Tankar om min "renovering" av datorn.

Inaktiv
Tankar om min "renovering" av datorn.

Jag har kommit fram till att det nu är dags att förbättra min dator lite. Eftersom jag inte tidigare har mekat med datorn så tänkte jag fråga här, hoppas det går bra.

Så här ser min dator ut för tillfället.

Mainboard/modekort?:
FUJITSU SIEMENS MS-7293VP
Processor: Intel Pentium D 925 @ 3000 MHz
Ram-minne: 1024 MB (1 x 1024 DDR2-SDRAM )
Grafikkort: Nvidia Corp GeForce 7300 SE
Hårddisk: ST3250820AS (250 GB )
Operativsystem: Windows Vista Premium

Använde mig av PC Wizard eftersom jag inte riktigt kan komma ihåg exakt vad jag har på datorn, hoppas ni får en ungefärlig inblick i hur min dator ser ut.

Vill att datorn ska räcka ett bra tag innan man behöver bytta ut saker igen. Kom gärna med förslag på andra komponenter för bästa möjliga prestanda, är som sagt inte så inne på det här med meket.

Detta är vad jag tänkt mig sätta in.

GeForce 8800GTS 640MB, eller
GeForce 8800GT 512MB
2-3Gb extra ram-minne (spelar det någon roll vilken frekvens osv, jag vet att högre frekvens är bättre men skulle det börja klabba om man har olika frekvenser på minnena?)
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz S775

Har läst om diverse problem med modekort när man köper nya komponenter till dator, vet dock inte om jag skulle behöva ett nytt modekort? Köpte datorn i början av sommaren förra året.

Är det något annat man bör tänka på eller som jag missat, kylare osv? Är det något svårare att sätta in alla dom här komponenterna eller detta kanske inte är något jag borde ge mig in på? Kan tänka mig att det blir mycket klabb men någon gång måste ju vara den första.

Medlem

Köp inte 8800GTS 640Mb. Tycker definitivt att du ska köpa 8800GTS 512Mb istället då dom använder sig av de nya G92 kärnorna istället för 640Mb som hade G80.. resten kommer väl snart nj in och svarar på


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv

Kul med lite nya grejer :).

Jag skulle rekommendera dig till att behålla datorn som den är alternativt sälja den. Av moderkortet att dömma tolkar jag det som att du har en Fujitsu Siemens. Det finns en stor risk att moderkortet inte stöder quadprocessorer i nuvarande utförande. Kan eventuellt gå att fixa med en biosuppdatering.

I övrigt brukar nätaggregaten vara allt annat än överdimensionerade i Fujitsu Siemens så det kan du räkna med att få byta.

Kylningen i Fujitus datorlådor är ofta klart underdimensionerade. Chassi kan alltså också behöva bytas ut.

Minnet som sitter är troligtvis någon budgethistora. Med dagens minnespriser finns det ingen anledning att behålla det. Satsa på minst DDR PC6400 till en Q6600 så kan du överklocka den en bra bit med ett nytt moderkort.

Som du ser blir det i stort sett en ny dator vilket jag i alla fall hade satsat på! sor

nj
Medlem

Några tips bara, dubbelkolla så nya grafikkort ryms på moderkortet och i chassit. Var en del här i forumet som köpt nya Geforce 8800GT-kort till sina märkesdatorer och när de skulle montera det så visade det sig att det satt någon komponent ivägen (pga det nya grafikkortet var såpass långt) så det inte gick att sätta in ordentligt i PCI-Express-slotten.

Precis som Merrimaq skrev så vill du helt klart försöka få fram mer information om moderkortet, det är inte säkert att det stödjer nyare Core 2-processorer pga begränsningar i chipsettet som används och liknande. CPU-Z bör kunna visa lite information om chipset och liknande, har dock för mig att PC Wizard ska kunna det med.

Du vill nog även ta reda på vad det sitter för nätagg i datorn, den intressanta informationen är till viss del hur kraftfullt det är med total wattstyrka, men det är främst 12V som är det viktiga då dagens datorer främst tar ström från den. Det bör stå på nätagget, om det finns någon information om vilken tillverkare det är så kan det vara trevligt att veta med.

Beroende på vad du har i datorn nu så kan det vara enklare att köpa nya minnen, moderkort, CPU, grafikkort och chassi/nätagg och återanvända återanvända hårddiskeb och CD/DVD:n till att börja med.

Inaktiv

Du kan nog behöva ett moderkort. Eventuellt även en agg.

När det gäller minne så nöj dig med 2GB (kostar heller inget i dagsläget).

8800GT ska du nog gå på i nuläget.

Därmed har du kommit en bra bit på vägen.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Tack för svaren!

Jag har fått mig en riktig funderare nu, jag vet inte riktigt om jag ska sälja datorn jag har nu eller om jag ska satsa på att köpa lite nya delar bara. Just nu har jag en budget på ungefär 5000kr som jag har att köpa delar på. Vet inte om man kan hitta "bra" saker för den pengen eller om man istället kan köpa lite i taget eller kanske spara tills man har fått en lite större slant i fickan.

Jag googlade runt lite på internet och hittade en bra guide på hur man satte in grafikkort och fixade allt runtomkring och det verkade ganska lätt. Kan dock tänka mig att det blir krångligare med chassit, moderkortet och nätaggr. Om det finns någon som vet en bra guide på nätet snälla länka!

Har också tänkt på det här med fläktar och kylning. Brukar det följa med/vara inbyggt i grafikkort osv.?

Har nästan bestämt mig för att jag ska ha en geforce 8800 GT 512MB, men det finns många olika varianter (förvirrande) t.ex. PNY Verto. Vilken är bäst/mest prisvärd? Sen var det chassi, moderkort m.m. några förslag?

Jaa.. förlåt om det blir lite mycket, är väldigt frågvis av mig som ni kanske märkt. Men som sagt någon gång måste ju vara den första ;). Tack i förhand för er som tar er tid att läsa igenom!

nj
Medlem

NordicHardware har sin datorbyggarskola som helt klart är läsvärd och går genom det mesta som är värt att veta.

Kylning medföljer nästan alltid, alla grafikkort kommer med någon typ av kylare iaf. Sedan finns det de som anser att de är för högljudda, kyler för dåligt, etc så de vill byta ut dem.
När det gäller processor så är det mer eller mindre standard numera att det är en sk boxed-variant man köper. Med den så medföljer en standardkylare som tillverkaren valt ut. Dessa kan vara helt ok, om än lite väl högljudda och inte direkt lämpade om man vill överklocka alltför mycket.
Köper du ett nytt chassi så kan det variera, vissa tillverkare skickar med någon fläkt, andra ingen alls, så finns det de som har fyllt varenda fläktplats med en fläkt. Sedan kan kvalitén och ljudnivåerna på dessa variera oerhört med.

Överlag sett så är alla dagens varianter av Geforce 8800GT samma kort, en del tillverkare har dock börjat byta ut originalkylaren från nVIDIA (som det har varit en del klagomål på) och det finns de kort som har kylare som tar upp två kortplatser istället för bara en enda. En del tillverkare säljer även modeller som är överklockade från fabrik.
Det främsta som skiljer de övriga modellerna är annars vad som följer med kortet (en del tillverkare skickar tex med något spel), samt längden på fabriksgarantin.
På sätt och vis så är väl det billigaste möjliga du kan komma över det mest prisvärda, om du inte vill få tag på ett fabriksklockat då. Vad jag sett så ska det iaf inte finnas några underklockade varianter av Geforce 8800GT på marknaden.

Medlem

Jag gick in på prisjakt.nu och försökte hitta något dugligt. Lyckades få till de mest essentiella.
Priset kan variera och det kan i vissa fall vara så att produkten inte finns i lager eller att du inte får allt från samma butik, men jag kan tänka mig att du får det mesta du behöver för runt 5000 kr. Resten kan du ta från din gamla dator och komplettera med nytt senare om du vill sälja den gamla.

Antec P150 (Vit/Silver) (Miditower-chassin) 1 250:-
Nätagg med, har en sån själv, är väldigt tyst, men inget för om du vill köra hardcore överklockning. Finns säkert andra mer prisvärda.

GeIL Ultra DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x1GB (DDR2-minnen) 467:-
GeiL gör bra minnen, låg latency på dessa så ser de som väldigt prisvärda.

Gigabyte GeForce 8800GT Dual-DVI 512MB (Grafikkort (PCI-Express)) 1 941:-
Det kort du önskar. Vill du ner i pris ska du kanske kolla på ATI HD3850 el. HD3870.

Intel Core 2 Duo E4400 2,0GHz Box (CPU (Intel Socket 775)) 975:-
Bra prestanda och överklockningsvänlig.

Asus P5B (Moderkort - Intel Socket 775) 734:-
Vet inget om detta kort, så nån annan kanske vill kommentera. Den fick bra omdömmen på prisjakt och är billig.

Lägsta totalsumman blir: 5 367:-
Det är då från 5 olika butiker, så frakt kommer öka priset avsevärt om du väljer det alternativet. Samt alla produkter är inte i lager.

Hoppas du får ett humm iaf


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Hittade detta, prisvärt?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPI24

Det enda jag behöver nu är ett hyfsat chassi med nätagg i sig. Tittade på Antec P150 men är inte riktigt säker på om det är vad jag är ute efter priset ska helst ligga runt tusingen, kom gärna med förslag.

obs. tackar så mycket för hjälpen nj/huxflux

-----------------------------------------------------------
Efter lite mer surfning idag så har jag kommit fram till detta slutresultatet.

Processor: Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Minne: A-DATA 2x1024MB (tot. 2048MB ) DDR2 PC2-6400 800MHz

Chassi: Antec SONATA III Quiet Super MiniTower 500W ATX

Grafik kort: Gigabyte GeForce 8800GT 512MB

1
Skriv svar