Pixliga filmer...wtf?!

Inaktiv
Pixliga filmer...wtf?!

Hej alla!

Köpte för ngn månad sedan en ny TFT, LG 194W, 19". Är nöjd med skärmen, blir fina foton, spel ser bra ut etc. MEN...filmer blir otroligt "pixliga" och "fula", blir mkt skarpare på min gamla CRT, har testat ställa in färger etc men filmerna blir ju inte bättre av detta, sitter på ett GF6800 och en dator med några år på nacken men som sagt, filmer har gått hur bra som helst att se förut. Men nu ser dom för taskiga ut på nya "plattskärmen"...
Ngn som vet vad detta kan bero på? Alla drivrutiner och codecs etc är nya. Ser filmerna i mediaplayer.

Tacksam för svar/Dirt


signatur

- Let the free seed of love gush forth -

Medlem

Har du testat med någon annan mediaspelare för att utesluta programfel/codecfel?

Ta o testa med VLC den använder sina egna codecs.

Edit: fixade länken..


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

codecs.

om du inte gillar vlc så kör denna codecen ihop med förslagsvis media player classic


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Tycker inte det borde bli sådant fel med ditt system så det kanske börjar luta åt skärmen dessvärre. Alternativt driv. Kanhända att kretsarna i skärmen kan flashas?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Tack för svaren!

Har testat VLC nu och tyckte inte det blev ngn skillnad tyvärr. Ska testa reset på skärmen enligt Unix tips.
Vetefasiken varför det blir så dåligt att se film, kanske gått på ett riktigt stolpskott trots den ganska dyra nya skärmen...


signatur

- Let the free seed of love gush forth -

Medlem

Ahh, en sak till .. i VLC då du har filmen i fullskärm, högerklicka o ta post processing o sätt den på max, o se om det blir någon skillnad.

Kom också o tänka på att det kan ju faktiskt vara så att den blir överskarp då du ser på film, vilket då gör att film som är hårt packad/låg upplösning får massor av "packblur" och artefakter.

Crt är mycket mer förlåtande på den fronten, den smushar bort packbluret bättre.. err ja.. svårt o förklara
men jag minns att jag reagerade som fan på det då jag skaffade plattskärm för några år sedan.

Men iaf, du kan ju testa o dra ner nån högupplöst filmsnutt (720p/1080p) o testa med, förslagsvis härifrån FZ. Om du får samma sak då så kanske det kan vara idé att returnera den.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Tack för tipset, skall prova detta...


signatur

- Let the free seed of love gush forth -

1
Skriv svar