Processor fråga om Quad 6600

Medlem
Processor fråga om Quad 6600

Halloj, jag kan spela spel, och försötra datorer men kan näst intill nada när det gäller det inre som får allt att gå smidigt.

precis köpt en dator som har Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz.

Nu är jag så gammalmodig av mig så har inte lärt mig det här med dubbla kärnor etc.

Men jag har iaf 4st, så frågan till er är om det 2.4ghz eller om detär det dubbla jag har?

Inaktiv

Skriver inte själv då eftersom frågan varit uppe.

nj skrev:

En dual core-processor har dubbla kärnor som arbetar oberoende av varandra i de flesta fallen, man räknar alltså inte antalet kärnor * klockfrekvensen.
Det finns undantag med program som stödjer att nyttja mer än en kärna/processor (SMP-stöd) och då sprids belastningen ut över multipla kärnor/processorer.
För program som bara kan nyttja en kärna/processor i taget så kommer Windows att ta hand om att fördela belastningen mellan de kärnor/processorer som finns tillgängliga.

Klockfrekvensen är, som alltid, relativ. En dubbelkärnig processor som arbetar i 3GHz behöver automatiskt inte vara snabbare än en på 2.4GHz om dessa tillhör två helt olika arkitekturer, det kan även skilja mellan olika serier som i grund och botten använder samma arkitektur pga olikheter med tex cache-mängd, busshastigheter, etc.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar