Medlem
Ljudkort

Idag fastnade jag i en diskussion angående ljudkortets eventuella roll för prestanda i spel.

En ganska vanlig myt är att integrerade ljudkort som hänger med moderkortet inte alls är bra för prestandan då de ska dra både RAM och processorkraft. Det ska då kunna avhjälpas genom att sätta in ett ljudkort i en vanlig kort-plats och använda det istället.

Jag är av den uppfattningen att det kan ha varit så förr i tiden men att det nuförtiden inte spelar någon roll prestandamässigt, ett fränare ljudkort är bara till för de som är riktigt kräsna vad gäller ljud och/eller vill ha eventuella extrafunktioner ett sådant kan erbjuda.

Själv har jag ett ASUS M2N-E moderkort som har ett ADI 1988 8-kanals High Definition Audio CODEC (enligt specifikationen) som dyker upp som ett SoundMAX ljudkort. Till det har jag ett 2.1 högtalarsystem från logitech (vet inte vad det heter men ser exakt ut som X-530 fast med bara 2 högtalare och baslådan).

Någon som vet om det skulle vara värt att stoppa in ett annat ljudkort (typ något billigt soundblaster) som ersättare till det integrerade med avseende på prestanda ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

nj
Medlem

Även dagens integrerade ljudkretsar är mer krävande än "riktiga" ljudkort och är ett resultat till sämre spelprestanda.
Du kan tex kika på resultaten i Techgages test av Razer Barracuda AC-1 där ett integrerat ljudkort samt ett Audigy 4 även är med, mer än 7 gånger så hög processorbelastning mellan det integrerade och ett Audigy 4 som värst, och i bästa fall 2-3 gånger så hög belastning är rätt mycket.
Att mer avancerade ljudkort på det ofta har stöd för mer tekniker och annat gör det hela inte direkt bättre för de integrerade kretsarna.

Medlem

Hoppsan, där ser man. Kanske blir till att inhandla ett ljudkort då, så småningom.

Tackar för hjälpen


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Faktiskt något relativt nytt för mig trots att jag hållit på sedan 90-talet.
Det måste testas omgående.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Hmm... känns som att jag gjort något fel då. Har ett gammalt SB 5.1 live eller vad det nu heter och något på moderkortet. Kopplat in högtalare till det på moderkortet och använder SB kortet till micen. Kanske skulle koppla tvärtom istället men om jag inte minns fel så påverkade det inte så mycket med gamla kort eller hur är det med det? Så dumt att 5.1 system tar uttaget för micen också och vill ju inte kräla bakom datorn varje gång man ska använda headset :/


signatur

osv.

Medlem

Ja där ser man:) har alltid kört med sb live och nu x-fi:)
Prövade engång moderkortets ljudkort och inte bara ljudet blev sämre utan jag kunde också bara med ögat se att spelet flöt sämre och då skiljde det inte så lite.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Yapp testat och klart i Day of Defeath. Naturligtvis är ljudet bättre (inte helt självklart iofs iom att moderkortet trots allt har ganska bra ljud) men det hörs mer exakt vart motståndaren befinner sig osv.

Helt klart bättre smid. Hade max fps före också men det är trots detta en märkbar skillnad. Hur i allsin dar kunde jag missa det?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Yapp testat och klart i Day of Defeath. Naturligtvis är ljudet bättre (inte helt självklart iofs iom att moderkortet trots allt har ganska bra ljud) men det hörs mer exakt vart motståndaren befinner sig osv.

Helt klart bättre smid. Hade max fps före också men det är trots detta en märkbar skillnad. Hur i allsin dar kunde jag missa det?

Jag är lite nyfiken, vad för ljudkort kastade du in ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv

Har en hel hög så jag tog ett Creative och slängde i för snabbast möjliga kompabilitet. Orkar typ inte kolla vilket men ska i med ett bättre senare.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar