Funkar inte att klocka min AMD Athlon processor, behöver hjälp!

Inaktiv
Funkar inte att klocka min AMD Athlon processor, behöver hjälp!

Tjenna.

När jag försöker klocka min AMD Athlon X2 4400+ Dual Core processor så händer ingeting, den ställer tillbaka sig automatiskt. Jag har provat i BIOS, ställer tillbaks sig. Provat med ett program som jag fick med processorn, ställer tillbaks sig där också...

Jag kör med:

AMD Athlon 4400+ x2 Dual Core (2.3 ghz)
GeForce 8800GTS 320MB
MSI K9N NEO-F V2, nForce 520
2GB Ram.

Är det någon som vet någon lösning? Jag vill kunna klocka min processor!

Medlem

Prove Core-center.. funkade för mig. Annars är det bios som gäller. Ställ ned minnes klocken och öka FSB'n tills du får den clock du vill ha, tryck sedan F10 följt av Y sedan enter...

Funkar det fortfarande inte vet jag inte. Min 4600+ ligger på 2.7ghz 24/7 och 2.85ghz för benchmarking, mycket högre än så går inte då jag har den dammiga högljudda stockkylaren på^^


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

"Core Center does not support your motherboard!"
Fan också... men jag ska ta och prova BIOS nu, skriver igen om ett tag.

Inaktiv

Ok nu har jag varit inne i biosen... Jag kunde klocka up min processor med FSB Frequency till 218.0 som är runt 2.5 ghz... Men senså går det inte att klocka upp den mer, när jag provar lite till så blir det bara en svart skärm, så måste jag starta om och allt... Är det någon som vet varför jag bara kan klocka den till 2.5ghz?

nj
Medlem

Att klocka AMDs K8-baserade processorer kräver lite mer än att bara peta på FSB, du kan behöva sänka HT multipliern (står förmodligen på auto, inte alla moderkort som sköter den så bra automatiskt när FSB höjs) till 4 (eller 3 för riktigt hög FSB).
Du kan även behöva ställa ner minnesfrekvensen beroende på vad den landar på.
Även behov av lite högre spänning till processorn kan finnas.

Athlon 64 OC Calculator är ett trevligt verktyg för att hålla reda på vad alla frekvenser landar på när man överklockar Athlon 64/X2-processorer.

Edit: Dödade smileys.

Medlem

Japp, nästa steg är att sänka HT multipliern och minnes clocken samt att öka volten. Skriv gärna hur det går.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Jag är inte speciellt bra på klockning...
Var kan man hitta HT multipliern i biosen?
Eller finns det inga bra program man kan klocka med?

Jag skulle vilja lära mig!

nj
Medlem
Skrivet av thedustrunner:

Jag är inte speciellt bra på klockning...
Var kan man hitta HT multipliern i biosen?
Eller finns det inga bra program man kan klocka med?

Jag skulle vilja lära mig!

Bios är det bästa stället att överklocka från iaf och vart alla inställningar finns beror helt och hållet på vart tillverkaren lagt dem.

nVIDIA har sin nTune-programvara som man kan ändra lite inställningar från via Windows om jag inte minns fel iofs, osäker på hur bra det är dock.

Vad är det för moderkort du har?

Inaktiv

Jag har:
MSI K9N NEO-F V2, nForce 520.

Jag ska prova ntune när jag kommer hem sen...

Inaktiv

Ok, jag är thedustrunner jag gjorde mig en ny account bara så ni vet om ni vill veta.

Skrivet av nj:

Bios är det bästa stället att överklocka från iaf och vart alla inställningar finns beror helt och hållet på vart tillverkaren lagt dem.

nVIDIA har sin nTune-programvara som man kan ändra lite inställningar från via Windows om jag inte minns fel iofs, osäker på hur bra det är dock.

Vad är det för moderkort du har?

Jag provade precis ntune, jag hittade bara inställningar till mitt grafikkort, så jag tror inte jag kan klocka min processor med ntune, iaf jag tror det.

Som jag sa innan, jag har MSI K9N NEO-F V2, nForce 520 hoppas ni kan hjälpa mig att klocka upp den mer än 2.5ghz eller hjälpa mig att hitta ett bra program, tackar!

Inaktiv

Kan någon hjälpa mig?
Tack om ni kan, behöver antingen ett program eller hur man går det i Bios!

1
Skriv svar