Vista 32bitars på 64bitars Quad.

Inaktiv
Vista 32bitars på 64bitars Quad.

Funderar på o skaffa denna.
[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326294]

Cooler Master Centurion 534 Svart
Silver Power PSU, 600W, 120mm fläkt Blue light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
MSI P35 NEO-FI, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
EVGA GeForce 8800GTS 512MB GDDR3, HDCP, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, 256bit
Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE svart OEM
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Kommer datorns prestanda kunna användas på 32bitars vista eller går den på halvfart på något sätt? Om programmen inte har stöd för quad går delas processorhastigeten på 4 eller? Har inte fått grepp om dom nya cpu:erna.

Användingssyftet kommer att vara media center för film samt spel i motsvarigheten som playstation3.

Mvh
Tony

Inaktiv

klart att vissa grejer som är byggda för 64 bitars går snabbare, men det finns inte många sånna program.

hah! såg att jag postade 2 sek innan dig Silenz


signatur

I got an OS i think it's called vista but i call it "Shita"

Medlem

Det fungerar hur bra som helst med 32bitars operativ. Den cpu som ingår har ju fyra kärnor men än så länge finns nog inget program/spel som stödjer 4 kärnor utan 2 men då har du garderat dig lite mer än om du köper likvärdig med 2 kärnor för den fungarerar lika bra ändå.

Dessutom vill jag påstå att 32bitars Vista idag har bättre stöd för spel ocgh drivrutiner än sin 64bitars motsvarighet.
Har själv samma cpu och Vista 32 bitars operativ och det fungerar fint.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Tackar, om jag nu har programvaror som inte har stöd för mer än 1 kärna antar jag att processorn bara kan nyttjas till 25%.
Skulle det då vara bättre att välja en enkelkärnig processor?

Medlem
Skrivet av ezzet:

Tackar, om jag nu har programvaror som inte har stöd för mer än 1 kärna antar jag att processorn bara kan nyttjas till 25%.
Skulle det då vara bättre att välja en enkelkärnig processor?

Det blir svårt eftersom det inte finns några såna längre.

Nån annan kanske orkar förklara hur dual och quad processesorer fungerar för dig.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Silenz:

Det fungerar hur bra som helst med 32bitars operativ. Den cpu som ingår har ju fyra kärnor men än så länge finns nog inget program/spel som stödjer 4 kärnor utan 2 men då har du garderat dig lite mer än om du köper likvärdig med 2 kärnor för den fungarerar lika bra ändå.

Dessutom vill jag påstå att 32bitars Vista idag har bättre stöd för spel ocgh drivrutiner än sin 64bitars motsvarighet.
Har själv samma cpu och Vista 32 bitars operativ och det fungerar fint.

Ehh finns ett flertal program / spel som stödjer Quads..

Medlem
Skrivet av ForEvo:
Skrivet av Silenz:

Det fungerar hur bra som helst med 32bitars operativ. Den cpu som ingår har ju fyra kärnor men än så länge finns nog inget program/spel som stödjer 4 kärnor utan 2 men då har du garderat dig lite mer än om du köper likvärdig med 2 kärnor för den fungarerar lika bra ändå.

Dessutom vill jag påstå att 32bitars Vista idag har bättre stöd för spel ocgh drivrutiner än sin 64bitars motsvarighet.
Har själv samma cpu och Vista 32 bitars operativ och det fungerar fint.

Ehh finns ett flertal program / spel som stödjer Quads..

Men vad bra:) Trodde inte så många ännu eller knappast något kommit som stödde det så det var ju goda nyheter;)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Okey,tack för alla svar. Men om det är ett program som har stöd för dual och inte quad. Går 2kärnprogrammet bättre på dual eller quad eller spelar det ingen roll?

nj
Medlem

Program som maximalt nyttjar dubbla kärnor skulle fungera bättre på tex en C2D E6850 jämfört med en Q6600 tack vare E6850:ns högre klockfrekvens och busshastighet (3GHz/1333MHz jämfört med 2.4GHz/1066MHz).
I saker som nyttjar fler än två kärnor så kan de två bli jämnlika/en viss fördel till en Q6600.

Överlag sett så är faktiskt E6850 det snabbare valet när det kommer till spel eftersom de flesta spelen i dagsläget enbart har nytta av en enda kärna. Det finns undantag, ja, men 99% än så länge är enkelkärniga spel.
En fyrkärning processor är framförallt att föredra om man renderar 3D-grafik själv, encode:ar filmer och har hög processorbelastning kontinuerligt eller du har tänkt sitta med den i 2-3 år innan nästa uppgradering.
Finns minst en tråd om det hela i SweClockers forum som tar upp en del intressanta saker som en del verkar ignorera och stirra sig fullständigt blinda på att fyra kärnor är dubbelt så många som två och måste därför automatiskt alltid vara bäst.

1
Skriv svar