Tema DRM - kopieringsskyddens historia

Robot
Tema DRM - kopieringsskyddens historia

Vi har i dag kommit till den andra delen i vår artikelserie med DRM som tema. I dag avhandlar vi den oändliga historien om kopieringsskydd.

#nintendo, #commodore, #dice, #doom


Medlem
Tema DRM - kopieringsskyddens historia

Kul läsning, bra initiativ.

(Sometimes the simplest answers are the best answers )

Avstängd

Mycket intressant!

Medlem

Bra initiativ:)

Medlem

Mycket intressant läsning, på min ära. Gav mig insikt om hur långt tillbaka i tiden pirater har existerat, och hur båda parterna gick till väga. Tusen tack, mera sånt!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Kul läsning vi kan kalla artikeln för the rise of evil.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

kul läsning, jag är glad vi har online tjänster och konsoler med deras lite jobbigare lösningar för att kopiera spel annars hade vi nog sett en delande siffra spelstudios.
tycker faktiskt spel skiljer sig från både musik och film industrin. musik/film har andra sätt att tjäna pengar som bio och konserter. dessa är tillräckligt jobbiga att kopiera så de kommer finnas kvar. men spel har inte samma chans.

Inaktiv

Utan att ha läst artikeln så tycker jag att kopieringsskydd är nåt som tvingar lagliga användare att böka med dyra plastskivor medans pirater har det soligare i sina bukter.

Jag hoppas också att i framtiden är priserna är låga på Alla spel och har bättre drm som inte går att knäcka så utvecklare överlever tills dess kommer jag själv ladda ner sånt som det inte finns demo på.

Hoppas ni tar med inititivet från branchen för några månader sen att alla moderkort ska ha ett antipirat chip.

Inaktiv

Kul lättsam läsning men... Även om det var tidigare än så så måste man väll ändå säga att kopiering av C64 kasseter är där det började och inte med Amigan.

Sen vill min lilla besserwisser påpeka att SafeDisc och SecuROM är separata produkter tillverkade av olika företag (MacroVision/Microsoft och DADC/Sony Österrike) och att dom funnits ungefär lika länge. Däremot har fokus hamnat på det senare efter att Bioshock verkligen blev en chock.

Medlem
Skrivet av bf07:

Kul lättsam läsning men... Även om det var tidigare än så så måste man väll ändå säga att kopiering av C64 kasseter är där det började och inte med Amigan.

Sen vill min lilla besserwisser påpeka att SafeDisc och SecuROM är separata produkter tillverkade av olika företag (MacroVision/Microsoft och DADC/Sony Österrike) och att dom funnits ungefär lika länge. Däremot har fokus hamnat på det senare efter att Bioshock verkligen blev en chock.

Som det står i texten "Naturligtvis kopierades det innan också, men det var nu som piratandet tog fart på allvar"

Safedisc och SecuROM är separata produkter, men bygger på samma princip och därför valde jag att utrycka mig på detta något luddiga sätt

Medlem
Skrivet av Christian Nielsen:

I del två av vår serie har vi nu kommit till andra delen.

Lite kaka på kaka där hehe.

Intressant artikel.


signatur
Medlem

.."ett skydd förstöra diskettens innehåll efter installation. Detta blev snabbt borttaget då det ansågs bryta mot en rad lagar och regler."

Rätt likt nu.. fast bara 1 aktivering istället för ~5.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Mycket intressant läsning! Tummen upp för denna artickelserie


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av bf07:

Kul lättsam läsning men... Även om det var tidigare än så så måste man väll ändå säga att kopiering av C64 kasseter är där det började och inte med Amigan.

Jo, min far och hans bror hade extremt många piratkopierade spel till C64. Flera hundra.

Medlem

Jag tror framtiden ligger i F2P spel med reklam och Steam.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Kul läsning. Gav en del morötter till nostalgiharen

En variant av att använda manualen som kopieringsskydd var Dungeons & Dragons-spelen av SSI (Pool of Radiance, Champions of Krynn osv) var att dom tryckte in viktiga bitar av dialogen i manualen.
Så när man dräpt draken och räddat ungmön så stod det något i stil med:
-"Hon säger det som står på sidan 7 paragraf 5"

Så att spela utan manualen var inte att tänka på, då fattade man nada och hade inte en susning om vart man skulle ta vägen härnäst.

Klumpigt som fasen dock

Inaktiv

Två ord: Steam. Det är klart den bästa och säkraste distributionsmetoden branschen sett hittils. I början var det riktigt drygt men nu när de fått ordning på nätverken funkar det rätt smidigt. I synnerhet skönt att slippa alla aktiveringar, trashade DVD:er och annan idioti gentemot betalande kunder.

Medlem

Haha, på vilket sätt är Steam två ord?

Men Steam är ju ett utmärkt sätt att distribuera nytt material till pirater genom pre-load som dom har, om dom kan dekryptera det. Och det finns ju faktiskt piratkopior på steam-spel...

Inaktiv

Uhm, är det inte två ord? Faktum är att Steam erbjuder det bästa skyddet i nuläget mot pirater med den minsta olägenheten för betalande kunder. Dels pga tekniken och dels genom att släppa spelen samtidigt världen över. Det är förvisso inte foolproof (inget är det) men det är betydligt svårare att avkryptera pre-loads än att knäcka dvd-skydd. De "piratkopior" som förekommer är i huvudsak baserade på att lura spelen att tro att de är uppkopplade mot nätverket när de inte är det. Det funkar ändå bara i SP, och vem kör bara sånt nuförtiden?

Dessutom, om du blir "avslöjad" och råkar äga något Steam spel är du rökt för gott. Ett bra incitament till att helt enkelt punga ut. Om jag skulle bygga och kränga spel vore Steam helt gjutet som distributionskanal.

Medlem

Välskriven text, uppskattar sådana här artiklar på FZ.
Jag håller med dig om att ytterligare begränsningar på hur man kan använda sin egendom inte slutar väl, men vad hände med objektiviteten i resten av artikeln?
Och jag håller delvis med om att Steam är checkt, men ett monopolsystem som typ enda distributionsmetod för alla spel? Nej, det vill vi inte. Steams utseende faller inte mig i smaken, och inte heller är det alltid billigast.

Inaktiv

Jag känner några som använder crackar för att skydda sina spel.

Skivan/orna har blivit så trasiga att de har lagt in en No-CD crack för att inte skada den ytligare, dock har det betalat för spelen.

Det borde utgivarna göra med gamla spel, som inte säljer längre - släppa en patch som gör så att man inte behöver skivan längre.

EDIT: Ska nog också säga det, intressant läsning


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Intressant läsning! Längtar tills nästa del

Medlem
Skrivet av scroooge:

Välskriven text, uppskattar sådana här artiklar på FZ.
Jag håller med dig om att ytterligare begränsningar på hur man kan använda sin egendom inte slutar väl, men vad hände med objektiviteten i resten av artikeln?
Och jag håller delvis med om att Steam är checkt, men ett monopolsystem som typ enda distributionsmetod för alla spel? Nej, det vill vi inte. Steams utseende faller inte mig i smaken, och inte heller är det alltid billigast.

Nu missförstod du mig nog, jag menar absolut inte att Steam skulle vara den enda distributören i framtiden, utan tog enbart deras sätt och metod som ett exempel. Monopol är aldrig bra om du frågar mig och så inte heller i detta fallet. Vad jag menar är att hos Steam behöver du enbart aktivera spelet en gång, vill du uppdatera spelet behöver du dock åter igen ansluta sig till det stora internet, men det säger väl sig självt. Just därför lämpade sig Steam som exempel. Fler hoppar just nu på det tåget, samtidigt som detta blir ett allt vanligare alternativ så hoppas i alla fall jag att den fysiska upplagan av spel inte kommer att försvinna. Vad skulle jag då ställa i bokhyllan? Böcker?

Medlem

en "Kraft"? inget skydd har någonsin skyddat ett piss. det vet Alla.


signatur

//monster

Medlem

Tråkigaste kopieringsskyddet på Amiga'n var helt klart de fysiska varianterna som gjorde att man helt enkelt inte kunde kopiera disketten. För vanliga användare kunde disketterna inte läsas från CLI/Workbench och kunde inte kopieras block för block heller; de fungerade bara genom att boota från dem.

Det tråkiga med dem var att disketter har en väldigt begränsad livslängd och jag blev lite lessen i ögat den dag min diskett till Elite inte längre fungerade och jag inte hade någon backup på den. Har boxen och den döda disketten kvar än.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag har aldrig hört talas om brända nintendo 8bitars eller nintendo 64 spel. Kassetter is the shit!

Medlem
Skrivet av 2infinity:

Jag har aldrig hört talas om brända nintendo 8bitars eller nintendo 64 spel. Kassetter is the shit!

Haha nej inte brända kassetter , men olagligt tillverkade , med spel som innehöll ett eller flera kopior utav andras spel.

Medlem

Jag kommer ihåg att det cirkulerade några sådana kassetter med NES-spel på skolan där jag gick.

Det här med att piratkopierning drog igång på allvar med Amigan tycke jag låter lite konstigt. Vad jag kan minnas var det inte så många som ägde en Amiga men var och varannan unge hade en C64 med högvis med kassetter med kopierade spel. Många av dessa var turbotapes där varje kassett innehöll flera spel.

Steam hyllas av många och visst är det kanske ett steg i rätt riktning men jag ser ändå allvarliga nackdelar med detta system. Den största av dessa är att det är låst till ett företag. Vad händer den dagen Vavle beslutar sig för att supporta Steam, eller går i konkurs? Betyder det att man då inte kan spela sina spel längre? Detta är exakt samma problem som kommer att uppstå med spel som kräver onlineautentisering för att installeras. Det kanske inte är ett problem i nuläget men jag vill gärna kunna spela mina spel även i framtiden.

Hur som helst, en intressant artikelserie. Ser fram mot att läsa nästa del.

Medlem
Citat:

Doom kopierades som aldrig förr och människor blev mindre och mindre benägna att betala för sig.

jaaa. här sitter vi inte och slänger ur oss floskler utan substans, nej nej.

för spelindustrin går ju så himla dåligt, egentligen. det är knappt någon som tjänar pengar där. och framför allt inte sedan doom kom, för det har inte gått att tjäna pengar på spel sedan det gick att börja kopiera.


signatur
Redaktör
Skrivet av leper:

för spelindustrin går ju så himla dåligt, egentligen. det är knappt någon som tjänar pengar där. och framför allt inte sedan doom kom, för det har inte gått att tjäna pengar på spel sedan det gick att börja kopiera.

Ähum... det där är väl ändå inte vad denna artikel handlar om? Artikelserien berör DRM, vi har för avsikt att kika på fenomenet från flera håll.


signatur
12
Skriv svar