Funkar datordelarna ihop?

Medlem
Funkar datordelarna ihop?

Cooler Master Mystique Aluminium Miditower ATX without PSU/utan nätagg. BLACK

be quiet! Straight Power 600W ATX

MSI P35 NEO-F iP35 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Mushkin SP2-6400 2x2048MB (tot. 4096MB ) DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-18

Sparkle GeForce 8800GT Cool-Pipe 3 1024MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Asus DRW-2014L1T DVD±RW Dual-Layer 20X Svart + Vit Utbytbar Front Retail SATA

Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA2

Jag undrar om jag har hittat delar som passar ihop! Och sedan undrar jag om det är några bra grejer som jag får för mina 10402 kr. Om någon har några tips om bättre delar (gör inte så mycket om det går up/ner i pris någon tusenlapp) så får ni gärna hjälpa till! Jag kommer annars köpa en färdigbyggt dator för ca 13000 så!

PS: Jag fatta inte hur man länka till kundvagnen på datorbutiken så sry att det inte finns någon länk!

Inaktiv
Skrivet av nj:

Penryn är helt klart intressant, rätt många som verkar köpa E8400 för överklockningen om inte annat då den ersätter nuvarande E6850.
Har man ett moderkort som stödjer processorn så ser jag faktiskt ingen anledning att inte köpa E8400 (särskilt om man funderar på E6850 annars).

Angående dual- eller quad core-processor så är väl egentligen dual cores att föredra för spelprestanda just nu.
Ja, quad core är förmodligen framtiden, men som det ser ut i dagsläget så nyttjar majoriteten av alla spel egentligen bara en enda kärna, det finns en handfull som kan nyttja två och ännu förre som kan nyttja fyra.
Eftersom Intels quad cores generellt har lägre klockfrekvens än dual core-varianterna så presterar de även generellt sämre när det handlar om saker som maximalt nyttjar max två kärnor.
Den här tråden har massa bra punkter som helt klart är värd att läsa genom om man funderar på att köpa en dual- eller quad core-processor.

om processorn av NJ.

Sen så hade jag nog tagit ett bättre grafikkort om du nu endå har råd med det 8800GTS 512? vet inte hur 3870x2 står sig mit de där, men troligen bra

Inaktiv

Skulle rekommendera denna processor [http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE8400R] Det jobbiga är att den är inte i lager på datorbuken.se på ett tag. Helt klart värt det att ta den från en annan butik och betala lite extra frakt, för den är billigare och bättre än E6850. Är inte säker på om ditt moderkort stödjer E8400, men det kan någon annan säga. Dessa minnen är snabbare så jag skulle föredra dem [http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBKD2M80...]

Det är det jag kan komma på så här på morgonqvisten:)

Medlem

Okej, man tackar för hjälpen! Är det någon som kan svara på frågan om mina delar passade ihop (så vet man att man är lite påläst)? Sedan är det ju så att jag inte har byggt en dator förut men har hört att det inte ska va så grymt svårt, men om priset hamnar högt så kanske det är lika bra att skaffa den här: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBPC-G03

EDIT: Glömde säga att om jag ska köpa datorn åvan så ska jag konfigurera till 4 gb ram och sedan 64-bit vista (finns det något sämre med 64 veriationen över 32?). Och hur stor skillnad blir det utan ljudkort!?

Inaktiv

datorbyggarskola Nej jag tycker inte att det är spexielt svårt. Man måste veta vad alla delar är , men sen dra i det där det passar Svåraste är nog alla "knep" eller smågrejer som tex kylpasta å så.
du ska ha en ganska liten klutt kylpasta, inte hela tuben. Om du kör med orginalkylaren så sitter kylpasta redan på.
Minnena ska du sätta i slot 1 och 3 eller 2 och 4 om du har 2st minnesstickor. Så är det allra oftast å då bilre dual channel å de e bra.
4gb ram minne stöds inte fullt ut av 32-bitars system.

Och delarna du plockade ihop innan passade
Behövs verkligen 1gb minne till grafikkortet? Vet inte riktigt vad det kostar, men tror att 8800GTS 512mb är mer värt om det inte är allt för stor skillnad?
aja god jul!

1
Skriv svar