PEGI i realiteten

Robot
PEGI i realiteten

Så gott som alla spel som säljs idag har en åldersmärkning. Men vad är det som egentligen gäller; får du köpa ett spel som märkts 18+ om du bara är 17 och vem ligger bakom åldersbegränsningen? Vi har tagit reda på vad som gäller.

#halo-3, #half-life-2, #animal-crossing-wild-world, #nintendo


Medlem
PEGI - så funkar det

I butik och på hemsidan är vi tydliga med det och vår personal är fullt införstådd med detta, berättar han. Vi låter inte personer under 18 år köpa spel som är märkta med 18+.

Undra hur mycket stålar dom förlorar på det då? Tänker på spel som Gears of War, Halo. GTA det är ju väldigt många unga som köper dom spelen så den hemsidan måste ha förlorat en massa på sin policy. Annars tycker jag att PEGI är bra det behövs verkligen.


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv

PEGI är tiotusen gånger bättre än deras Amerikanska motsvarigheter, tycker att PEGI är ett rätt så bra system faktiskt

Medlem

Försökte hitta artikeln av Slater et al. men den fanns tyvärr inte i Lunds Universitets artikeldatabas ELIN. Om någon student vid LU skulle vara intresserad av fortsatt läsning om det mediala våldets påverkan på ungdomars aggressiva beteende så kan jag rekommendera följande artikel.

Slater, M. D., Henry, K. L., Swaim, R. C., & Cardador, J. M. (2004). Vulnerable Teens, Vulnerable Times: How Sensation Seeking, Alienation, and Victimization Moderate the Violent Media Content-Aggressiveness Relation. Communication Research, 31, (6), 642-668.

Medlem

Får butiker vägra att sälja ett 18+ spel till en som är under 18? Är nästan som diskriminering

Medlem

Väldigt bra artikel.

Medlem

Det är ju bara en rekommendation, ingen regel/lag.

Så föräldrar till barn ska få en uppfattning om vilken ålder spelet kan passa.

Medlem
Skrivet av Xphome:

Får butiker vägra att sälja ett 18+ spel till en som är under 18? Är nästan som diskriminering

Tekniskt sett får du som är 15 inte köpa spel (eller godis, eller tidningar, eller...) överhuvudtaget utan förälders samtycke, enligt föräldrabalken som nämndes i artikeln. I praktiken kan det förstås råda underförstått samtycke och sånt, beroende på omständigheterna... och när du är 16 får du göra vad du vill med pengar du själv tjänat ihop.

Medlem
Skrivet av andman:
Skrivet av Xphome:

Får butiker vägra att sälja ett 18+ spel till en som är under 18? Är nästan som diskriminering

Tekniskt sett får du som är 15 inte köpa spel (eller godis, eller tidningar, eller...) överhuvudtaget utan förälders samtycke, enligt föräldrabalken som nämndes i artikeln. I praktiken kan det förstås råda underförstått samtycke och sånt, beroende på omständigheterna... och när du är 16 får du göra vad du vill med pengar du själv tjänat ihop.

Men dom får inte vägra att sälja ett 18+ spel till en som är 16-17 alltså?

Inaktiv

Jag som trodde att spel endast var fantasi?
Nejmen jag har alltid gillat PEGI och roligt att få läsa en sådan artikel som denna.

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av andman:
Skrivet av Xphome:

Får butiker vägra att sälja ett 18+ spel till en som är under 18? Är nästan som diskriminering

Tekniskt sett får du som är 15 inte köpa spel (eller godis, eller tidningar, eller...) överhuvudtaget utan förälders samtycke, enligt föräldrabalken som nämndes i artikeln. I praktiken kan det förstås råda underförstått samtycke och sånt, beroende på omständigheterna... och när du är 16 får du göra vad du vill med pengar du själv tjänat ihop.

Men dom får inte vägra att sälja ett 18+ spel till en som är 16-17 alltså?

Får och får. Det är ju inte ett krav att dom måste följa åldersrekomendationerna. Men dom är ju knappast tvingade enligt lag att sälja nåt till dig om du vill ha det och är under 18 år som gränsen antyder.

För övrigt mycket bra artikel FZ. Den tackar jag för. Själv anser jag likså som andra här att PEGI är ett bra ålderssystem. Barn ska faktiskt inte få se allt. Vissa spel kräver ju ändå en viss mognadsgrad.

Medlem

PEGI fyller ett syfte som en rent informativ tjänst som ger en sånär shot-in-the-dark-uppskattning av ett spel och sammanfattar innehållet med ikoner.

PEGI bör dock inte användas av butikskedjorna som en vass pinne för att fäkta bort vissa människor. Alla är olika och mognar och åldras olikt, och det är därför misantropiskt och ovist att försöka kategorisera människor efter abstrakta siffror med plustecken. Den överränskommelsen ska ske mellan förälder och ungdom.

Om man inte får köpa spelet av nazist-GAME så tankar man det gratis från TBP. Case closed, tillgång och efterfrågan vinner igen.

Medlem

Bra artikel. Till skillnad från så många andra så gillar jag den utveckling FZ tagit till att innehålla mera brett material, m.a.o. att recensera konsolspel och barnspel, intervjua folk i branchen och nu en sån här artikel. Jag ser gärna mer sånt.

Medlem

Mycket intressant artikel. Bra skrivet

Inaktiv

Bryr sig någon om detta i verkligheten då?? Har väldigt svårt att företag skulle bry sig om någon åldesmärkning överhuvudtaget i Sverige (med undantag för tobak och sprit)..

Sen att Game har en policy är ju vackert men någon som testat att dom verkligen efterlever den?

Inaktiv

Hmm... Jag anser att barn inte tar skada av våldsamma spel utan att det mer fungerar som en aggressionsavlösare. Kanske får se till barnets omständigheter iofs men jag har spelat våldsamma spel hela mitt liv och har inte tagit någon skada av det (med detta menar jag att den enda gången jag slog någon var när jag försvarade mig vid misshandel).

@Fargo: Den enda graden av mognad jag har behövt i spel är väl intelligens för att fatta vad man ska göra för att komma förbi nästa hinder.

@Aresz: Lite kul att dom säger att dom har en policy att inte sälja spel till "minderåriga" eftersom jag köpte Hitman Blood Money som tolvåring.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Bryr sig någon om detta i verkligheten då?? Har väldigt svårt att företag skulle bry sig om någon åldesmärkning överhuvudtaget i Sverige (med undantag för tobak och sprit)..

Sen att Game har en policy är ju vackert men någon som testat att dom verkligen efterlever den?

Jag var tvungen att visa legg när jag skulle köpa Age of Conan för de ville se om jag verkligen var 18 år...

Medlem
Skrivet av Urkalak:

Hmm... Jag anser att barn inte tar skada av våldsamma spel utan att det mer fungerar som en aggressionsavlösare. Kanske får se till barnets omständigheter iofs men jag har spelat våldsamma spel hela mitt liv och har inte tagit någon skada av det (med detta menar jag att den enda gången jag slog någon var när jag försvarade mig vid misshandel).

@Fargo: Den enda graden av mognad jag har behövt i spel är väl intelligens för att fatta vad man ska göra för att komma förbi nästa hinder.

@Aresz: Lite kul att dom säger att dom har en policy att inte sälja spel till "minderåriga" eftersom jag köpte Hitman Blood Money som tolvåring.

såklart så finns det butiker där dom som arbetar skiter totalt i deras policy så är det nog för alla företag.


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv
Skrivet av Shammon:

Jag var tvungen att visa legg när jag skulle köpa Age of Conan för de ville se om jag verkligen var 18 år...

Ahh fint det ju!

Inaktiv

Jobbar själv på Media Markt och var faktiskt så sent som idag tvungen att be en pojke hämta sina förälder när han skulle köpa Left 4 Dead. Hans mamma tyckte det var bra att jag hade lagt märke till åldersgränsen och hon blev ganska tveksam till hans köp.

Jag tycker det är bra med PEGI märkningar, som i detta fallet idag.
Han köpte dock ändå spelet när han fick hennes tillåtelse.

Medlem

Game i Skellefteå pendlar lite fram och tillbaka med det här, jag köpte Grand Theft Auto IV helt utan problem men blev stoppad då jag skulle köpa Left 4 Dead..tur att de annars är schysta som fan på det stället

Medlem
Skrivet av Aresz:

Bryr sig någon om detta i verkligheten då?? Har väldigt svårt att företag skulle bry sig om någon åldesmärkning överhuvudtaget i Sverige (med undantag för tobak och sprit)..

Sen att Game har en policy är ju vackert men någon som testat att dom verkligen efterlever den?

Tror det beror på den som sitter i kassan. Jag var tvungen att dra med mig farsan när jag skulle köpa Gta 4 på GAME (kändes ju lite töntigt med tanke på att man var 17).

Medlem

Känns så surt att man måste ha "föräldrarnas tillstånd" för att köpa spel som är typ 18+. Har råkat ut för det en gång, men har köpt GTA 4 i affären i samma butik som jag blev nekad på utan något problem som hällst. Allt hänger på vem som står i kassan


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Har hänt mig ibland att jag har blivit stoppad när jag var är ute efter 18 års spel men spelaffären låter än då ringa hem till sina föräldrar som sen kan acceptera. Otroligt bra tjänst.

Inaktiv

Lite synd att många tror att det är olagligt att bryta mot dessa. Det är bara riktlinjer!

Skrivet av Xphome:
Skrivet av andman:
Skrivet av Xphome:

Får butiker vägra att sälja ett 18+ spel till en som är under 18? Är nästan som diskriminering

Tekniskt sett får du som är 15 inte köpa spel (eller godis, eller tidningar, eller...) överhuvudtaget utan förälders samtycke, enligt föräldrabalken som nämndes i artikeln. I praktiken kan det förstås råda underförstått samtycke och sånt, beroende på omständigheterna... och när du är 16 får du göra vad du vill med pengar du själv tjänat ihop.

Men dom får inte vägra att sälja ett 18+ spel till en som är 16-17 alltså?

Finns ingen lag emot åldersdiskriminering ÄN, tror jag. Det vill säga att det får vägra.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Jag gillar inte PEGI.
Jag tror att många inte blir påverkade av dagen spel.
Det är mer våld på tv,internet och en jäkla massa andra ställen än vad det är på dator spel.
Jag ogillar också att det finns en chans att jag inte får köpa spelen jag vill

Medlem

Jag minns då jag var 11-12 år och var inne på en spelaffär. Hittade Duke Nukem : Time To Kill till playstation 1. Såg skittufft ut och var ifrån 18 år. Gick till kassan och skulle köpa men det gick inte haha

Medlem

... allt jag lyckas klämma fram efter att ha läst artikeln är ett apatiskt: "... och?".


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Inaktiv

Ofta ligger åldersmärkningen lite väl högt. Ett spel får ofta 18+ trots att det inte är "värre" än en film med 15- eller t o m 11-årsgräns.
Annars är PEGI ett bra initiativ som oinsatta föräldrar kan luta sig mot. Sedan är förstås frågan om det är särskilt svårt att få tag på spelet som minderårig.


signatur

Now where's your fucking god?!

Inaktiv

Tycker bara det här är löjligt!
skulle själv köpa HL2 när det kom ut, var väl runt 15-16 då.
Men dom i kassan sa att jag var tvungen att ha föräldrarnas tillstånd för att få köpa HL2 som är 18+ medans uppföljarna är 16+?.
Aja så jag fick ju ta och ringa morsan och säga hur det låg till, så fick dom i kassan snacka med henne som godkände att jag fick köpa spelet.

12
Skriv svar