"Piratkopiering har hjälpt industrin"

Robot
"Piratkopiering har hjälpt industrin"
Medlem
"Piratkopiering har hjälpt industrin"

Let the flamewars begin!

Medlem

Sad but true, antar jag.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

< Ding ding, first round >

Äntligen någon som fattat det här :>

Medlem

Tror han kan ha en poäng med det han säger. Angående Doom var det nog ganska många som inte betalade för det med tanke på att hela första kapitlet var shareware (som jag minns det iaf), det var tider det:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Seriöst, industrin tjänar mer än någonsin, försäljningen bara ökar och ökar. Förstår verkligen inte varför företagen stretar i mot så mycket när piratkoperingen har uppfostrat så många av dom som har revolutionerat branschen och så många andra områden. Låter ha naturen sin gång, ni kommer aldrig tjäna mer pengar för att ni jagar fildelare.

Medlem
Medlem

Det är ungefär som med musik jag menar det finnas massor av band som jag har hittat tack vare piratkopiering. Och nu köper jag deras skivor man köper ju knappast skivor av ett band man inte känner till eftersom skivorna är så dyra.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Seriöst, industrin tjänar mer än någonsin, försäljningen bara ökar och ökar.

Jasså, varför går så många bolag i graven då? Hur många av de som gör spel går med vinst?

Blanda inte ihop omsättning och vinst.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Seriöst, industrin tjänar mer än någonsin, försäljningen bara ökar och ökar.

Jasså, varför går så många bolag i graven då? Hur många av de som gör spel går med vinst?

Blanda inte ihop omsättning och vinst.

Har ju funnits en massa artiklar här om hur försäljningen ökat. Bolagen går under tackvare att dom har överetablerat sig och fallit under sin egna vikt. Detta är deras eget fel och har inget med kunderna att göra i flesta fall. Det kommer bli bra igen när dom anpassat sig till en realistisk nivå igen istället för att anställa 2000 personer när det behövs 500 st.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Seriöst, industrin tjänar mer än någonsin, försäljningen bara ökar och ökar.

Jasså, varför går så många bolag i graven då? Hur många av de som gör spel går med vinst?

Blanda inte ihop omsättning och vinst.

Tja, så länge det finns något spelföretag alls i världen som går med 1 kr i vinst, så kommer vissa ta det som ursäkt för att piratkopiera. "Piratkopieringen gör ju ingenting, företagen går ändå med vinst!!"

Medlem
Skrivet av Frux:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Seriöst, industrin tjänar mer än någonsin, försäljningen bara ökar och ökar.

Jasså, varför går så många bolag i graven då? Hur många av de som gör spel går med vinst?

Blanda inte ihop omsättning och vinst.

Tja, så länge det finns något spelföretag alls i världen som går med 1 kr i vinst, så kommer vissa ta det som ursäkt för att piratkopiera. "Piratkopieringen gör ju ingenting, företagen går ändå med vinst!!"

Tror inte du ens försöker förstå vad jag menar, hur många tror du som är designer, gör modeller etc gjorde det med licensierade produkter till en början när dom började lära sig och en lång tid tills dom började jobba med det? Utan piratkopieringen så hade det inte sett ut som det gör idag.

Medlem

Det var väl bra!

Skrivet av Margy:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Seriöst, industrin tjänar mer än någonsin, försäljningen bara ökar och ökar.

Jasså, varför går så många bolag i graven då? Hur många av de som gör spel går med vinst?

Blanda inte ihop omsättning och vinst.

Det är ju knappast piratkopiering som gör att företagen går under utan det nuvarande ekonomiska klimat som gör att företagen faller.

Medlem

"Missförstå inte, jag förespråkar inte piratkopiering... men hur skulle Quake, Doom, Starcraft, Counter-Strike eller Half-Life kunnat bygga upp omfattande brand recognition utan ett omfattande nätverk av gamers som öppet delade med sig av dessa spel."

Både Starcraft och CS behöver man ju cdkey för att kunna spela på nätet. Är väl knappt någon som spelar dom på Lan, om man jämför med internet.

Medlem

personligen så köpte jag quake fast jag hade skaffat spelet via en kompis, gratis

Medlem

Vad hjälper det att det finns vissa saker som är positiva?
Det är fortfarande ett lagbrott och något olagligt , hoppas inte folk som tankar känner att de hjälper till med något, sånn här PR är ju bara löjlig.

Sure det finns kanske på nåt sätt att det gynnar men det gör desto mer skada uppenbarligen!

Medlem

de spel man gillar visar man att man diggar genom att köpa dem eller ge pengar till projectet..

man vill ha orginal.

Medlem
Skrivet av Håkan:

"Missförstå inte, jag förespråkar inte piratkopiering... men hur skulle Quake, Doom, Starcraft, Counter-Strike eller Half-Life kunnat bygga upp omfattande brand recognition utan ett omfattande nätverk av gamers som öppet delade med sig av dessa spel."

Både Starcraft och CS behöver man ju cdkey för att kunna spela på nätet. Är väl knappt någon som spelar dom på Lan, om man jämför med internet.

Han snackar ju om hur spelen ursprungligen blev stora. När StarCraft och Counter-Strike släpptes i slutet av 90-talet (-98 resp. -99) var det det fortfarande väldigt många som hade ISDN som bäst och folk åkte till Remedy och DreamHack för att överhuvudtaget kunna ladda ner grejer. När jag började lira CS - tror det var beta 4 - var det bara att kånka dator och tung CRT till polare som gällde

Medlem

Började med att jag spelade "gratisspel" eftersom det ändå inte kostade något mer än bandbredd och slutade med att jag köpt massor av spel till PC och konkat hem en konsoll + köpt spel.

Detta hade aldrig hänt utan "gratisspelen" oc jag hade istället haft mer tid i mitt liv samt att spelindustrin varit någon milleprocent fattigare.

Fy för fildelning!


signatur

Det var detta...

Inaktiv
Skrivet av andman:

Han snackar ju om hur spelen ursprungligen blev stora. När StarCraft och Counter-Strike släpptes i slutet av 90-talet (-98 resp. -99) var det det fortfarande väldigt många som hade ISDN som bäst och folk åkte till Remedy och DreamHack för att överhuvudtaget kunna ladda ner grejer. När jag började lira CS - tror det var beta 4 - var det bara att kånka dator och tung CRT till polare som gällde

CS var ju dessutom gratis i början och StarCraft behövde man inte unika cdkeys för.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Både Starcraft och CS behöver man ju cdkey för att kunna spela på nätet. Är väl knappt någon som spelar dom på Lan, om man jämför med internet.

Tro mig, SC, Warcraft, Quake, doom, D1 och övriga spel var det LAN som gällde för mig och kompisarna när vi spelade "back in the days" när dessa spel släpptes. När 56k-modemen kom och man kunde slåss lite mot LPBs med klanerna i Quake på nätet.

Spelar fortfarande inte ett spel på nätet, utan det är lokalt när jag vill själv ta mig en liten "runda" i nåt klassiskt gammalt spel.
Ser fram emot både D3 och SC2 när dem kommer släppas och jag betalar gärna en fast summa på XXX kr för att få spela det på min dator när jag känner för det utan DRM å allt jox.
Då vill jag ha boxen i hyllan också! The original..

MFZ
Medlem

bra spel säljer.. dåliga spel säljer inte...
rätt enkel matematik...

så jag tror inte piratkopieringen i sig är boven i dramat när vissa studios går under, för ärligt talat.. vem vill köpa ett dåligt spel.. och gör man det känner man sig blåst.. och såvitt jag vet så låter djungeltrumman rätt långt.... allra helst över internet bör jag tillägga.

kanske dags att lägga ner offentliga recensioner oxo för att dom kan drabba spelföretag negativt om spelen får dålig kritik, för jag tror inte det är utan anledning mutor och påtryckningar verkar vara hyffsat vanligt inom just den branschen.

en annan faktor är att just spelindustrin har en hög konkurrens och höga priser, vilket gör att folk inte köper allt för många titlar per månad eller år.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av zauii89:

Vad hjälper det att det finns vissa saker som är positiva?
Det är fortfarande ett lagbrott och något olagligt , hoppas inte folk som tankar känner att de hjälper till med något, sånn här PR är ju bara löjlig.

Sure det finns kanske på nåt sätt att det gynnar men det gör desto mer skada uppenbarligen!

Ett av de få brotten som faktiskt lönar sig. Och det kan man inte argumentera bort. 8)

Inaktiv

Jag köper endast spel jag anser vara bra nog för att slösa pengar på, samt spel som är gjorda av företag jag respekterar så som Dice och Blizzard. Kommer ALDRIG köpa ett red alert eller CC spel längre efter att EA har tagit över, kassare hantering av nätverkstjänster får man leta efter... EA... suck vilket mörker.
Vet att de är distrubitörer av många många spel de inte har rört, så som Mirrors edge, vilket iofs var kasst, men iaf. Står det bara EA på kartongen, då får den stå kvar i affären.

Medlem

det är som sagt en markant skillnad på fildelning och piratkopiering.

egentligen går det inte säga att ett företag är drabbat av fildelning vare sig de gäller spel, musik eller film för som sagt så är det en bra produkt som säljer.
allt handlar om att ge konsumenten respekt och få dom lojala.
man kan också se till dom egentliga inkomstkällorna och redan då börjar man fråga sig vart bolagen gör av med pengarna. säg att du gör ett spel som är budgeterat till 4milj. kronor (mer?) om du då har en publik på säg 500 000 människor som vi "vet" kommer att köpa spelet som ju står i affären för 400kr per exemplar så gör det alltså 200milj. kronor och det minus arbetskostnader samt budget och 500 000 personer är lite jämfört med te.x. så många som spelar World Of Warcraft.
samma sak är vid skapelsen av en film. säg att det inte släpps någon dvd efter bioreleasen. hur många biografer kan det tänkas finnas som kommer att vid fullsatta tillfällen visa den filmen? 80kr gör mycke om det är *3milj. (då det är cirka 6miljarder människor på våran planet)
åså tar vi ett kliv över till musikvärlden för att se till alla artister som faktist FÅR betalt för sin hobby, hur man nu kan gå in för att räkna med att tjäna något på en hobby som det faktist egentligen är. men idag finns alltså den möjligheten om du bara satsar, idoljuryns klapp på axeln hjälper nog inte många och elvis presley tror jag inte var drabbad av fildelning. att som artist tro att man blir världkändis på en dag och pengarna ramlar in över en är ungefär som att vänta på värme i en iskub.
som sagt, det är inte skivorna som rullar in dom riktiga pengarna. bli känd, jobba för det, lev för det och tjäna pengarna på diverse entrébiljetter istället.

tack för mig. nu kommer säkert någon eller ungefär alla att försöka leta upp motargument och annat jox men jag ser bara till det realistiska perspektivet, man kan ju inte tappa bort 200 miljoner kronor? (det är vad en människa tjänar ihop på en livstid om inte mer)


signatur

Chooch it

Medlem

Illegal kopiering har ALLTID funnits där. Innan datorerna kopierades VHS-kassetter, musikband etc etc. Det är iom Internet som detta tyvärr förenklats alltför mycket, och det växer upp generationer idag som inte ens förstår att de gör fel som "rycker hem" spel/musik/filmer från närmaste P2P-källa. De snarare förutsätter det, och det är det som är det sorgligaste. Det har blivit för enkelt och lättillgängligt, för i världen visste folk iaf att det var "fel" att kopiera, det bryr sig inte kidsen om idag.

Både musikbranschen och spelindustrin hanterar dock piratkopieringen på fel sätt. Istället för att se till att det finns en kvalitativ dragningskraft till att köpa, så lägger de tid och pengar på att utveckla och använda sig av idiotiska kopieringsskydd som sen drabbar de legala konsumenterna mer än piraterna.

Musik: Hade musikbranschen inte stretat emot så länge med sina CD-skivor utan anammat Internet som medium så det nog sett annorlunda ut idag. Om de erbjudit en märkbart bättre kvalitet genom att komprimera digitala format redan i sina studios etc, så hade audiofilerna säkert t o m föredragit (!) att köpa snarare än att ta hem en mp3-release med CD som ursprungsformat. Internet är dessutom ett fantastiskt medium för att komma i kontakt med nya artister.

Spel: Valve är på rätt spår med Steam utan tvekan. De erbjuder nånting som jag iaf anser fungera suveränt idag. Man kan logga på vilken maskin som helst och ta del av alla spel man har under sitt konto. Det finns dessutom en massa andra fördelar med liknande distributionsmodeller.
När jag köpte spel till Amigan för länge sen så fick man alltid med en massa suveräna planscher/extramaterial (Psygnosis etc), varför har dom skalat bort allt det där? Emballaget var ju en del av charmen när man la ner pengar på spel på den tiden, nu får man ingenting utöver ett DVD-fodral med manualen som PDF på skivan.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag köper aldrig nått! jag snattar även mat, när jag inte kan leva på polare o familjen!
Brukar även sno en o annan bil...
Internet snor jag av grannen som kör öppet tråd:)
O jag skäms inte för det!!!

Medlem
Skrivet av Roxxer:

Jag köper aldrig nått! jag snattar även mat, när jag inte kan leva på polare o familjen!
Brukar även sno en o annan bil...
Internet snor jag av grannen som kör öppet tråd:)
O jag skäms inte för det!!!

hade du bara haft ett jobb hade du varit rik...

man blir inte rik på höga inkomster - man blir rik på låga utgifter.


signatur

Chooch it

Medlem

Nu kilar jag in på ett sidospår på sätt och vis, men jag stora bolag brukar kunna leva kvar på 80talet, se hur bra och populärt spotify började bli, och vips drog flera stora skivbolag (inte all) in sina låtar, som försvar var det: "Men vi vill inte att all musik ska vara tillgänglig överallt i alla länder", vad sjutton tror de att de har att vinna på det?, i dagens läge vill alla ha allt, samtidigt, och det tekniska finns det inga hinder för, bara viljan hos de gamla stofilerna som behöver förnyas och ändras.!


signatur

Retro.

123
Skriv svar