"Put down the controller" & "Designing games for none gamers"

Medlem
"Put down the controller" & "Designing games for none gamers"

Året var någon gång innan, 2005 eller vänta nu vilket år som helst innan 2005. Av spel industrin att döma går allt fler företag "the casual" way med sina spel, vilket innebär en mängd "löjliga" förenklingar främst för konceptet "jump in" , "jump out" på konsoler. Det hela handlar om att spel förenklas , dumas ner ordentligt och har man följt spelutvecklingen sedan 90-talet så inser man detta ganska snart.

Tro mig jag ville inte påstå att Quake är ett komplicerat spel, inte heller är Counter-Strike särskilt svårt att begripa, dock med dagens standarder skulle dessa om så släppts 2010 ha en rad mer fördummade funktioner än originalen.

Tidigare såg vi saker som dedikerade servrar, server inställningar i mängder, mod support m.m frekvent från utvecklare medan i dagens läge får PC spelare gå ner på knä och be om att få något i närheten av detta samtidigt som konsollfolket generellt sätt ber oss hålla käften.

Man gör alltså spel som redan är otroligt arkadiga men på ett bra sätt mer födummade genom att även plocka bort rekyler, sid-specifika vapen, ta bort 1-shot hs lägga till massa "coola uppgrades " bara för "coolhets faktorn hos Ray som vill ha sitt lasersikte".

Helt enkelt så handlar det bara om en sak , "make sure the console gamer doesn't put down the controller in frustration" och även "Give him a ton of warnings, chances and support before he dies".

I dagens spelutvecklingsmiljö känns det som företag helt enkelt designar spel för icke gamers i sin jakt på den kommersiella succen. Passionen verkar vara bortblåst i alla fall från vissa titlar utvecklade av stora företag, och vi får förlita oss mer och mer på simulatorer om vi vill hitta PC anpassade spel. Tripwire , Frictional Games, Maddox Games ja mindre företag är dem som fortfarande vågar så känns det.

Jag vågar med ganska stor säkerhet påstå att vi kommer aldrig mer få se spel som Counter-Strike, Medal of Honor Allid Assault, Call of Duty 1 osv igen den tiden är förbi och sorgligt nog även clan tiden och e-sport. Utvecklarna verkar inte heller se den otroliga potentialen för bland annat fri marknadsföring via ett spel som blir populärt clan-wise och e-sport wise.

Vad vore Quake , Counter-Strike serien utan den otroligt lyckade e-sport scenen, de hittills mest populära spelen som fortfarande är bland de mest spelade både casual , och competetive.

Slutligen vill jag säga att ja, jag är tamefan besviken på vart industrin är på väg och jag är säker på att jag inte är ensam om denna åsikt. Vill man som casual gamer kasta skit på oss som faktiskt bryr oss om vad vi får i produkterna får man väl göra det, det är väl bara ännu mer sorgligt att folk bara accepterar det blankt och det visar ju även vart majoriteten av pengarna ligger.

#blogg

Medlem
"Put down the controller" & "Designing games for none gamers"

Kan inte annat än att hålla med, det är så förbannat deprimerande

Medlem

Piratandet står nog bakom mycket av konsolsatsningen.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Piratandet står nog bakom mycket av konsolsatsningen.

Sluta.. Det där argumentet börjar bli gammalt och uttjatat. Vissa personer verkar vara av den åsikten att piratning är ett senare fenomen som "drabbade" industrin nån gång under 00-talet.

Spelpirater har funnits sen amigans tid och tidigare. Underligt att branschen övelevt i över 20år av olaglig nerladdning men nu helt plötsligt är den anledningen till att spelen säljer dåligt, bolag dukar under, konsollerna tar över marknaden, växthuseffekten och irakkriget..

Jag ska säga dig att du hade inte sett vissa av dagens spelserier om det inte vore för piratkopieringen. Någon som minns varför UnrealTournament kom från ingenstans och sopade mattan med Q3?

Och slutligen, lägg ner den naiva tron att piratkopiering enbart finns inom PC marknaden. Vartenda spel till vilken konsoll du än behagar har säkerligen 2-3 dedikerade releasegrupper som hängivet ger ut spelen på diverse "gratissidor".

Jag menar inte detta som något sorts personligt påhopp mot dig Templar, jag respekterar dina värderingar och håller annars med dig om mångt och mycket. Men jag är bara allmänt trött på just detta argument.

För övrigt, On topic så håller jag med.
Spelindustrin har följt resterande av nöjesbranschen ner i girighetsträsket. Sälj stort sälj mycket. Små tillverkare blir uppköpta och tvingade att spela inom ramarna. Sorgligt.

Medlem

Det bästa exemplet måste vara Morrowind - Oblivion.

1
Skriv svar