To SLI or not to SLI

Medlem
To SLI or not to SLI

Är på gång att köpa delar till en ny speldator och funderar på hur jag ska göra med grafikkort eftersom moderkortet jag tittat på har stöd för SLI.

1. Tjänar man något på att köra dubbla kort eller är det bättre att lägga pengarna, som två kort kostar, på ett kort med bättre prestanda?

2. Krävs det något speciellt stöd i mjukvaran (spelen) för att kunna dra nytta av dubbla kort?

3. Kan man använda vilket kort som helst (av nyare modell)? Jag utgår från att båda korten måste vara av samma märke/modell.

4. Vilket/vilka kort ska man satsa på om man går upp till max 6000kr?

nj
Medlem

Du tjänar ju onekligen prestanda på att köra SLI, dock så kommer du inte att få någon fördubbling av den totalt sett (beroende på upplösning, spel, etc).

För att kunna nyttja SLI så har jag för mig det räcker med att nVIDIA fixat en "profil" för SLI i det spelet du vill köra.

Två identiska kort (när det gäller modelltyp, klockfrekvenser och minnesmängd) är ett krav iaf, tror inte det måste vara från just samma tillverkare men det är väl enklast att lösa så om man köper båda korten samtidigt.

Geforce 8800GT 512MB eller Geforce 8800GTS 512MB (inte 320/640MB-modellerna då de använder den gamla G80 GPU:n som är långsammare, varmare, och mer strömkrävande) är väl att föredra, vare sig du tänkt köra SLI eller ej iaf. Visst, du kan säkerligen vinna några enstaka FPS i vissa titlar på att köpa ett 8800GTX/Ultra 768MB då det finns vissa spel som gillar den extra minnesbandbredden som det kortet har jämfört med de nya 8800GT/GTS 512MB, men då kostar det någon/några tusenlapp extra med så det är imho inte särskilt prisvärt.

Om du vill kika lite på prestandaskillnaderna så kan du kika lite i Guru3Ds artikel med Geforce 8800GT i SLI.
AnandTech har en artikel om trevägs-SLI med tre Geforce 8800Ultra (bara GTX/Ultra som fungerar med tre kort om jag inte minns fel) men de visar skillnaderna mellan ett, två och tre kort i en del nyare spel.
Sedan så har Tom's Hardware sin Dual/Quad VGA Charts som du kan jämföra mot deras VGA Charts för ett enda grafikkort.
Om du vill läsa lite mer information om SLI så har nVIDIA sin SLI Zone-sida som har en rätt bra FAQ och annan information.

Medlem

Tack för ett jättebra svar nj! Nu fick jag lite att fundera på. Det lutar dock mot två 8800GTS-kort. Moderkortet jag tänkt skaffa är ett Asus Crosshair vilket verkar ha fått bra betyg i recensioner. Är det någon som har erfarenhet av detta kort?

Inaktiv

Ursäkta om jag ruskar om lite i funderingarna

Om du studerar testerna så ser du att man inte vinner speciellt mycket på SLI i dagsläget och i vissa fall snurrar ett singelkort till och med snabbare. Tycker därför du ska köpa (i dagsläget) ett 8800GT.

När det gäller moderkort har Abit i nuläget mycket bra kort.

Good luck.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Det är bara bra att du ruskar om lite unix. Jag behöver all input jag kan få.

Jag är med på ditt resonemang om dagsläget. Det jag funderar på är hur det kan komma att bli framöver. Min tanke med den här datorn är att den förhoppningsvis ska hålla några år utan större modifikationer. Det är inte heller enbart prestandan som lockar. För mig är det också en kul grej att testa. Skulle det dock vara så att det är fler nackdelar än fördelar kommer jag sannolikt att köra med ett singelkort istället.

Gällande moderkort har jag tidigare uteslutande använt Abit vilket jag varit mycket nöjd med. Nu tänkte jag dock pröva något annat och fastnade för detta Asuskort, men har du någon annan moderbräda att rekommendera tar jag tacksamt emot förslag.

nj
Medlem

Vad är det egentligen för delar du tänkt köpa? Att döma av plankan så är det iaf ett AMD-system, vad för processor och varför? I dagsläget så har ju Intel tronen med sina Core 2-processorer (och det blir inte direkt bättre för AMD att Intels Penryn-arkitektur är påväg ut i "normala" versioner nu i Januari).
Om du tänkt sikta på ett system som kan köra SLI så är det nog bra att kika på ett moderkort med PCI-Express 2.0-standarden bla, mer bandbredd över PCIe-bussen då vilket jag läst en del om att dagens Geforce 8800-kort skulle uppskatta.
Sedan är ju även frågan hurpass värt det är att köra på SLI om man tänker vänta med att skaffa det andra kortet, så fort den nya generationen grafikkort är ute så har dessa oftast erbjudit bättre prestanda med ett enkelt kort än dubbla av den tidigare generationens tex.

Medlem

Kan väl slänga in mina funderingar, har haft min dator nu i ett år och det enda spelet som känner att jag behöver mer "kraft" i är Crysis.
Mitt råd är att vänta med SLI, köp ett kort till en början och se hur det går. Du kan tjäna på att vänta lite så att priserna går ner lite.
På det året sen jag köpte min dator så har priserna på 8800GTX gått ner från ca 4700 till 3700:-, inte så mycket som jag hade tänkt , men sen är det ännu få kort idag som är bättre/lika bra (Ultra/GTS 512), kan hoppas att det nya Geforce9800 från Nvidia kan få ner GTX under 3000:-.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av nj:

Vad är det egentligen för delar du tänkt köpa? Att döma av plankan så är det iaf ett AMD-system, vad för processor och varför? I dagsläget så har ju Intel tronen med sina Core 2-processorer (och det blir inte direkt bättre för AMD att Intels Penryn-arkitektur är påväg ut i "normala" versioner nu i Januari).

Det är en Intelprocessor jag hade tänkt mig.

Edit: Såg att jag länkat till fel moderkort. Det var detta jag kikat på:
[https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASSTRIK2...]

nj
Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av nj:

Vad är det egentligen för delar du tänkt köpa? Att döma av plankan så är det iaf ett AMD-system, vad för processor och varför? I dagsläget så har ju Intel tronen med sina Core 2-processorer (och det blir inte direkt bättre för AMD att Intels Penryn-arkitektur är påväg ut i "normala" versioner nu i Januari).

Det är en Intelprocessor jag hade tänkt mig.

Då är moderkortet du länkade till väldigt fel eftersom det var för socket AM2
För Intels processorer så är det socket 775 du vill ha.

Medlem

Ja, det blev lite fel där. Så går det när man har 100 flikar öppna i Firefox samtidigt.

Redigerade inlägget ovan.

Inaktiv

Jag funderar i liknande banor Fairfax. Min slutsats är att SLI är värt det, men bara i upplösningar över 1920*1200. Då jag har en 24"-are och i princip måste spela i den upplösningen (eller 1600*1200) för att få "hela" pixlar så kommer jag åtminstone köpa ett moderkort med SLI stöd. Just nu lutar det åt att jag köper ett 8800GT och ser hur det fungerar, men om jag hittar ett billigt så vet man aldrig...

Jag har en fråga som kanske någon kan svara på. Har kollat en del på nforce-750i då jag tycker att 780i är för dyrt och har lite väl mycket bling som jag inte bryr mig om. Det jag tvekar lite över är att 750i verkar endast ha en PCIe 2.0 x16 slot och en x8. Men jag är osäker på hur jag ska tolka det. Vad jag har kunnat läsa mig till så kör båda slotsen på x8 i SLI, men det jag är osäker på är om det är PCIe 2.0 eller inte. Om det inte är det så borde ju 680i (2st PCIe 1.0 x16) ha mer bandbredd tillgängligt i SLI än 750i. Om det är 2.0 så har de lika stor. Någon som kan förtydliga? På [http://www.nvidia.com/object/nforce_750i_sli.html] (under specifications) står det:

PCI Express 2.0 support
26 lanes, 6 links: 1 x16 1 x8, 2 x1* *2 x1 are PCI Express Gen 1.0
Up to 5 PCI Slots

Jag tolkar det som att båda "grafikkortslotsen" alltid körs i PCIe 2.0. Men vad betyder strjärnorna i det fetstilta?

Medlem

750i är ett "budget" moderkort, ser ut att vara två stycken PCI-Express portar på den, så när du kör bara ett kort har du 16x hastighet, men i SLI 8x hastighet per port.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Inaktiv
Skrivet av N3m35i5:

750i är ett "budget" moderkort, ser ut att vara två stycken PCI-Express portar på den, så när du kör bara ett kort har du 16x hastighet, men i SLI 8x hastighet per port.

Jo det är jag medveten om, men är det PCIe 1.0 eller 2.0?

Inaktiv

du kan få köpa 2 st xfx geforce 8800 320 mb av mig

1
Skriv svar