Problem med 4 GIG ram

Medlem
Problem med 4 GIG ram

Har försökt sätta in 4 gig ram i datorn (har 2 och sätter dit 2 till) men dator startar inte. efter att windows laddat startar den om sig istället för att man kommer till log in sidan.

Nån som vet vad det är för problem och hur man kan lösa det?

Inaktiv

Överklockar du? Uppdatera BIOS till det senaste, löser ofta sådana problem. Testa även höja vdimm till typ 2.0 innan du sätter i de nya minnena.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Vad är det för dator i övrigt? Ett Intel-system kan behöva en mindre ökning av spänningen till nordbryggan utöver minnena då det blir lite mer belastning på minneskontrollern med alla minnesplatser fyllda (för ett AMD-baserat system så sitter minneskontrollern integrerad i processorn sedan Athlon 64 släpptes så den kan vara kinkig om inte annat).

Köpte du samma sorts minnen som du redan hade, eller är det helt olika?
Har du provat att köra de nya minnena ensamma bara för att utesluta att det inte är något kompitabilitetsfel?
Har du kört Memtest86/Memtetst86+ för att kontrollera så du inte får fel?
Vad kör du för Windows-version samt 32/64-bitars?

Medlem

nej datorn är inte överklockad. BIOS uppdaterade.
i datorn har jag, innan jag sätter i minnena

AMD AM2 x2 64 +4600
K9N SLI
X1900XTX
2 GIG (2x1gig) corsair

de minnen jag försöker sätta in är kingston men samma grejjer annars. har inte testat att bara köra dem för att det är så att har du satt in alla så måste man installera om windows innan det funkar alls men har jag alla 4 minnena i så stänger den av sig i installationen istället.

har inte kört något test heller...

har windows professional

Edit: Fick hjälp av en skulle ha minnena i en viss ordning på dem... men tack för att ni försökte

Inaktiv

Jag tror att de ska finnas en patch som fixar problemet det finns det till vista.

1
Skriv svar