Spela spel på WIDE-skärm?

Inaktiv
Spela spel på WIDE-skärm?

Hej,

Är det någon som vet hur bra det egentligen fungerar att spela spel på en Widescreen-skärm? Jag skall precis investera i en ny skärm och funderar på att köpa denna:
"LG TFT skärm 24" wide L246WH-BN (5 ms) HDMi"

Är det någon som har en åsikt eller kännedom om denna skärmen så tar jag tacksamt emot all fakta som ni kan tänkas ha. Är det en bra eller dålig skärm?
Jag ämnar främst använda skärmen till att spela spel på som t.ex "Crysis", "UT III", "NFS Street Pro", "CoD 4" och "MoH-Airborne" samt surfa på nätet och vanlig dokument/bildhantering!?

Kanske finns det någon bättre skärm för denna summa av 4000 kronor? Eller?


signatur

Intel Celeron P4 3.4GHz, P5AD2, PX8800GTS 512Mb, 3GB DDR2 533MHZ, APX630w.
LG 24" L246WH-BN, Razer Copperhead 2000DPI.

Inaktiv

Har också tänkt köpa en ny skärm kollat på samsungs 2232BW 22" wide men blivit fundersam för om 22" wide är för stort för spel. är en wide bättre för spel om den är något mindre??

Inaktiv

Inte för stort... Beror väl mycket på den andra hårdvaran i datorn om den orkar köra spel i nativeupplösningen eller inte.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Men är det inte en större yta som är hela poängen med att spela på en Widescreen-skärm? Vill man inte ha så stor yta som möjligt när man spelar?

Undrar i så fall vad "nativeupplösning" är för något?

Själv sitter jag på följande hårdvara:
Intel Celeron; P5AD2 Premium, 3,4Ghz processor, 3Gb Ram, PX8800GTS 512Mb.
Tycker att jag borde klara av de höga upplösningarna med en ny widescreen-skärm...eller?


signatur

Intel Celeron P4 3.4GHz, P5AD2, PX8800GTS 512Mb, 3GB DDR2 533MHZ, APX630w.
LG 24" L246WH-BN, Razer Copperhead 2000DPI.

Inaktiv

Grafikkortet klarar definitivt av det, men processorn är definitivt en flaskhals. Det är mycket möjligt att du går miste om den mesta kraften i grafikkortet pga processorn... Inte säker på att moderkortet klarar av en C2D heller... Det kan dessvärre vara så att du får uppgradera lite för att få ut den kraft du behöver för nyare spel...
Kommer väl gå på 2-2500 kr för en rätt skaplig budgetlösning...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Men vad menar du mer exakt med en "skaplig budgetlösning"? Är det moderkortet och processorn som du syftar på? Då skulle jag vilja veta vad borde jag uppgradera till i så fall?

För självklart vill jag få ut mesta tänkbara kraften ur mitt alldeles nya grafikkort!!!


signatur

Intel Celeron P4 3.4GHz, P5AD2, PX8800GTS 512Mb, 3GB DDR2 533MHZ, APX630w.
LG 24" L246WH-BN, Razer Copperhead 2000DPI.

Inaktiv

Lite beroende på dina kunskaper eller din vilja att skaffa kunskaper inom överklockning :).
En trevlig grund oavsett vilja/förmåga att överklocka tycker jag är Gigabytes P35-DS3 för typ 900 kr...
Sen väljer du processor... Du kan få tag på en E2140 för under 700 kr... Den får du dock klocka upp en bit för att den skall vara rolig, frukta ej, 3.0ghz är i princip garanterat.
Om du inte känner för att överklocka eller i alla fall inte överklocka mycket så kan du ju plocka någon C2D för typ 1300 kr... Långt mycket bättre än din nuvarande processor.
Själv kör jag en E4300 på P35-DS3 i 3.2ghz helt stabilt och med utrymme för mer klockning om man vill... Fantastiskt moderkort för den slanten.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Nativeupplösing är den upplösning som skärmen är anpassad för. I och med att en LCD-skärm har ett bestämt antal pixlar så ser det alltid bäst ut om man använder den upplösningen som mappar 1 pixel på skrämen till en pixel på "skrivbordet". Använder man andra upplösningar och vill använda hela skärmen (utan svarta kanter) så upplevs bilden som oskarp och "kletig", eftersom grafikkortet inte räknar ut vad "utfyllnadspixlarna" ska ha för färg.

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Grafikkortet klarar definitivt av det, men processorn är definitivt en flaskhals. Det är mycket möjligt att du går miste om den mesta kraften i grafikkortet pga processorn... Inte säker på att moderkortet klarar av en C2D heller... Det kan dessvärre vara så att du får uppgradera lite för att få ut den kraft du behöver för nyare spel...
Kommer väl gå på 2-2500 kr för en rätt skaplig budgetlösning...

------------------

Sockeln på mitt gamla moderkort (P5AD2) är av typen "LGA775".

Således borde jag bara kunna uppgradera till en snabbare processor då eller?

Jag har kollat på en "Intel Core2Duo E6750, 2.67 GHz" och den är kompatibel med sockel "775". Även den vassare "Intel Core2Quad Q6600, 2.4 GHz är också kompatibel med sockel 775, men borde jag uppgradera moderkortet också eller är det onödigt?

Är osäker på hur jag ska gå vidare?


signatur

Intel Celeron P4 3.4GHz, P5AD2, PX8800GTS 512Mb, 3GB DDR2 533MHZ, APX630w.
LG 24" L246WH-BN, Razer Copperhead 2000DPI.

Medlem

Det är billigare att ta ett nytt moderkort och en billig processor som du klockar upp.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Inaktiv
Skrivet av Bioshock:
Skrivet av PaddanL:

Grafikkortet klarar definitivt av det, men processorn är definitivt en flaskhals. Det är mycket möjligt att du går miste om den mesta kraften i grafikkortet pga processorn... Inte säker på att moderkortet klarar av en C2D heller... Det kan dessvärre vara så att du får uppgradera lite för att få ut den kraft du behöver för nyare spel...
Kommer väl gå på 2-2500 kr för en rätt skaplig budgetlösning...

------------------

Sockeln på mitt gamla moderkort (P5AD2) är av typen "LGA775".

Således borde jag bara kunna uppgradera till en snabbare processor då eller?

Jag har kollat på en "Intel Core2Duo E6750, 2.67 GHz" och den är kompatibel med sockel "775". Även den vassare "Intel Core2Quad Q6600, 2.4 GHz är också kompatibel med sockel 775, men borde jag uppgradera moderkortet också eller är det onödigt?

Är osäker på hur jag ska gå vidare?

Tror inte ditt nuvarande moderkort stödjer Core 2 Duo ändå tyvärr...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar