore (jag vill också heta Gore ) kan slänga sig i väggen.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem
Skrivet av DeKvittar:

Hon ska få lika mycket av samhället försörjd vård som speedwayföraren, basejumpern, hästryttaren och fotbollsspelaren.

Nej? Det är inte skadligt att göra någonting av ovanstående, det är skadligt att lida av extrem fetma. En bättre jämförelse är med idioten som skär sig i handlederna.

Med ditt argument så likställer du t.ex. att helt omotiverat försöka ta livet av sig genom att hoppa från en bro med att lämna hemmet med bil på morgonen - Vilket bara är löjligt.

Skrivet av UnorthodoxXx:

Jag säger låt aset få äta ihjäl sig sen när hon dragit sitt sista marinerade andetag så skeppar de ner henne till Zimbabwe så gör även hon lite nytta.

Vidriga människor.

Medlem

Om hon väljer det själv, varför ska hon då få vård?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

kebbe: Det finns inget direkt dödligt med att vara fet likaså finns det inget direkt dödligt/skadligt med att göra kullerbyttor med motorcyklar, om turen vill sig väl. Båda handlar om val för att uppnå ett eget uppsatt mål att vara världens bästa på något på bekostnad av utökad risk för att dö eller skada sig.

Jag har sett youtubevideor där folk hoppar från höga broar så att de kan leva och berätta om det. 14m hopp ner i iskallt grumligt vatten som gömmer stenar. Detta för att få lite "cred".

Bilen är i mångas liv oerhört livsnödvändig, själv så vet jag inte vad som involverar mest risker. Att gå tur och retur 4 mil om dagen längs högtrafikerad väg alternativt åka buss alternativt åka bil. Troligen så utökar du riskerna för skador/död för att få ökad komfort.

Om vi kollar lite mer kortsiktigt på det hela, ska vi låta mannen som tände eld på sig själv för att gå med i guinness rekordbok få vård om något går snett?

För att förtydliga så sympatiserar jag inte med kvinnan, jag väljer bara att vidga frågan till alla sysselsättningar som innebär onödiga risker för att vinna egoboost.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

@kebbe: Med ditt argument så påstår du att 100% av alla feta människor dör pga att de är feta - Vilket bara är löjligt.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

1
Skriv svar