Hur länge tror ni denna datorn håller?

Medlem
Hur länge tror ni denna datorn håller?

Här är den:

Intel® Core 2 Q6600-processor med fyra kärnor (2,40 GHz, 8 MB, 1 066 MHz)

Nvidia 8800Gt 512 MB

3GB MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

500 GB (7 200 v/min) Seriell ATA/100-hårddisk med 16 MB DataBurst?-cacheminne

Inbyggt ljud med HDA 7.1 Dolby Digital

Hur länge tror ni den håller innan spelen blir för och man behöver uppgradera den?

Edit: Eller också får man gärna sätta ihop ett ppaket på t.ex. komplett.se, men i så fall så ska den inte kosta mer än 11500 inkl. skärm (och helst med antec nine hundred)


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Högst ett år, antagligen mindre då 88XX serien är ganska utdöende. Nvida släpper ju nya värstingkort snart, kan vara smart att se hur de presterar. Blir antagligen i slutet på feb eller i mars enligt sweclockers.com.

Edit: Nu menar jag egentligen bara g-kortet, resten av prylarna klarar du dig säkert mycket längre på.


signatur

<3

Medlem
Skrivet av urken:

Högst ett år, antagligen mindre då 88XX serien är ganska utdöende

Beror ju på hur grafikkåt man är, längre än 1 år duger den nog alllelles utmärkt till.


signatur
Inaktiv

Med dagens spel, de mest krävande inräknat, klarar den sig utmärkt ett bra tag.

Du kan ju göra en uppgradering när det behövs om ett år eller mer.
Problemet är ju också att DX10 och Vista, till exempel, inte fungerar
något vidare än heller, så jag tror inte det händer så jättemycket
ett tag framöver. Även om det kommer nyare spel bör ditt system kunna dra dem ett tag framledes.

Tänk också på att du får bättre prestanda när du sätter i ett ljudkort kontra när du använder det integrerade ljudet.

Vet inte jag men tror inte jag personligen gör någon
uppgradering förrän det har kommit även bättre moderkort och prylar.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Okej, det låter bra tack.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Vilken är bäst, den i första inlägget eller denna: http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=7,33,134,141&e=&p=24439...


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Ja skulle handlat av en och samma återförsäljare. Plus att komplett e mkt billigare än dom där.

nj
Medlem
Skrivet av Bengan87:

Ja skulle handlat av en och samma återförsäljare. Plus att komplett e mkt billigare än dom där.

Njae, var rätt länge sedan Komplett verkligen var det billigaste alternativet, Datorbutiken.com är överlag ofta billigare och Inet har i många fall även bättre priser än Komplett. Det finns givetvis enstaka artiklar som Komplett har bättre pris på, men totalt sett när man köper en hel dator så går det ofta att hitta bättre priser än hos Komplett.

Kikar man tex i Prisjakts Prisfight-funktion och jämför Komplett och Datorbutiken.com på datordelar (båda säljer annat, men i det här fallet så handlar det om datordelar) så vinner Datorbutiken.com stort.
Jämför man Komplett med Inet och TBH.se så vinner faktiskt båda dessa med större marginal än Datorbutiken.com.

Medlem

Jaha, men vilken är bäst och mest prisvärd?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv

Komplett har dock lägre fraktpris så köper man enstaka produkt kan det i slutändan bli billigare.


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem
Skrivet av unix:

Komplett har dock lägre fraktpris så köper man enstaka produkt kan det i slutändan bli billigare.

Det kan jag inte hålla med om, Komplett tar ju generellt 100-110kr för allt förutom småsaker som de kan skicka som brev, eller 29kr ifall man bor i någon av de tre städer där de har utlämningsbutiker (vilket alla inte gör).

Datorbutiken.com och Inet har lite varierade fraktkostnader beroende på hur mycket man beställer hur dess vikt, enstaka saker kan kosta från 45kr och uppåt i frakt vilket då är under halva kostnaden jämfört med Komplett.

Skrivet av Ellehbg:

Jaha, men vilken är bäst och mest prisvärd?

Det var ju ytterst knapphändig info om den första datorn, ingen info om vad för moderkort, kylning, nätagg osv.

Den andra datorn som du länkade till på Prisjakt har väl sina nackdelar med, tex moderkortet är imho ett ruskigt dumt köp då det med viss säkerhet inte kommer kunna köra en quad core baserad på Penryn-arkitekturen (Yorksfield-processor för att vara exakt) då dagens nForce 680i-baserade moderkort saknar lite komponenter för att dessa ska fungera (frågan är om moderkortstillverkarna ens bryr sig om att fixa det eller bara fasar ut de nuvarande korten och ersätter med nVIDIAs nya 780i-krets).
Dual cores baserade på Penryn (Wolfsdale) däremot ska fungera.
Fast ska du inte byta ut processorn alls så möjligen.
Varför ett 750W nätagg till datorn? fullständigt overkill kan jag direkt säga.

1
Skriv svar