Tema DRM - kopieringsskyddens historia

Medlem
Skrivet av leper:
Citat:

Doom kopierades som aldrig förr och människor blev mindre och mindre benägna att betala för sig.

jaaa. här sitter vi inte och slänger ur oss floskler utan substans, nej nej.

för spelindustrin går ju så himla dåligt, egentligen. det är knappt någon som tjänar pengar där. och framför allt inte sedan doom kom, för det har inte gått att tjäna pengar på spel sedan det gick att börja kopiera.

Har absolut inte skrivit att det inte går att tjäna pengar på att tillverka spel. Vad som nämns är precis det du citerar, att folk blev allt mindre benägna att betala för sig.

Medlem

I det här sammanhanget kan man ställa sig frågan: skulle t.ex. id Software ha blivit så stora som de är om deras spel inte hade kopierats?

Medlem
Skrivet av Nielsen:

Har absolut inte skrivit att det inte går att tjäna pengar på att tillverka spel. Vad som nämns är precis det du citerar, att folk blev allt mindre benägna att betala för sig.

vad jag vet så visar den forskning som gjorts i ämnet att det är precis tvärt om. (ref) men det står väl var och en fritt att tro på det man vill.

tycker bara det är lite tråkigt att fz struntar i sådana uppenbara felaktigheter i sina texter. det blir ju inte direkt enklare att ta resten på allvar. okej om det hade varit en blogg, men det här skulle tydligen vara en artikel om drm:s historia. vad det istället blev var en gissningslek med mycket åsikter och spontana uttryck som "vilket vi alla kan vara överens om" (inte alls så säkert), "Branschen jublade och öppnade famnen för att välkomna den räddande ängeln - en cd-skiva kunde man ju inte kopiera. Eller?" (jasså, är detta fakta också?) och så vidare.


signatur
Medlem
Skrivet av leper:
Skrivet av Nielsen:

Har absolut inte skrivit att det inte går att tjäna pengar på att tillverka spel. Vad som nämns är precis det du citerar, att folk blev allt mindre benägna att betala för sig.

vad jag vet så visar den forskning som gjorts i ämnet att det är precis tvärt om. (ref) men det står väl var och en fritt att tro på det man vill.

tycker bara det är lite tråkigt att fz struntar i sådana uppenbara felaktigheter i sina texter. det blir ju inte direkt enklare att ta resten på allvar. okej om det hade varit en blogg, men det här skulle tydligen vara en artikel om drm:s historia. vad det istället blev var en gissningslek med mycket åsikter och spontana uttryck som "vilket vi alla kan vara överens om" (inte alls så säkert), "Branschen jublade och öppnade famnen för att välkomna den räddande ängeln - en cd-skiva kunde man ju inte kopiera. Eller?" (jasså, är detta fakta också?) och så vidare.

Tråkigt att du känner så för artikeln. Under en period i början av 90-talet ökade kopieringen mer än vad försäljningen gjorde, det är ingen hemlighet och inte heller något jag skulle vinna på att hitta på. Att det idag kan ge positivt resultat låter jag vara osagt, kan mycket väl vara så.

När cd-skivan kom var det en allmän inställning hos utgivare att det blev svårare att kopiera i och med att nästintill ingen konsument ännu hade en brännare.
Och sist men inte minst så får jag ursäkta att jag generaliserade på det sättet jag gjorde när jag skrev "Vilket vi alla kan vara överens om".

Medlem

Köper aldrig spel när de precis dykt upp.. 599kr för ett lir helt sjukt!! om produktionskostnaderna är så stora, får tillverkaren göra som alla andra branscher gör/gjort flytta produktionen till kina/indien! +Minska ledet mellan tillverkare och köpare, steam är ett dåligt exempel, iden är bra med priserna är på tok för höga.

Medlem

Fan det där med skydd vet i fan! inte funka det för mig iaf! jag har ju 2 barn

Medlem

Steam och liknande är nog framtiden.
Eller att man köper nyckel online och tankar spelet via torrent.

Jag tror nog det är priset på produkten som är pinnen i maskineriet.
Själv tycker jag inte något spel är värt 500-700kr.
200kr för ett spel som Battlefield 2 tycker jag är skäligt. Det är ett spel som håller länge och som fortfarande har support i form av patchar och liknande.
Snålt? Njae det tycker jag inte. Tänker inte betala varken skådespelares eller programmerares lyxvillor och sportbilar (nej jag är fullt medveten om att det inte är alla studios som har det så fett med flis ).

Medlem
Skrivet av Roxxer:

Fan det där med skydd vet i fan! inte funka det för mig iaf! jag har ju 2 barn

LOL! Hoppas det inte varit en pirat som varit framme där och "knäckt skyddet" i alla fall.

Intressant artikelserie och intressant artikel, även om jag också tillhör dem som tycker att piratkopieringen i stor skala började redan med commodore 64. Hela hacker- och piratkopieringskulturen började där och när sedan Amigan kom så expanderade den till den plattformen också. Det är möjligt att det var först med Amigan som kopieringen kom i gång i stor skala, men den hade aldrig gjort det så fort om inte redan det hade funnits en grund.

Som lite kuriosa så kan man kanske nämna ett kopieringsskydd som ni inte tagit upp: Donglen. Det är en liten hårdvarugrej som man måste ha inkopplad i datorn för att kunna köra en viss mjukvara. Tack och lov har dem nästan aldrig använts till mainstream program eller spel.

Citat:

Doom kopierades som aldrig förr och människor blev mindre och mindre benägna att betala för sig.

Ja, Doom kopierades något alldeles fantastiskt. Kanske det hade med att göra att det var shareware?

Tack för en bra artikel, ser fram emot att läsa dem återstående i serien!

Medlem
Skrivet av RazorShard:
Skrivet av Roxxer:

Fan det där med skydd vet i fan! inte funka det för mig iaf! jag har ju 2 barn

LOL! Hoppas det inte varit en pirat som varit framme där och "knäckt skyddet" i alla fall.

Intressant artikelserie och intressant artikel, även om jag också tillhör dem som tycker att piratkopieringen i stor skala började redan med commodore 64. Hela hacker- och piratkopieringskulturen började där och när sedan Amigan kom så expanderade den till den plattformen också. Det är möjligt att det var först med Amigan som kopieringen kom i gång i stor skala, men den hade aldrig gjort det så fort om inte redan det hade funnits en grund.

Som lite kuriosa så kan man kanske nämna ett kopieringsskydd som ni inte tagit upp: Donglen. Det är en liten hårdvarugrej som man måste ha inkopplad i datorn för att kunna köra en viss mjukvara. Tack och lov har dem nästan aldrig använts till mainstream program eller spel.

Citat:

Doom kopierades som aldrig förr och människor blev mindre och mindre benägna att betala för sig.

Ja, Doom kopierades något alldeles fantastiskt. Kanske det hade med att göra att det var shareware?

Tack för en bra artikel, ser fram emot att läsa dem återstående i serien!

He he ja det är ju det jag menar! just på den mjukvarufronten kan man nog aldrig vara säker

12
Skriv svar