Minnesfel vid hög belastning

Medlem
Minnesfel vid hög belastning

Jag kör en dedicated server för både TF2 och en HL2-mod (windows), och jag har märkt att när det varit många användare inne en längre stund på en av dessa servrar så kraschar den processen med ett felmeddelande om "minnesfel" och att "the memory could not be read".
Är servrarna tomma kan de stå hur länge som helst utan att krascha.

Har detta att göra med RAM-minnet? Är det fel på minnena (de funkar ju i övrigt) eller är det någon inställning som skulle kunna göras?

Prövade att höja latency och delay i BIOS för att kanske avbelasta minnena, men det resulterade bara i att jag inte kunde starta datorn alls.

Så min fråga är, tror ni jag kan fixa detta mjukvarumässigt eller är det nya minnen som gäller om jag vill komma åt problemet?

Har sökt på internet men inte hittat några konkreta svar, verkar vara ett skumt problem.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

nj
Medlem

Du kan börja med att köra lite tester på datorn, Ultimate Boot CD innehåller i stort sett alla tänkbara diagnostikverktyg som du kan tänkas ha nytta av.
Memtest86/86+ i ett antal varv för att leta efter minnesfel, hittar du sådana så testa köra minnena ensamma (om du har flera monterade) och/eller montera dem i andra slots. Det kan även behövas spänningsökning till minnena ifall moderkortets bios inte ställer in detta korrekt.

Det behöver dock inte betyda att det är just ett hårdvarufel, kan vara något mjukvarustrul med (dock så skadar det inte att dubbelkolla hårdvaran).
Bland annat den första träffen i den här http://www.google.com/search?q=the+memory+could+not+be+read+h... har några tips.

Medlem

Tack för tipsen! Jag ska börja med mjukvaru-trixet och se om det hjälper.

Och point taken ang. sökning Jag får skylla på att den tråden inte fanns när jag sökte :$


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

1
Skriv svar