PEGI i realiteten

Medlem

Bra artikel men jag önskar att de på GAME läser den. De vägrar att sälja spel till dem som är under gränsen. Men och andra sidan så får man då ringa till föräldrarna och då får man köpa spelet.
Men om de nu vägrar att sälja spelet fast det inte finns nåt lag på det så...får man typ stämma dem?


signatur

Trying is the first step towards failing

Medlem
Skrivet av Vike15:

Men om de nu vägrar att sälja spelet fast det inte finns nåt lag på det så...får man typ stämma dem?

Det är upp till dom vem dom vill sälja till.
Dom kan till och med om du vill bara sälja till 100 åringar. Det är inte så lönsamt men som sagt upp till säljaren.

Andligen till varför dom väljer att göra så är att där finn inte så många upp till 18 år som har så hög inkomst. Alltså kommer oftast pengarna från föreldarna.

Så jag tror det är ett marknadsföringssätt.

Inaktiv

Jag hade ju då aldrig handlat i en butik som nekat mig köp av ett spel för att jag inte hade legitimation på mig.

Fast sen köper ju inte jag spel heller så det är win-win för mig.

Medlem
Skrivet av Vike15:

Bra artikel men jag önskar att de på GAME läser den. De vägrar att sälja spel till dem som är under gränsen. Men och andra sidan så får man då ringa till föräldrarna och då får man köpa spelet.
Men om de nu vägrar att sälja spelet fast det inte finns nåt lag på det så...får man typ stämma dem?

Skrivet av trekis:

Det är upp till dom vem dom vill sälja till.

Diskrimineringslagen (2008:567) trädde i kraft den 1 januari 2009 och har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. Citat: Wikipedia.org

Stämma dem? Nja...du skulle kunna vända dig till D.O ( Diskrimineringsombudsmannen ) men jag är tveksam till att de skulle driva ärendet vidare.

Medlem
Skrivet av anomali:

men jag är tveksam till att de skulle driva ärendet vidare.

Och drivs inte målet vidare så blir det i slutändan att dom säljer till vilka dom vill.

Sen så är inte det något nytt att diskriminera via ålder, för ett antal år sedan så var det samma grej på krogen. Visst det är lite skillnad, förut så hade dom skillnader på åldergränser mellan tjejer och killar. Men lagen säger att man ska vara 18år för att få komma in på krogen men hur många har inte en högre åldersgräns. Där är vissa krogar där du inte kommer in om man inte e över 30år exempelvis.

Medlem

@ Trekis

Anledningen till att jag tror att de inte skulle driva det vidare är att de förmodligen prioriterar annan diskriminering, tex mot funktionshindrade, rasism etc. Vilket jag iof har förståelse för. Blir du åldersdiskriminerad så är det ju inte ett "statiskt tillstånd". Du kommer om några år kunna köpa det där blodiga spelen när du har åldern inne. Visst det är diskriminering men jag har svårt att gå i taket över en sån grej. Luktar lite i-lands problem.

12
Skriv svar