Noob varning (dålig skärpa i 1280x1024)

Medlem
Noob varning (dålig skärpa i 1280x1024)

Enda sedan jag köpte mig en 19" TFT skärm har jag inte kunnat spela spel i läggre upplösning än 1280*1024 pga. suddighet.

Det är inte samma sorts suddighet som när man spelade på en CRT skärm.
Ändrade man exempelvis upplösningen från 1024*768 till 800*600 i Quake 3 så var bilden endå klar o fin.
Numera när jag ändrar från 1280*1024 till 1024*760 i vilket spel som helst bara för att kunna få lite mer prestande så förlorar jag skärpan på köpet. Allt blir suddigt, till och med texten.

Någon som kan förklara det här? Ska det vara på detta vis?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

nj
Medlem

TFT-skärmar har en så kallad native-upplösning på grund av att tekniken bygger på att skärmen har ett fast antal pixlar, i ditt fall så är det 1280x1024.
Väljer du i ett spel en lägre upplösning än native-upplösningen så måste en "spelpixel" spridas ut över mer än en av skärmens fasta pixlar vilket då ger en suddig effekt.
De sätt som finns för att få det att se bra ut är att köra i skärmens native-upplösning, använda fönsterläge eller se om ditt grafikkorts drivrutiner erbjuder funktion att fylla ut den övriga delen av skärmen med svarta ramar så bara de 1024x768 (tex) pixlar du vill ha används till spelet.

1
Skriv svar