Flower
Blomblad som flyger omkring i vinden och skapar grönska när de rör vid andra blommor? En handling som inte innehåller en story, huvudkaraktär eller fiender (men ett visst mått miljöpolitisk underton)? Ett superkort spel som inte liknar något annat på marknaden? Där har du Flower.
Ser ut som ett spel jag skulle somna åt
Jahaja, då måste jag minsan se till att jag kan köpa saker på PSN då! Kommer ihåg när jag fick höra om det första gången (eller, inte när, men ja, ni fattar) och att jag redan då tyckte det verkade hur grymt som helst. På ett sånt där fluffigt vis.
They went shopping, now they're rotten.
Dödstraktor. Sveriges hårdaste radioprogram. Måndagar 20 - 21.
Jag tycker att recensionen saknar en beskrivning av de spelmekanismer som utgör själva spelet. Vad jag har fattat genom att läsa artikeln är att det handlar om blommor inte mycket mer. Väldigt vackra bilder dock.
Måste hålla med där. En bra recension i övrigt men som sagt, vad ett spel går ut på bör finnas med.
Tycker själv att det var en solklart femma. Givet, det var väldigt kort, men kostar ju trots allt bara 70 kronor.
Själv är jag personligen grymt imponerad över dramaturgin och narrationen som finns i detta spel som helt saknar huds, text eller voice-overs. Även kontrollerna var det bästa användningen av sixaxis jag stött på.
Och ja, det finns en story, och inte bara fridfullt leka med blommorna. Slutet på spelet var det som plingade för mig.
Inga elaka cliffhangers o "vänta bara till flower 2!!!" så som många spel håller på med nu för tiden.
The End.
Trevligt!
Jag tycker att recensionen saknar en beskrivning av de spelmekanismer som utgör själva spelet. Vad jag har fattat genom att läsa artikeln är att det handlar om blommor inte mycket mer. Väldigt vackra bilder dock.
Måste hålla med där. En bra recension i övrigt men som sagt, vad ett spel går ut på bör finnas med.
Blomblad som flyger omkring i vinden och skapar grönska när de rör vid andra blommor, och du styr vart du ska flyga typ, stå ju redan i början på recensionen.
Det är väl det enda man gör i spelet, flyter runt och sätter på andra blomor, hade vart kul med några hippies i gräset så hade det vart ett maximalt flumspel.
Helt klart värd sina 70:-.
Det var länge sedan jag verkligen kunde koppla av när jag körde ett spel.
Mysigt och vackert spel med en lite besk underton om hur vi människor "glömmer" bort vår natur.
Ok, men hur börjar det, är du ett blomblad, frö eller nåt och driver omkring ?
Man får inga poäng för antal påsatta blommor eller så ? Eller är det som att dagdrömma, man är i en annan värld och bara finns ? hehe
Körde runt där på ängen och plockade blommor en halvtimme och undrade om det var det enda man gjorde, Någon som vet om det är värt att spela vidare.
PS - grafiken är inte så överväldigande som recensenten skrev. Gräset såg väldigt konstgjort ut på min HD-skärm
Det var detta...
Ok, men hur börjar det, är du ett blomblad, frö eller nåt och driver omkring ?
Man får inga poäng för antal påsatta blommor eller så ? Eller är det som att dagdrömma, man är i en annan värld och bara finns ? hehe
Du är (tror jag) vinden som tar tag i ett första blad från en blomma på varje bana. Sen "blåser" du omkring det bladet och som du säger "sätter på" andra blommor.
Varje blomma du får kontakt med ger dig fler blad som susar runt.
Mot slutet av varje bana så har en en massa blad från alla påsatta blommor.
Spelet har ett grymt skönt flyt över sig, med en mycket väl fungerande sixaxis kontroll.
Har inte kört igenom det än men har hört från flera håll att spelet ska vara värt sina pengar enkom pga sista banan.
Ska bli kul och se vad som händer där.
“All thinking people are atheists.”
Det tråkiga med spel som bryter av från den traditionella mallen och utmanar gällande designkonventioner är att de sällan eller aldrig har något vidare gameplay. Nu har jag inte spelat Flower, men om ingen motbevisar min förutfattade mening - det hela rör sig om lite meditativt lullull som efter en halvtimme mest känns besvärande - så kommer det nog att förbli på det viset.
Now where's your fucking god?!
Som pappa till en ettåring så är mina stunder med PS3:an väldigt få. Därför är jag mycket noga med kvalitet och det här spelet har jag sett fram emot ända sen jag hörde talas om det för länge sedan. Det jag fick uppleva var en ren spelglädje på ett lite djupare plan än jag var van vid. Det här var ett spel helt i min smak; en gradvis färgsprakande uppvisning med ett bitter underton.
Även jag är småbarnsförälder och har köpt och spelat igenom denna lilla pärla till spel. Som andra sagt, flytet är helt fantastiskt och det är skönt att bara luta sig tillbaks och drömma sig bort lite. Även lillen är alldeles fascinerad av spelet
Som sagt "banorna" (mer precist drömmarna) börjar med en ensam blomma. När man som vinden börjar blåsa på den blommar den upp och släpper från sig ett kronblad. Detta blåser man runt lekfullt i vinden och försöker nå andra blommor som då slår ut och släpper ifrån sig fler kronblad.
Vissa blommor har en "halo" runt sig och har särskild betydelse. När man öppnat en hel grupp sådana händer något speciellt, såsom exempelvis att en slags färgexplosion sker och målar världen närmast runtomkring, eller att något maskineri går igång, eller vad som helst.
Spelet börjar ganska glättigt och lättsamt men får snart en allvarlig, djupt mörk underton. Man får en känsla av hopplöshet nästan, vilket jag tror är vad spelmakarna försökt förmedla. Med sin vind och sitt kronblad kämpar man mot ett osynligt hot, för en miljö som är döende.
Det är verkligen vackert. Som konst nästan. Jämfört med att betala för en biobiljett var detta verkligen värt varenda en av de få kronorna det kostade på PSN.