Hur mycket är min dator värd?

Inaktiv
Hur mycket är min dator värd?

hej , jag funderar på att sälja datorn på blocket , men det hela beror på hur mycket jag kan få ut av det hela , jag har väl haft datorn i ca 4-5 månader tror jag så datorn har väl 2.5 års garanti kvar.

innehåller: *Chassi* - Colormasterstacker 832
----------------------------------------------
*Nätdel* - En väldig kraftfull 600w nätdel
----------------------------------------------
*Moderkort* - Asus striker extreme 680i
----------------------------------------------
*Cpu* - Intel core duo E6850 3.0 ghz
----------------------------------------------
*Grafikort* - Leadekt 8800 ultra
----------------------------------------------
*Minne* - 2x 2048 mb Pc-6400(800 mhz) = totalt 4096mb
----------------------------------------------
*Hårdisk* - Samsung 500 gb 7200rpm
----------------------------------------------
*Dvd-brännare* - Samsung dvd-brännare
----------------------------------------------
*Cpu-kylning* - Thermalright Ultra-120A+ 120mm fläkt
---------------------------------------------
*Operativ system* - Windows vista ultimate 32-bits(orginal med skiva)
----------------------------------------------

Edit: jag kan säga att min dator kostar ungefär 16.500kr i delar osv , men datorn är köpt hel med 3 års garanti

Inaktiv

10 000 - 12 000 kr kanske?

Inaktiv

naah ,, folk säljer sämre datorer på blocket . för mer än 16.000kr juh , bara att kolla in ''ultimate gaming''

nj
Medlem
Skrivet av david_dellblom:

naah ,, folk säljer sämre datorer på blocket . för mer än 16.000kr juh , bara att kolla in ''ultimate gaming''

Bara för att de säljs till löjliga överpriser så betyder det inte att det faktiska värdet är i närheten av priset någon okunnig stackare möjligen betalar (om någon nu får för sig att köpa de snordyra sakerna).

Att det dessutom dyker upp ny hårdvara som är mer prisvärd än den äldre gör det inte så vidare mycket bättre för andrahandsvärdet.

Inaktiv

NJ men hur mycket tror du att jag kan få sålt datorn för då eller är det ingen idé , för i sånna fall så behåller jag datorn?

Medlem
Skrivet av david_dellblom:

hej , jag funderar på att sälja datorn på blocket , men det hela beror på hur mycket jag kan få ut av det hela , jag har väl haft datorn i ca 4-5 månader tror jag så datorn har väl 2.5 års garanti kvar.

innehåller: *Chassi* - Colormasterstacker 832
----------------------------------------------
*Nätdel* - En väldig kraftfull 600w nätdel
----------------------------------------------
*Moderkort* - Asus striker extreme 680i
----------------------------------------------
*Cpu* - Intel core duo E6850 3.0 ghz
----------------------------------------------
*Grafikort* - Leadekt 8800 ultra
----------------------------------------------
*Minne* - 2x 2048 mb Pc-6400(800 mhz) = totalt 4048mb
----------------------------------------------
*Hårdisk* - Samsung 500 gb 7200rpm
----------------------------------------------
*Dvd-brännare* - Samsung dvd-brännare
----------------------------------------------
*Cpu-kylning* - Thermalright Ultra-120A+ 120mm fläkt
---------------------------------------------
*Operativ system* - Windows vista ultimate 32-bits(orginal med skiva)
----------------------------------------------

Edit: jag kan säga att min dator kostar ungefär 16.500kr i delar osv , men datorn är köpt hel med 3 års garanti

varför sälja en sån gobit?!


signatur

B lup

Inaktiv

För att han lider av ett svårt case of ambivalens angående allt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Not: 2 * 2048 = 4096

Inaktiv

Blocket säljer begagnade datorer dyrare än vad en ny kostar så Blocket är ingen bra referens. Om du ska sälja så sälj smabbt som tusan iom att grejorna rasar i pris.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

det är bara en tanka jag har , asså det känns som om jag bara spelar på datorn , jag köpte min dator för 22.000 , och redan nu efter 4-5 månader så kostar datorn 16500 i delar . men om man plussar man på bygg och garanti kostnaden så blir det ungefär 19.000 ,..

jag har ett litet problem , jag köper en dator och efter 4-6 månader säljar ja datorn för hälften och sedan köper nytt , så fort det kommer ut nya delar då står jag inte ut med att det finns bättre än vad jag har nu , men som sagt det kommer ju ut saker minst varje dag .

nj
Medlem

Om du inte står ut med att det dyker upp nya och bättre saker så är datorer nog inget du ska hålla på med, för så kommer det alltid vara.

Nu brukar jag sällan värdera begagnade delar, men rent logiskt så kan jag dra upp några punkter som drar ner priset på dina delar:
Moderkortet är förmodligen delvis "värdelöst" för tänkbara uppgraderingar. Moderkort som använder nVIDIAs nForce 680i-chipset är bekräftade att inte fungera med Yorkfield-baserade processorer utan en hårdvaruändring. Wolfsdale däremot ska gå bra så nöjer man sig med att enbart köra en dual core-processor så är det väl ok, men vill man köra en nyare quad core med 45nm tillverkningsprocess så är det nog bara att byta moderkort.

Grafikkortet må kanske ha varit det bästa på marknaden, men löjligt dyrt är det med.
Snart dyker AMD/ATI:s Radeon HD 3870X2 upp på marknaden och om de läckta testerna stämmer så ser det onekligen intressant ut, särskilt med tanke på att det ser ut att kunna köpas för under 4000kr enligt de preliminära priserna på Prisjakt, och det är då utan att kortet ens listats hos de stora butikerna, detta jämfört med 8800Ultra som ännu ligger över 5100kr som lägst.

Garanti kan även vara en sån där sak som överhuvudtaget inte har något andrahandsvärde då den egentligen bara gäller mellan butiken och kunden som köpte varan från butiken. Visst att fabriksgaranti existerar på de enskilda komponenterna, men då är det upp till den som köpt delarna att själva kontakta tillverkaren och skicka delarna dit företaget vill ha dem skickade och stå för alla fraktkostnader och liknande själv.
Nu kan dock en hel del butiker visa goodwill och låta personer som köpt saker begagnat utnyttja originalgarantin, men det är inget som de är skyldiga att göra, särskilt inte när det står namn och andra kontaktuppgifter på fakturan.
Enda sättet att vara helt säker på vad som gäller med garantin är att kontakta butiken och fråga om det hela.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Om du inte står ut med att det dyker upp nya och bättre saker så är datorer nog inget du ska hålla på med, för så kommer det alltid vara.

Nu brukar jag sällan värdera begagnade delar, men rent logiskt så kan jag dra upp några punkter som drar ner priset på dina delar:
Moderkortet är förmodligen delvis "värdelöst" för tänkbara uppgraderingar. Moderkort som använder nVIDIAs nForce 680i-chipset är bekräftade att inte fungera med Yorkfield-baserade processorer utan en hårdvaruändring. Wolfsdale däremot ska gå bra så nöjer man sig med att enbart köra en dual core-processor så är det väl ok, men vill man köra en nyare quad core med 45nm tillverkningsprocess så är det nog bara att byta moderkort.

Grafikkortet må kanske ha varit det bästa på marknaden, men löjligt dyrt är det med.
Snart dyker AMD/ATI:s Radeon HD 3870X2 upp på marknaden och om de läckta testerna stämmer så ser det onekligen intressant ut, särskilt med tanke på att det ser ut att kunna köpas för under 4000kr enligt de preliminära priserna på Prisjakt, och det är då utan att kortet ens listats hos de stora butikerna, detta jämfört med 8800Ultra som ännu ligger över 5100kr som lägst.

Garanti kan även vara en sån där sak som överhuvudtaget inte har något andrahandsvärde då den egentligen bara gäller mellan butiken och kunden som köpte varan från butiken. Visst att fabriksgaranti existerar på de enskilda komponenterna, men då är det upp till den som köpt delarna att själva kontakta tillverkaren och skicka delarna dit företaget vill ha dem skickade och stå för alla fraktkostnader och liknande själv.
Nu kan dock en hel del butiker visa goodwill och låta personer som köpt saker begagnat utnyttja originalgarantin, men det är inget som de är skyldiga att göra, särskilt inte när det står namn och andra kontaktuppgifter på fakturan.
Enda sättet att vara helt säker på vad som gäller med garantin är att kontakta butiken och fråga om det hela.

Har väntat på att du skulle skriva , jo jag håller med , men bör jag försöka sälja till ett högt pris nu medan jag kan , för jag tror verkligen att min dator inte kommer att klara av de allra nyaste spelen som kommer ut innom 1 år ,

ärligt talat så visste jag att denna dagen skulle komma efter några månader eftersom jag sålde min förra dator redan 4 månader efter att jag hade köpt den , och då var det de allra bästa delerna som var ute på marknaden ,

bör jag försöka sälja allt nu till ett högt pris nu medan jag kan , och hålla mig till en ps3:a tills alla nya delar kommer ut osv ?

eller

Bör jag chansa på att handla genom Ebay(usa) och köpa billiga delar där , dator delar är ganska så billigt där just nu , och nej ingen tull eller moms avgift tillkommer , nackdelen är att man verkligen måste lite på personen man köper ifrån?

nj
Medlem
Skrivet av david_dellblom:

Har väntat på att du skulle skriva , jo jag håller med , men bör jag försöka sälja till ett högt pris nu medan jag kan , för jag tror verkligen att min dator inte kommer att klara av de allra nyaste spelen som kommer ut innom 1 år ,

ärligt talat så visste jag att denna dagen skulle komma efter några månader eftersom jag sålde min förra dator redan 4 månader efter att jag hade köpt den , och då var det de allra bästa delerna som var ute på marknaden ,

bör jag försöka sälja allt nu till ett högt pris nu medan jag kan , och hålla mig till en ps3:a tills alla nya delar kommer ut osv ?

eller

Bör jag chansa på att handla genom Ebay(usa) och köpa billiga delar där , dator delar är ganska så billigt där just nu , och nej ingen tull eller moms avgift tillkommer , nackdelen är att man verkligen måste lite på personen man köper ifrån?

Tja, alla har väl olika åsikter men jag tycker att mina datordelar har hållit bra i 2-3 års tid. Enda egentliga anledningen till att jag bytte ut min Opteron till en Conroe-processor var för att jag lessnade på allt strul som var med moderkorten jag fick tag på. Annars så hade jag nog suttit med de delarna ett hyfsat tag till, och de var betydligt sämre än det du har nu.
Men men, alla har olika åsikter.

Vill du få ut så mycket som möjligt så är det väl bara sälja datorn så fort som det bara går, för värdet lär då inte gå upp om något extremt nu inte händer med marknaden.
Fast å andra sidan om du ska vänta på nya delar så kommer det ju inom en nära framtid ännu nyare delar så hur länge efter du köpt nya delar då kommer det bli samma sak igen som nu?
Antingen så är det bara du vänjer dig vid att datordelar kommer rätt snabbt bli ersatta av bättre grejer och att konfigurera spel efter hårdvaran i datorn, och att köpa det allra dyraste i tron om att det kommer fungera jättebra med maximal inställning i alla de senaste/kommande spelen inte håller.
Annars så är det nog bara att du håller dig till konsoller eftersom spelen är skriven specifikt för den hårdvaran (även om multiplattformsspel kanske inte alltid är lika väl-tweakade som spel som bara släpps till en plattform).

Att handla via eBay är ingen garanti på att du slipper tullen, köper du från säljare utanför Europa så är det samma chans för att tullen tar paketet och det tillkommer moms och andra kostnader. Är väl dessutom ett skattebrott att inte betala moms på varor köpta från utlandet om jag inte minns fel...

Inaktiv

Sälj den hel ihopplockad på Blocket så får du bäst pris.
Det är egentligen ingen akut tid i dagsläget att köpa nytt eftersom
man just nu bör ligga lite i kölvattnet och vänta.
Men ska du sälja bör du göra det direkt och sedan plocka ihop en burk för cirka 10K medans saker och ting utvecklas.

EU = Tullfritt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Va?! Köper du bara nytt med 4-6 månaders mellanrum?! Jag köper ny dator varje månad för att inte hamna på efterkälken! Man måste ju ha det värsta som finns hela tiden!

[/ironi]

Det är ju helt vansinnigt att köpa ny dator 2-3 gånger om året bara för att det kommit ut nya saker. Allvarligt talat - köp en konsol istället och spara pengarna du hade slängt bort på onödiga datorköp hela tiden.

Medlem

Men lilla du :).
Det är precis som när man köper en bil eller vafan som helst den sjunker dirr i halva värdet såfort du rör grejen, sen att blocket har folk som säljer 3200+ för 8000kr jag de finns folk till allt och ibland lyckas det t.o.m om köparen inte har någon aning om vad han/hon gör.

Anyway skulle säga att din dator är värd runt 11.000kr , jag skulle inte köpa den för mer iaf.

Sen om det är uppgradera du funderar på fattar jag inte varför. Du kommer inte märka någon som helst skillnad alls.

Medlem

vad värderar ni mitt till

17" skärm

Medium tower 2x80mm fläktar
corsair 620W modulär bätagg
ASUSEN8800Ultra
E6600cpu
kingston hyper c 4gb
2x250gb samsung
dvd-rw

ja det är väl det ungefär

maila mig eller messa

petri.koskela@comhem.se

Inaktiv

fin bump på en 4 månaders gammal tråd


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Medlem

somebody´s gotta do it

Medlem
Skrivet av ASUSEN8800GTS:

somebody´s gotta do it

Nej

Medlem
Skrivet av ASUSEN8800GTS:

somebody´s gotta do it

onödigt svar

Medlem

jahapp ville bara veta vad ni trodde min dator var värd men eftersom det verkar vara ett känsligt ämne så

strunta i det då

Medlem

jaha ja jag visste inte att jag bumpade tråden så ber om ursäkt för det

som sagt ville bara få en ungefärlig värdering på datorn men om denna tråd nu är gammal och jag råkade bunpa den...varför var den aktiv?

1
Skriv svar