Tema DRM - vad bråkar alla om?

Medlem
Skrivet av SoniC:
Skrivet av h2o:

bla bla bla massa bra om steam.

Men vad händer när du har pumpat in några hundra kronor på kontot genom att köpa en mängd spel och dom bestämmer sig för att vac banna dig? Du kan inte spela något utav dina spel på någon server.

FAN TA STEAM I RÖVEN!

ja precis helt utan anledning säkert med /sarkasm

Medlem
Skrivet av h2o:

Behöver ju inte ens ha med mig skivorna nånstans och även om skivorna själva går sönder eller om jag tappar bort cd-keyn så har mitt account fortfarande dem registrerade och jag kan spela dem ändå. Min gamla Half-Life skiva som jag köpte veckor efter releasen 1998 (Sjukt att det är så länge sen och att spelet fortfarande håller!) har fodralet blivigt så utnött att man inte ser sista två siffrorna riktigt ordentligt. Men som sagt, spelar ingen roll längre eftersom Steam håller reda på vilka spel jag har.?

Har inte köpt HL2 pga av Steam, att behöva koppla upp sig online och registera ett spel som ska köras offline är löjligt, men gav ändå Steam en chans under mellandagsrean när man kunde köpa Portal billigt.

Bestämde mig även för att registrera Half-Life (som jag även köpte veckor efter releasen och fodralet är i utmärkt skick) och Dark Messiah. Dark Messiah registeringen funkade inte och jag skicka e-mail till Steamsupporten. Nu har ett antal veckor gått och har fortfarande inte fått något svar.

Så Steam är bara inte en urusel DRM-lösning som alla andra, men deras support stinker också.

Medlem
Skrivet av h2o:

AAlla spel jag har på Steam kan jag ju ladda ner, oavsett vilken dator jag är på och spela. Spelet tillhör mitt konto, inte själva datorn...

Då har inte h2o köpt Far Cry 2. Inte nog med 88% buggen som gör att man inte kan spela färdigt en viss kariär, du kan, även på Steamversionen, inte installera spelet mer än 3 ggr. Sug på den Ubisoft-tummen, Steam.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av SoniC:
Skrivet av h2o:

bla bla bla massa bra om steam.

Men vad händer när du har pumpat in några hundra kronor på kontot genom att köpa en mängd spel och dom bestämmer sig för att vac banna dig? Du kan inte spela något utav dina spel på någon server.

FAN TA STEAM I RÖVEN!

ja precis helt utan anledning säkert med /sarkasm

Ifall någon lyckas stjäla ens konto då? Tänkt på det?

Även fast man har ett testvinnande säkerhetspaket installerat som t.ex. Kaspersky Internet Security...

är försiktig med vilka sidor man besöker (man klickar inte på länkar som verkar uppenbart misstänkta)...

man valt ett lösenord som är säkert (minst 8 tecken, gemener, versaler och symboler) så betyder inte detta att man är skyddad till 100% som de flesta verkar tro. 8)

Avstängd

Intressant artikel!

Medlem
Skrivet av Exxo:

Ifall någon lyckas stjäla ens konto då? Tänkt på det?

Även fast man har ett testvinnande säkerhetspaket installerat som t.ex. Kaspersky Internet Security...

är försiktig med vilka sidor man besöker (man klickar inte på länkar som verkar uppenbart misstänkta)...

man valt ett lösenord som är säkert (minst 8 tecken, gemener, versaler och symboler) så betyder inte detta att man är skyddad till 100% som de flesta verkar tro. 8)

Precis. Den minimala skaran duktiga crackers arbetar febrilt med att stjäla steam-konton.
Ett stulet steam-konto är användarens fel.

Medlem

En utmärkt artikel serie!!

Har själv ett exempel på där DRM skapar problem för mig som har köpt spelet. Spelet är/var Assassin's Creed där jag under strider laggade nåt så in i h*****e att det var ospelbart lösning? för att få det att funka var jag tvungen att cracka spelet för att få bort problemet.....

Om jag minns rätt så laddade en ubisoft anställd upp en "fix" som skulle ta hand om problemet men det vissade sig att den inte var från ubisoft utan dom hade tagit en crack och laddat upp den som en "fix"

När jag kontaktade ubisoft support så började don snacka om att jag skulle koppla bort en av mina skärma och en massa annat trams....

h2o
Medlem
Skrivet av svendolph:
Skrivet av h2o:

AAlla spel jag har på Steam kan jag ju ladda ner, oavsett vilken dator jag är på och spela. Spelet tillhör mitt konto, inte själva datorn...

Då har inte h2o köpt Far Cry 2. Inte nog med 88% buggen som gör att man inte kan spela färdigt en viss kariär, du kan, även på Steamversionen, inte installera spelet mer än 3 ggr. Sug på den Ubisoft-tummen, Steam.

Nej det har jag verkligen inte köpt Tyckte inte om ettan speciellt mkt... tyckte det var ganska enformigt. Sen läste man recensioner av FC2 här på FZ och det lät inte som att man hade kul när man spelade. Vilket är ganska viktigt för min del. Sen att man inte kan installera HL2 utan internet uppkoppling... är du verkligen säker på det? Har för mig att jag kunde installera det utan internet (Va väl nere för någon anledning)... men visst, jag har aldrig behövt vända mig till Steams support så jag vet inte hur de beter sig. En kompis CS:Source blev knasat.. kommer inte ihåg exakta detaljerna men de ville ha ett foto på fodralet, skivan o cd key typ... vilket han skickade men sen fick ändå inte det aktiverat igen.

Sen kan ju ens Steam konto visserligen hackas, men jag vet inte hur stor risken är med tanke på att det finns bättre & säkert svårare saker de kan ta sig an än ett litet Steam konto. Anledningen till att jag är positiv till Steam är för att de fungerat väldigt bra för mig, visst måste priserna pressas ner så de är billigare än i butik innan det ska bli en ordentlig plattform för att övertyga flera kunder som i sin tur lockar flera företag. En av de bästa funktionerna är ju att man kan snacka me polarna via steam utan att behöva tabba in o ut ur spelet. Väldigt värdefullt sålänge man lirar ett Steam spel.

Steam är ju verkligen inte perfekt. Men det är ganska bra och är ju på god väg att bli ledande genom branschen... jämfört med alternativen tar jag Steam varje dag. Jag kan slå av och på Steam, inge starta upp automatiskt varje gång burken går igång om jag inte vill. Jag vet vart jag har det helt enkelt, litar väl på Valve som företag. Spel som kör SecuRom o annat skippar jag helt enkelt, jag vill veta vad jag installerar på datorn. Behöver ingen mjukvara från nåt företag som har seriös paranoia. För det är så de ser ut...

nj
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Bestämde mig även för att registrera Half-Life (som jag även köpte veckor efter releasen och fodralet är i utmärkt skick) och Dark Messiah. Dark Messiah registeringen funkade inte och jag skicka e-mail till Steamsupporten. Nu har ett antal veckor gått och har fortfarande inte fått något svar.

Så Steam är bara inte en urusel DRM-lösning som alla andra, men deras support stinker också.

Med "skicka e-mail till Steamsupporten" menar du med det att du registrerade en användare på Steams supportsida och gick genom proceduren för att lämna in ett ärende och fick ett bekräftelsemail på att det var inlämnat?
Om inte så har du inte kontaktat supporten, och har du gått genom den där proceduren så har jag för mig att du, i ditt konto på supportsidan, ska se vad det står om ditt ärende.

Medlem

Det finns en enkel lösning på problemet. Sluta släpp halv-färdiga, buggiga och rent ut sagt värdelösa spel för ruskiga summor.

Varje gång jag köper ett spel så känns det som man köper grisen i säcken, visst man kan vänta nån vecka och läsa diverse recensioner. Men allvarligt talat känns det som att många stora recensions sidor får betalt av utgivarna för att dom ska få bra betyg (Gamespot typiskt exempel). Så tänker utgivarna hålla på och fula sig så har fan konsumenterna rätt att fula sig lika hårt.

Medlem
Skrivet av Mack:

Det finns en enkel lösning på problemet. Sluta släpp halv-färdiga, buggiga och rent ut sagt värdelösa spel för ruskiga summor.

Varje gång jag köper ett spel så känns det som man köper grisen i säcken, visst man kan vänta nån vecka och läsa diverse recensioner. Men allvarligt talat känns det som att många stora recensions sidor får betalt av utgivarna för att dom ska få bra betyg (Gamespot typiskt exempel). Så tänker utgivarna hålla på och fula sig så har fan konsumenterna rätt att fula sig lika hårt.

Jo, jag tycker också att många spelsidor ger alldeles för höga betyg. Egentligen borde spel med tex Securom ha en varning på sig och dessutom få avdrag i recensioner pga det. Spelet är rätt bra, men pestsmittat, typ.
Många spel släpps halvfärdiga eller med bra grafik men usel känsla, som tex Far Cry 2.
Betyder det här förresten att man numera får prata piratkopiering på FZ? Jag menar, så länge man för en debatt utan att typ länka till "skyddat material" eller berätta hur man laddar ner osv, är det väl bara bra? Som om folk inte skulle ha koll på hur man gör(!?), men ändå. Bra om folk vågar säga vad de tycker.

Medlem

SKiter i att steam är DRM...Underbart att kunna ha sina spel vilken dator man än kommer till utan skiva.

Medlem

Som jag ser det finns det några aspekter värda att tänka på. Om man ser fildelning som stöld förstår man inte brottsrubriceringen på det brottet. Man kan inte stjäla någonting samtidigt som det finns kvar. Fysiskt omöjligt. Samma diskussion var på tapeten när kassettbanden dök upp, någon som minns? Tekniken är ny, men effekten densamma.

Tror inte att det är en tillfällighet att de flesta spelen som släpps numera inte är riktigt färdiga. En patch är ju egentligen detsamma som en kontroll av din kopia på spelet. Att patchen dyker upp på PB samma dag innebär ju bara ett fartgupp för de som laddar ner spel, inklusive mig. Att jag sen köper spelen jag tycker om är en annan femma. Spelindustrin har ju sent om sider förstått att lejonparten av ett spel ska ligga online numera, så själva retailprodukten är egentligen en demo.

Att bekämpa nedladdningen som sådan är självklart ett förlorat slag, inga människor följer lagar som inte har något påtagligt inflytande över deras dagliga liv. Har det varit ok ett tag så kommer det vara ok under överskådlig framtid. Som att gå mot röd gubbe; olagligt men utan straffpåföljd. Vad händer om man går bredvid övergångsstället? Gäller trafikskylten då? Tänk om, tänk rätt.

Intressant artikel, kommer läsa resten med stort intresse


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Steam är awsome. hur härligt som helst att spela utan skiva
Snabbt och lätt går det också att köpa spel.


signatur

Rawr

Medlem

Maste forst beromma for ett fint initiatiiv till debatt samt valdigt intressant lasning. Bra ocksa att det ar Herr Andersson som skriver, sa man vet att det ar kvalite pa artikeln.

Jag tycker Andersson summerar det ratt bra i det sista stycket. DRM ar avskytt och hatat, men vad ska utvecklarna gora? Jag forstar arligt talat inte mig pa folk som ger utvecklarna/utgivarna skit for detta problem. Anledningen till att detta skydd tagits fram ar ju pga piratkopieringen. Det folk ska skrika pa och avsky ar ju i sa fall piratkopierarna, men de allra flesta vet ju att de sjalva inte har rent mjol i pasen, sa da ar det enklare att skalla pa utvecklarna.

Nu har ju DRM funkat sisadar, som artikeln namnt. Men andock, folk borde verkligen inte kasta sten i glashus. Istallet borde man fraga sig varfor detta problem har uppstatt till att borja med, och vem som egentligen ar ansvarig for problemet.

Medlem
Skrivet av peak_performance:

En teori om varför företagen faktiskt använder DRM säger ju att huvudsyftet med den egentligen inte är att förhindra piratkopiering utan begränsa andrahansvärdet av spelen - detta är något vi sett utgivare tala mer om det senaste året, att begagnatmarknaden helt enkelt stjäl deras inkomst. Iaf har jag upplevt det så.

Du ar helt spot on.

Medlem
Skrivet av Dashiva:
Skrivet av peak_performance:

En teori om varför företagen faktiskt använder DRM säger ju att huvudsyftet med den egentligen inte är att förhindra piratkopiering utan begränsa andrahansvärdet av spelen - detta är något vi sett utgivare tala mer om det senaste året, att begagnatmarknaden helt enkelt stjäl deras inkomst. Iaf har jag upplevt det så.

Du ar helt spot on.

Har jag inte ens tänkt på, jävligt intressant. Dessutom tror jag att du har helt rätt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

12
Skriv svar