Grafikkorttemperatur

Medlem
Grafikkorttemperatur

Jag har precis köpt ett (fläktlöst) Sparkle GeForce 7600GS. Det visar sig att det nu ligger på en basaltemperatur på 70-75 grader, även i vanligt 2D-läge.

Är detta rimligt, eller bör jag göra något åt den temperaturen? Kortet sitter luftigt i lådan, och min nya stadiga Zalmanfläkt håller CPUn på 40 grader.

Medlem

mitt kort är ett Asus 8600GT Silent, och ligger på ungefär samma temperatur. Du ska nog inte behöva oroa dig för den temperaturen. Kom bara ihåg att placera det nära en fläkt och så luftigt som möjligt.

Inaktiv

Fläkt på kylningen är att rekommendera.
Min temp ligger på 40 grader.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

japp, sätt på en fläkt på kylflänsen. själv så ligger min runt 40 grader vid normal belastning,2D läge alltså. sen går jag upp till runt 52 grader vid max belastning, 3D läge. har ett 7800 GS AGP

om du oroar dig för ljud nivån så leta efter en kylfläns som har den största fläkt du kan hitta. själv så har jag en 92mm fläkt på min och med en resistor som drar ner hastigheten till runt 1500 rpm. väldigt tyst för att vara 92mm

Medlem

Fast idén med ett fläktlöst kort var ju just att det ska vara fläktlöst. Därtill köpte jag det för att krama det sista ur min fem år gamla burk, nästa uppgradering blir nog ett nytt helt system, så jag helst inte sugen på att installera fler saker.

Efter en timme framför Race ´07 rasslar tempen upp i 82-83 grader. Grafiken funkar dock finfint, kan dra upp inställningarna rätt högt och det flyter bra. Kan man helt enkelt blunda för temperaturen och se glad ut, eller har en låg temperatur ett egenvärde?

Hur hög temp tål en processor innan den börjar ta fysisk skada?

Inaktiv

Kan bli skada över tiden också.
En enkel fläkt kan du sätta på behöver inte vara något märkvärdigt.
Det är egentligen alltid skadligt att köra utan fläkt.
Det är olika i olika spel också. Plötsligt brinner grafikkortet när
du kör ett spel som du inte kört tidigare, på grund av att just det spelet leder till högre temperatur.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

OK. Tack för råd.

Hur monterar man egentligen en sådan fläkt? Något direkt råd?

Lite besviken, valde mellan 7600 GS och andra, vassare kort för ungefär samma pengar men valde det förra just för fläktlösheten. Man lär så länge man lever.

Inaktiv

Annars finns det bra grafikkortskylare att införskaffa. Vet inte hur din kylning ser ut. Har du flänsar kan du skaffa först fläkt sedan ser du hur långa skruvarna måste vara genom fläkten och ner en bit i flänsarna och bredd så den går ner lagom i flänsarna. Går även med dubbelhäftande tejp men oftast sitter fläkten undertill när grafikkortet sitter i så det bästa är skruv om det inte finns annan lösning. I annat fall köp ett passande kylsystem eller sälj kortet och skaffa ett annat.

Utgår från att det sitter kylpasta på GPU:n, inte alla gånger de sätter på det vid montering och då blir det bra mycket högre temperatur.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Hmm. Låter som om att jag kör kortet till det bakas till aska, sedan köper nytt. Kostade bara 600 kronor. Ska ta isär kylflänsarna och kleta på mer kylpasta, dock.

Inaktiv

Gör rent och lägg på ett tunnt jämnt lager...då menar jag tunnt och jämnt. Tjockare lager = högre temp.....Inget lager alls = högre temp.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar